Gå til innhold

Bildekritikk: Sauer


Marei

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes komposisjon er fin. Lammet står passe forann sau, slik at lam /sau danner en fin kombinasjon. Synes det er passe luft rundt de, og uskarpe dyr bakover danner dybde.

 

Kanskje er det ikke det aller mest spennende motivet, men jeg synes resultat er hederlig.

 

Det er mulig det kan gjøres småting i etterbehandling, eks gjøre bildet litt lyserere, og dra opp skyggepartier litt?

 

P.S. Synes signatur forstyrre litt. Mulig å minke str litt, gjøre den mer gjennomsiktig og legge den i nedre høyre hjørne?

Endret av telealf
Lenke til kommentar

Hei.

Komposisjonen skal jeg ikke skrive så masse om da den nok er fin den :new_woot:

Men det du sier om at dataen din gjør bildene mørke vil jeg gjerne kommentere.

Du burde bruke histogrammet aktivt når du redigerer bilder.

 

På den måten ser du lett om noen partier er detaljefri/utbrent eller sorte/undereksponert.

 

Du har noen av begge deler her ser jeg uten å åpne det i et bildebehandlingsprogram.

Du har -tror jeg da- redigert Jpg-filen?

Du bør ikke justere mye/noe særlig på Jpg`er. Bruk RAW- og spesielt om du faktisk foretrekket denne litt mørke stilen.

 

Trukket litt hardt i kontrastspakene ser det ut som.

 

Det har gitt deg et vel mørkt bilde med noe slags flaring/ghosting over "ansiktene" og et fargeskjær som på min skjerm iallefall ser blå-lilla ut.

 

Men det er langt fra et ille bilde.Vet ikke nivået ditt og ambisjoner, men ut fra denne komposisjonen og valgt motiv med fin skarphet og bakgrunn vil jeg si du har definitivt et stort talent.

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar

Hei.

Komposisjonen skal jeg ikke skrive så masse om da den nok er fin den :new_woot:

Men det du sier om at dataen din gjør bildene mørke vil jeg gjerne kommentere.

Du burde bruke histogrammet aktivt når du redigerer bilder.

 

På den måten ser du lett om noen partier er detaljefri/utbrent eller sorte/undereksponert.

 

Du har noen av begge deler her ser jeg uten å åpne det i et bildebehandlingsprogram.

Du har -tror jeg da- redigert Jpg-filen?

Du bør ikke justere mye/noe særlig på Jpg`er. Bruk RAW- og spesielt om du faktisk foretrekket denne litt mørke stilen.

 

Trukket litt hardt i kontrastspakene ser det ut som.

 

Det har gitt deg et vel mørkt bilde med noe slags flaring/ghosting over "ansiktene" og et fargeskjær som på min skjerm iallefall ser blå-lilla ut.

 

Men det er langt fra et ille bilde.Vet ikke nivået ditt og ambisjoner, men ut fra denne komposisjonen og valgt motiv med fin skarphet og bakgrunn vil jeg si du har definitivt et stort talent.

 

 

Ja, jeg har redigert .jpg versjonen. Jeg har justert ganske mye for å få så store kontraster, egentlig bare fordi jeg synes det gjorde bildet litt spesielt, men jeg ser at jeg kanskje har tatt litt av. :!: Bildet har partier hvor det er veldig utbrent, det er nok bare fordi jeg har prøvd for hardt for å gi det en spesiell stemning.

 

ang. fargene på skjermen skal jeg selvfølgelig gjøre noe med, ble litt sjokkert da jeg nylig la bildene over på en annen PC og oppdaget at bildene var veldig anderledes og mye mørkere!

 

Vel, jeg er 15, aldri gått kurs eller noe, og har først nå funnet ut at kanskje jeg kan dele bildene mine, og få hjelp av andre til å gjøre de bedre. Det er foto jeg vil holde på med videre i livet, og jeg blir veldig glad for alle råd ! :)

Endret av Marei
Lenke til kommentar

Du er flink å "se bilder", og har grunn til å være stolt av bildet med tanke på at du er såpass ung og selvlært. :thumbup:

 

Bare gi deg selv litt tid, ikke overrediger bilder (få en tredjepart til å hjelpe deg til å kakke deg i bakhodet når du har justert for mye :!: )

Jeg har en slik en og det nytter virkelig om man har en tendens til å ta av som du selv sier :roll:

 

Vil forresten anbefale deg å se nærmere på konkurransene her inne i forumet, samt utfordringene. Gode hjelpemidler og fin trening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...