Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rustbeskyttelse nye biler


Juli2

Anbefalte innlegg

I vårt klima bør rustbeskyttelse være en viktig faktor ved valg av bil. Her på vestlandet kjenner jeg flere som har hatt japanske biler som har begynt å ruste innenfra allerede etter to år. Ingen norske motorblader, eller NAF, gir rustbeskyttelse noen særlig oppmerksomhet. Vi må til Sverige for å finne noen skikkelige tester, og der har til gjengjeld Sveriges svar på NAF gjort dette riktigt så bra: grundige rusttester av de fleste biler de siste ti år. Oppløftende lesning for noen, skremmende for andre. Men nyttig info uansett.

 

http://www.vibilagare.se/test/rost?make=&model=

 

Testene bekrefter noen rykter og overrasker noen steder. Japanske biler får generelt svært dårlig resultat. Tyske stort sett bra, til dels veldig bra. Franske er de som spriker og overrasker mest. Peugeot og Citroën har rykte for seg å være rustfrie, men flere 2008/09modeller får dårligste karakter. Renault på den annen side overrasker med hele 12 modeller med toppkarakter siden 2001. Dette er langt bedre enn f eks Audi og i særklasse best av alle bilmerker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ignorerer den advarselen, og kommer fram til en testside som etter min mening kun driver med meningsløs synsing.

 

Når flere biler med 12 års rustgaranti og galvanisert karosseri får 3/5, ja tilogmed 2/5, kun basert på synsing uten at man engang gidder å ta for seg noen år gamle biler av samme modell og se på faktiske tilfeller av rust/mangel på rust.

 

Men å tro at nybilkjøpere skal bry seg om rust er som å tro på nissen. Nye biler selges videre så fort at rusten ikke er noe problem før bilen har skiftet eier noen ganger.

 

Et eksempel på en god rust-test: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=559737

Lenke til kommentar

Ignorerer den advarselen, og kommer fram til en testside som etter min mening kun driver med meningsløs synsing.

 

Når flere biler med 12 års rustgaranti og galvanisert karosseri får 3/5, ja tilogmed 2/5, kun basert på synsing uten at man engang gidder å ta for seg noen år gamle biler av samme modell og se på faktiske tilfeller av rust/mangel på rust.

 

Men å tro at nybilkjøpere skal bry seg om rust er som å tro på nissen. Nye biler selges videre så fort at rusten ikke er noe problem før bilen har skiftet eier noen ganger.

 

Et eksempel på en god rust-test: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=559737

 

 

 

Dette er nok ikke meningsløs synsing selv om testresultatene sikkert kan være ubehagelig lesning for enkelte. De stemmer f eks temmelig godt med resultatene du selv linker til.

 

Flere japanske biler starter å ruste innenfra etter et par år på norske veier. Og det er ikke alle rustangrep som dekkes av garantien. Starter først rustangrepene innenfra forsvinner de ikke, og det vil klart ha betydning for 2.håndsverdien. Og en ejstra tectylbehandling er ingen kompensasjon for det viktigste: god teknisk karosseridesign (for å unngå fukt i hulrom, bra stålkvalitet og god fabrikkbehandling (lakk/galvanisering).

 

Så rustbeskyttelse er nok ikke uvesentlig. Det er ikke for ingenting at Audi har fått masse ros for sin gode rustbeskyttelse.

 

Men den største skuffelsen i disse testene er som nevnt ikke japanske biler, men noen av de nyere franske. At Peugeot og Citroen skal komme så dårlig ut er intet mindre enn en sensasjon. De har jo vært kjent for å holde seg rustfrie i årevis tidligere.

Endret av Juli2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...