malarki Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Skal gå til anskaffelse av ny light-gamer maskin til max 6500 kr. Etter mange gode råd her på forumet, står jeg nå kun igjen med valg av hovedkort og kabinett. Bør helst være noenlunde stillegående, og vil gjerne ha et godt hovedkort med HDMI og USB 3.0 dersom det er mulig (til en akseptabel pris) og passe til Intel socket 1156. Hovedkortet må også ha støtte for minnehastighet på 1600 mhz. Hvis noen lurer, skal jeg ikke overclocke noe som helst =) Heller ikke behov for å putte inn 2 like skjerkort i fremtiden. Foreløpig komponenter: Samsung SpinPoint F3 1TB Chieftec Smart Series 550W PSU (eller Corsair VX550W - avhenger av nettbutikk) Samsung DVD-brenner SH-S223L Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760 Gainward GeForce GTX 460 768MB PhysX CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ CL9 (2X2GB)(eller Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 - avhenger av nettbutikk) Dette ender på ca 4800-4900 kr. Altså må hovedkort og kabinett helst koste mindre enn 1600 kr totalt. Når det gjelder kabinett, har jeg i utgangspunktet sett på ANTEC MIDTOWER THREE HUNDRED ATX BLACK. Sett på brukeromtaler i nettbutikkene, og dette virker billig og kurant (under 500 kr). Noen som har erfaring med om dette er stille og har god luftgjennomstrøming? Alternativet blir anerkjente, men også dyrere, Fractal Design R3. Hva angår hovedkort, er jeg helt i villrede. Har listet opp "krav"/ønsker til dette ovenfor, men sliter med å finne både tester og kundeomtaler av hovedkort under 1000-lappen. Vet det er mange smarte hoder her på forumet, så håper noen tar seg tid til å tipse om noen gode alternativer. Har blant annet tittet litt på disse (nedenfor), men dette er som å famle i blinde for meg. GIGABYTE GA-H55M-USB3 H55 S-1156 USB3.0 M-ATX Mainboard S-1156 P55 ATX 2xPCI-E Audio7. ASUS P7P55 LX, P55, Socket-1156 Alle tilbakemeldinger mottas med takk! PS beklager lang post. Endret 24. oktober 2010 av malarki Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Angående hovedkort kan du velge fritt ut i fra hva du vil ha, du bør nok gå for ATX. Greit nok at kortet har flest PCI-E, Sata, USB3, Gigabit etc. Angående kabinett: http://www.amazon.com/Antec-Three-Hundred-External-Internal/dp/B000GQMHBI/ref=cm_cmu_pg__header Er dette et virkelig bra, men får litt trekk for manglende plass for 3,5" plass for minnekortleser/disketstasjon etc, om det skulle være nødvendig, angående kjøling bør 5 stk 12 cm vifter være tilstrekkelig, selv har jeg 4 stk 12 cm vifter så maskinen er mere en kjølig nok. Selv syns jeg kabinettet kunne hatt minste fall 1 blått LED lys, selv om det er enkelt å sette i kabinettet, strømforsyningen er her helt neders, så sjekk strømkabelen om den er lang nok, var ikke det, på min billig PSU med merke "Advance" men byttet til consair så nå går det greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå