plabst Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Hei! For noen uker siden ble jeg tatt av politiet. Jeg hadde skjult en ladd pistol under jakken min, og ble derfor anmeldt for dette samt motsettelse av arrest. Saken skal opp om en uke, og jeg vet med sikkerhet at jeg vil bli idømt ubetinget fengselsstraff. Så til spørsmålet: Kan man på forhånd be om å gjennomføre soningen ved et bestemt fengsel? Skal jeg først i fengsel vil jeg helst sone på Ullersmo. Lenke til kommentar
Migla Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Og hvorfor hadde du det? Frekt å spørre, og du vil sannsynligvis ikke svare på det, men jeg spør selvom. Har hørt at det er mulig å sone straffen din på ett bestemt fengsel. Søk litt rundt hvis du allerede ikke har gjort det.. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Du kan søke om kvar du skal sone, men du må sjølvsagt begrunne dette. Det vanligaste er at du soner i det fengselet som har tilstrekkelig sikkerhetsnivå og som ligger nærmast mulig der du bur, dette fordi at f.eks pårørande ikkje skal få for store vanskeligheiter med å besøke deg. Fengsel er ei straff for deg, ikkje din familie. Dersom du er ung så vil f.eks det pedagogiske utdanningstilbudet ved fengselet bli vektlagt, det samme dersom du har rusproblemer så vil du stå sterkare i ein søknad om å få sone i eit fengsel med eit godt avrusningsprogram. Kor vidt du kan søke før du blir dømt har eg ikkje funne ut av, men det kan da umogleg skade å søke på forhånd, det verste som skjer er at du får til svar at du må vente til etter straffeutmålinga med å søke. Men alt no kan du i det minste starte å tenke på korleis du skal dokumentere at du har best av å sone på Ullersmo. Ullersmo er vel også eit av norges "verste" fengsel med tanke på kven som normalt soner der. Dersom du er ung så skal det vel litt til at dei ønsker å sette deg der med mindre du blir ansett som ein forbryter som krever soning i eit fengsel med ekstra sikkerheit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå