Reodor_Felgen Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Som tittel sier, så lurer jeg på om noen vet hvordan man får gjort et minnekort (sd kort) til en bootdisk? slik at man kan installere Os på kortet som på en vanlig hdd. Dette hadde vert en grei ting til min netbook, da kan jeg kjøpe et klasse 10 SDkort og ha Os på og lagre til vanlig hdd. Eventuelt senere kjøpe et UHS-I SDkort. Ser for meg at dette slår en treg hdd og å kjøpe en dyr liten ssd disk. Takker for all hjelp. Lenke til kommentar
hlnd Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Har installert OS fra minnekort før, funka når jeg satte minnekortleser først i boot orderi BIOS, så det er mulig det går å ganske enkelt velge å installere OS-et på minnekortet, og så velge det som standard boot-enhet etterpå. Kan hende det ikke funker, men du kan jo prøve. Hva slags OS er det snakk om? Ellers får du Intel X25-V G2 40GB ned til 739,-. Nå kommer snart neste generasjons Intel og Sandforce-disker, også, så håper vi vil se enda et dropp i priser da. Endret 25. oktober 2010 av Bl4cKnD Lenke til kommentar
Reodor_Felgen Skrevet 29. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2010 Har installert OS fra minnekort før, funka når jeg satte minnekortleser først i boot orderi BIOS, så det er mulig det går å ganske enkelt velge å installere OS-et på minnekortet, og så velge det som standard boot-enhet etterpå. Kan hende det ikke funker, men du kan jo prøve. Hva slags OS er det snakk om? Ellers får du Intel X25-V G2 40GB ned til 739,-. Nå kommer snart neste generasjons Intel og Sandforce-disker, også, så håper vi vil se enda et dropp i priser da. Jeg har nå prøvd å installere Ubuntu netbook edition og linux mint 9 på sd-kort i den interne kortleseren på min compal ktv00. Kortet jeg brukte var et "Sandisk sdhc extreme 3 8gb" Bios gjenkjente dette med en gang og det samme gjorde installasjonsprogrammene! Å lykke tenkte jeg Etter å ha installert os'et på sd-kortet og prøvde å boote, så brukte den evigheter på å starte opp, jeg mener EVIGHETER! Så etter litt tenking og kløing, så fant jeg ut at jeg skulle prøve uten vanlig Hdd i maskinen, tok ut Hdd'en og installerte Os på nytt (bare for å vere sikker egentlig), men denne gangen ville den ikke boote, kommer bare en liten hvit strek øverst i venstre hjørne før os skal boote. Thats it.. sitter fast der Mulig jeg må ha en liten partisjon på kortet med noen boot filer? Tar imot innspill Jeg vet det finnes billige små SSD disker, men grunnen til at jeg vil gjøre dette, er at jeg reiser mye og har en 10.1" netbook som jeg vil ha en stor hdd på og samtidig ha en flash disk på har sett litt på mini pci-e løsninger, men det er ikke plass i kabinettet mitt. Lenke til kommentar
hlnd Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Mulig du må ha en bootloader på harddisk, ja, men i teorien burde det fungere å sette boot order i BIOS. Lenke til kommentar
Reodor_Felgen Skrevet 9. november 2010 Forfatter Del Skrevet 9. november 2010 Har fått prøvd litt nå og fått det til, men med labert resultat. I LinuxMint så kan man trykke på "avansert" i siste vindu før man trykker install, der kan man velge hvor man installerer Bootloader. Jeg fjernet HDD fra maskinen og plugget i SD kort, installerte Linux og bootloader på SD-kortet, satte bios til å boote fra SD kort, og bootet LinuxMint. Første som møtte meg var en skjerm full i text under boot, fikk med meg såpass at det manglet noen drivere før den forsvant i et blink. Maskinen brukte lenger tid på å boote vs. Harddisk og alt gikk treigere inne i OS, mulig dette har noe med de driverene som manglet, men dette er over mitt nivå. Mulig det også har noe med hastigheten/grensesnittet til SD porten til maskinen... Inspill mottas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå