Lizz29 Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Hei godtfolk. Har en stund gått å lurt på om jeg skulle skaffet meg en vidvinkel linse som egner seg godt til landskapsfotografering. Har fra før kit objektivet til Canon 50D og canon 24-70mm 2.8f objektivet. Dere har sikkert god erfaring og jeg setter stor pris på anbefallinger fra dere På forhånd takk. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Brennvidde? Pris? Zoom eller fast? Canon EF-S 10-22 er glimrende saker - litt dyrere enn Sigmas 10-20, men også litt bedre. Skal du ha det videst mulig er Sigmas 8-16 det videste du får. Over på fastoptikk får du ikke så vid optikk til crop - det meste her er laget til fullframe. Men - det finnes noen fantastiske saker der. Det kommer an på lommebok, ønsket brennvidde og hvor kresen du er på optiske egenskaper - til landskap er for meg det ultimate en Zeiss ZE 2.8/21. Men den er enormt dyr, og 21mm er kanskje ikke vidt nok? Skal du senere muligens over på fullframe kan du vurdere 17-40 eller 16-35 II - hvis ikke kan du også kikke på andre crop-normalzoomer, som EF-S 17-55/2.8 eller Tamron 17-50.. Hvilke brennvidder vil du ha? Er 24mm vidt nok? Endret 24. oktober 2010 av Trondster Lenke til kommentar
Lizz29 Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2010 Brennvidde? Pris? Zoom eller fast? Canon EF-S 10-22 er glimrende saker - litt dyrere enn Sigmas 10-20, men også litt bedre. Skal du ha det videst mulig er Sigmas 8-16 det videste du får. Over på fastoptikk får du ikke så vid optikk til crop - det meste her er laget til fullframe. Men - det finnes noen fantastiske saker der. Det kommer an på lommebok, ønsket brennvidde og hvor kresen du er på optiske egenskaper - til landskap er for meg det ultimate en Zeiss ZE 2.8/21. Men den er enormt dyr, og 21mm er kanskje ikke vidt nok? Skal du senere muligens over på fullframe kan du vurdere 17-40 eller 16-35 II - hvis ikke kan du også kikke på andre crop-normalzoomer, som EF-S 17-55/2.8 eller Tamron 17-50.. Hvilke brennvidder vil du ha? Er 24mm vidt nok? Tusen takk igjen for svar Er nok ute etter et som er rundt 10mm og her fikk jeg jo flere gode anbefalinger. Jeg er jo ikke av de mest kresene på på opitsike egenskaper, mye pga mitt litt for lite trente øye tror jeg. Men jeg er jo interresert i å finne noe som er godt nok. Skal sjekke ut de du anbefalte. Tusen takk Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Å komme med tips til en som gjerne vil lære er da bare morsomt! For mer informasjon om optikk - les anmeldelser hos Photozone, The Digital Picture og SLRGear. Advarsel! Vær forsiktig med å lese om gamle snasne objektiver på Photozone - man ender fort opp med å kjøpe et på eBay.. Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Sikler selv litt på en vidvinkel til min 550d, har lyst til å prøve canons 10 - 22, hadde vært snasent å ha med på ferie, men usikker på om økonomien strekker til denne gang, eller om det må vente til å være julegave til megselv. Jeg ser ellers hun skriver hun har 24 - 70 fra før, så må vi vel gå ut i fra at 24 ikke er vidt nok. Jeg synes videste brennvidde på mitt kit 18 - 135 ikke blir vidt nok, derfor kunne jeg gjerne tenkt meg se for meg selv hvordan det blir med en 10 - 22 i stedet for. Vil mest bli brukt til å fotografere bygninger og landskap / cityscapes på ferier. Lenke til kommentar
Lizz29 Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Sikler selv litt på en vidvinkel til min 550d, har lyst til å prøve canons 10 - 22, hadde vært snasent å ha med på ferie, men usikker på om økonomien strekker til denne gang, eller om det må vente til å være julegave til megselv. Jeg ser ellers hun skriver hun har 24 - 70 fra før, så må vi vel gå ut i fra at 24 ikke er vidt nok. Jeg synes videste brennvidde på mitt kit 18 - 135 ikke blir vidt nok, derfor kunne jeg gjerne tenkt meg se for meg selv hvordan det blir med en 10 - 22 i stedet for. Vil mest bli brukt til å fotografere bygninger og landskap / cityscapes på ferier. Det hadde vært skikkelig snasent faktisk Tror nok jeg også kommer til å gå for et 10-22 objektiv. Det verste er at jeg vant 7000kr på lotto på fredag. De brenner litt i lomma nå kan du si Lenke til kommentar
ventle Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 10-22mm vil garantert ikke skuffe. Det var det objektivet jeg brukte absolutt mest da jeg hadde Canon, det var relativt lite, forholdsvis solid (i hvertfall til å være laget av plastikk) og bildekvaliteten var topp. De er også blitt ganske billige og dukker fra tid til annen opp til under 4000 på foto.no (jeg betalte 5300 for mitt for halvannet år siden og solgte det for 3700 med ett hakk i filterringen). Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Kan si at Sigma 10-20mm f/4-5,6 heller ikke vil skuffe til prisen. Photozone gir det bra "betyg" (faktisk nesten like bra som Canon 10-22mm, heller ikke hos DSLGear skårer det mye lavere), og så koster det nesten et par tusen mindre enn Canon 10-22mm. Har selv Sigmaen og er godt fornøyd med objektivet og som ventle så bruker jeg det brenviddeomfanget mye. Dog ikke nå i oktober (av naturlige grunner). Og går du opp i prisklassen til Canon 10-22mm, ville jeg uten tvil vurdert både Sigma 10-20mm f/3,5 og Sigma 8-16mm f/4,5-5,6. Om du kan godta et helt manuelt objektiv er Samyang 14mm f/2,8 et interessant objektiv til en rimelig pris. Særlig til landskapsfotografering er det regnet som et objektiv med meget god optisk kvalitet, og så koster det under 3 000 kr. Endret 25. oktober 2010 av Bolson Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 I den prisklassen som det snakkes om nå,må man ikke glemme og ta med Tokina 11-16 f/2,8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå