Gå til innhold

engelen gabriel snill eller slem

engelen gabriel snill eller slem  

13 stemmer

1. 1. Hvordan oppfatter dere engelen gabriel basert på wikipedia

• Snill
      7
    • slem
      4
    • hvet ikke
      2

Anbefalte innlegg

Er det et problem at jeg laget denne tråden bare på morro?

For all del nei. Problemet er de som faktisk ikke ser det moro'e i det og tror fult og fast at engelen gabriel er en virkelig person, som naboen, kongen eller kona/mannen sin... Og forholder seg deretter til spørsmålet... :) Det er de jeg etterspør litt logikk bak svarene til...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge fortellingen var Satan en engel som gjorde opprør mot Gud. Så engler er ikke bestandig snille.

Rettelse:

Satan er av typen Djinn som opprinlig stammer / bor her på Jorda(skapt av røykløst flamme) engler ble skapt av lys, de blir kun sendt til Jorda for oppdrag fra Gud. men de bor opprinlig i himmel. mennesker ble skapt av leire. så her har vi 3 ulike skapninger.

I følge fortellingen var Satan en engel som gjorde opprør mot Gud.

ikke at han var engel , men han var "blandt" englene (han ble for en grunn sendt til himmel for leve blandt englene. dette var jo før opprøret mot Gud etter hans sjalusi mot Adam(første menneske) da Adam ble skapt. beskrivelsen til engler er at de ikke har fristelser/følelser som oss mennesker, de blir altså ikke slitne,de spiser ikke (blir ikke sultne), sover ikke (blir ikke trøtte) (de har et helt annet system), de er derfor perfekte når det gjelder Guds ordre. de føler Guds ordre akuratt som maskiner gjør sin jobb.

Gabrel har levd over 75 000 X 75 000 år. (versen om at han så stjernen som lyste en gang per 75 000 år. at han så den 75 000 ganger) han er en av de store englene , Han ble sendt ned til mange profeter for å rette folk som stadig ble ledet bort av satan fra Guds relegion.

så englene er kun der for Guds tjeneste de kan kun belønne/staffe etter Guds ordre. Gud er ikke feilbarlig /urettferdig mot noen som helst dvs. at englene er alltid snille. de gjør kun det dem blir bedt om. Djinn og mennesker for forskjellige, der finner man noen som følger Gudsordre , andre ikke, og sånn er det. :)

"Lars ikke L4rs" sa at Satan hadde "andre engler som støttet ham. "

Det er feil ordbruk der. Satan har "andre Djinn som støttet ham." Djinn er definert ovenfor... det er veldig lett å bomme når man oversetter

Endret av peace2
Lenke til kommentar

Satan er av typen Djinn som opprinlig stammer / bor her på Jorda(skapt av røykløst flamme) engler ble skapt av lys, de blir kun sendt til Jorda for oppdrag fra Gud. men de bor opprinlig i himmel. mennesker ble skapt av leire. så her har vi 3 ulike skapninger.

Det høres veldig fornufig ut alt dette, spesielt liker jeg at mennesket er skapt av leire.

Men nå spørs det om det blir vanskelig å sammenligne hva forskjellige religioner tror disse skapningene er. Djinn er vel kun brukt i Koranen?

Lenke til kommentar

Det høres veldig fornufig ut alt dette, spesielt liker jeg at mennesket er skapt av leire.

Men nå spørs det om det blir vanskelig å sammenligne hva forskjellige religioner tror disse skapningene er. Djinn er vel kun brukt i Koranen?

Ja, alt dette høres fornuftig ut. Skapt av røyk, leire osv. :blush:

Og hvis dette ikke passer så finner vi på en annen forklaring....

Lenke til kommentar

Det er jo ikke nok at mennesket bare ble skapt helt sånn uten videre, må jo ha en forklaring! Måtte selvfølgelig ha noe å lage av, som ble tryllet frem først.

Artig at ting vi ikke kan se, ta eller føle på er laget av elementer vi faktisk har mulighet til å se, fange, analysere og bruke i hverdagen.

Om noe er skapt av røykløs flamme er den eneste logiske forklaringen at Djinner er gass. Gass kan som kjent samles opp og plasseres på beholdere.

Lys er energi, som for eksempel kan omvendes til elektrisitet.

Kanskje slike skapninger kan komme til nytte en gang? Glem propangass til grillen, kjøp vennlig Djinn på boks og fyr for evig. :cool:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det står mye bedre forklart i skriftene,les koeanen (så kalt nyere "versjon" av Bibel (orginale biblen), du får meget goe forklaringer, det er opp til deg og din intresse..., nå var ikke menngen å endre topic-en men poenget er at Satan ikke var/er en engel. så englene har ingen dårlige rykter.

Lenke til kommentar

Det står mye bedre forklart i skriftene,les koeanen (så kalt nyere "versjon" av Bibel (orginale biblen), du får meget goe forklaringer, det er opp til deg og din intresse..., nå var ikke menngen å endre topic-en men poenget er at Satan ikke var/er en engel. så englene har ingen dårlige rykter.

kan jeg få vite hvor dette eventuelt står?

Lenke til kommentar

gi meg litt tid så jeg får søkt opp versene for deg :)

Lenke til kommentar

Det er jo ikke nok at mennesket bare ble skapt helt sånn uten videre, må jo ha en forklaring! Måtte selvfølgelig ha noe å lage av, som ble tryllet frem først.

Artig at ting vi ikke kan se, ta eller føle på er laget av elementer vi faktisk har mulighet til å se, fange, analysere og bruke i hverdagen.

Om noe er skapt av røykløs flamme er den eneste logiske forklaringen at Djinner er gass. Gass kan som kjent samles opp og plasseres på beholdere.

Lys er energi, som for eksempel kan omvendes til elektrisitet.

Kanskje slike skapninger kan komme til nytte en gang? Glem propangass til grillen, kjøp vennlig Djinn på boks og fyr for evig. :cool:

Ta en titt på dette søket:

http://quran-center.com/qurancenter/no/search.php?lan_id=all&q=englene&Submit=Sook+i+Koranen

Det blir alt for mye å skrive her, men om du leser titlene klikker du på versnummret du er intressert å vite mer om.

Håper dette ga fullstendig svar :)

Det beste alltid er å uttdanne seg boka og bli kjent med den (Jeg selv har ikke kommet så langt med det)

MVH.

Lenke til kommentar

Sura: 17 : 61

Eller da Vi sa til englene : «Fall ned for Adam!» Og de falt ned, unntatt Iblis (Satan). Han sa: «Skal jeg falle ned for en Du har skapt av leire!»

For meg så står det underforstått her at Satan er en engel...

Der stod det ikke festet at han var engel men "blandt

" dem;)

I situasjon som dette henter man et vers som motsier det at han var engel :)

feks denna:

Sura: 6 : 112

Vi har gitt hver profet en fiende, sataner blant mennesker og dsjinner, som gjensidig inngir hverandre fagre ord til å villede. Men om Herren hadde villet slik, så ville de ikke ha gjort det. Overlat dem til seg selv og alt de dikter opp,

go to Sura: 6 : 112

Du kan evt sjekke opp søket om Dsjinn og Satan her!

MVH.

Lenke til kommentar

Dette er altså noen i koraen og har vel lite å si for Sarah som er kristen, når jeg søkte på Djinn på wiki fikk jeg jinn som tydligvis er på samme nivå som ballroger/andre Maia fra ringenes herre.

Eller på samme nivå som tusser og troll i nordisk mytologi, ja dette høres troverdig ut.

Lenke til kommentar

Rettelse:

Dersom det du sier er sant så er det uansett Koranens syn på det, så for kristne endrer dette ingenting.

Endret av Lars ikke L4r5
Lenke til kommentar

I følge fortellingen var Satan en engel som gjorde opprør mot Gud. Så engler er ikke bestandig snille.

Satan var snill. Det var Gud som var slem. Noen herskere er tyranner som styrer med jernhånd. Ha sympati med the underdogs, de som reiser seg mot de autoritære maktdrittsekkene.

Lenke til kommentar

De som er kjent med Islam vil kunne vite at engelen Gabriel/Jibreel er en høystående engel( Den hellige ånd). Gabriel er en budbringer fra den ene sanne Gud, og sies at den hellige ånd er denne engelen som har send en åpenbaring til alle profeter gjennom historien. Jeg som er kjent mest med Islam kan ikke se denne engelen som noe annet enn en budbringer fra Gud. Leste tidligere på denne tråden at noen mente Satan var en engel, det stemmer heller ikke med islam. Satan er en egen skapelse. En skapelse som går ved navn Djinn, som kan best beskrives med Ild, dette symbolet er det beste som kan beskrive Djinn. Shaytan som kan bety motstander av Gud, var en djinn mellom engelene på den tid da Gud ville skape menneske. Dette er islams syn på engelen gabriel og satan, så jeg kan ikke si annet enn at gabriel var vel en snill engel.. Er ikke kjent med de andre Abraham religionenes syn på gabriel, men tror nok de har kanskje samme syn på engelen?

Lenke til kommentar
Er det et problem at jeg laget denne tråden bare på morro?

For all del nei. Problemet er de som faktisk ikke ser det moro'e i det og tror fult og fast at engelen gabriel er en virkelig person, som naboen, kongen eller kona/mannen sin... Og forholder seg deretter til spørsmålet... :) Det er de jeg etterspør litt logikk bak svarene til...

Det at disse menneskene tror fullt og fast på denne engelen gjør den ikke mer sann. Men det er mulig å lese religiøse tekster å få deretter et syn på om engelen var snill eller slem uten å tro at han finnes i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Satan var snill. Det var Gud som var slem. Noen herskere er tyranner som styrer med jernhånd. Ha sympati med the underdogs, de som reiser seg mot de autoritære maktdrittsekkene.

Idiot hva vet du om relegion? du må studere ordet satan før du skriver

Jeg setter strek der , leg la lenker til de som er intressert å lære noe om hva skriftene sier , for dem som er uenige er ikke dette min sak, melder meg ut der :) , jeg refererte kun til tekstene om tema.

MVH

Endret av peace2
Lenke til kommentar

feks denna:

Vi har gitt hver profet en fiende, sataner blant mennesker og dsjinner, som gjensidig inngir hverandre fagre ord til å villede. Men om Herren hadde villet slik, så ville de ikke ha gjort det. Overlat dem til seg selv og alt de dikter opp,

Selvfølgelig henter man frem noe som motsier noe som igjen motsier noe man har motsagt. Det er jo det disse bøkene sier, plukk det man synes er best.

Men hvorfor står det sataner blant (mennesker og) dsjinner? Er sataner tilhengere av Satan slik som kristne er blandt Jesus Kristus? Eller finnes det sataner i både menneske- og dsjinnform?

Synes ikke det verset ditt sa noe om hva Satan er.

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

feks denna:

Selvfølgelig henter man frem noe som motsier noe som igjen motsier noe man har motsagt. Det er jo det disse bøkene sier, plukk det man synes er best.

Men hvorfor står det sataner blant (mennesker og) dsjinner? Er sataner tilhengere av Satan slik som kristne er blandt Jesus Kristus? Eller finnes det sataner i både menneske- og dsjinnform?

Synes ikke det verset ditt sa noe om hva Satan er.

Kort sagt: En Satan kan være både menneske og Djinn ja.

Så en satan er beskrivelse av oppførsel.

Vi kan se på disse 3 skapningene:

Mennesker

(Leire ER ikke mennesker for dem som tenker slikt)

Første menneske ( ADAM ) ble skapt av Leire.

Egenskaper:

Kan både være god og ond

- Er aktiv en del av døgnet sitt

- Må sove fra tid til annen.

- Må spise fra tid til annen.

- Må må drikke.

- osv..

- Mennesket er altså generelt svak.

- Man kan glemme.

- Følelser (generelt) Elske, Hate osv.

- Mennesker har fristelser.

- osv.. for mye å telle...

Mange andre egenskaper, altså alt det mennesker kan finne på :).

Dsjinn

Skapt av røykløs flamme

(på samme måte som mennesker så er Røykløse flammer ikke Djinn)

Egenskaper:

Beskrevet generelt onde , men det finnes gode.

- Dem har sine egne egenskaper. mange av dem vet vi ikke noe om.

- De kan påvirke mennesker gjennom hemlige lyder så mennesket tenker at det er han selv som tenker slikt.

- De onde kan påvirke mennesker , noen av dem styrer mennesker, andre samarbeider med mennesker (hvis du har hørt om magi:))..

- Dsjinn er svak når det gjelder dems påvirkning av mennesker. det er mennesket som til slutt bestemmer hva han vil.

Engler

Skapt av Lys

(som de andre så er ikke lys engler)

Egenskaper:

Beskrevet som gode.

- Dem har ikke fristelse.

- Kan se Mennsker & Dsjinn.

- Dem gjør kun det Gud ber som om.

- Dem kan omforme seg slik dem gjorde når dem besøker mennesker med bud fra Gud. her kommer Gebril i bildet . Han viste seg som et mennske for å lære opp mennesker i profetenes tid.

Ene vingen til Jebril er beskrevet større enn Jordkloden.

- Engler var med å hjelp troende mennesker, dem liker menneskene som tror på Gud & profetene like godt som Gud gjør.

- Engler har straffet Onde mennesker også. det gjør ikke dem Onde for det er kun det Gud har bedt dem om å gjøre mot de Onde menneskene som disset & ikke ville høre etter hva profetene kom med/varslet dem om.

- Det er så mye å si å det blir mye misforstått dette om man ikke leser selv. for håpe dem som vil & er intressert å lære gjøre det! :)

Andre skapninger har forskjellige synn:

Eksempeler:

(Hunder & Esler, dem ser ser vi mennesker , dem ser oss og Djinn ) Når du ser hundene sinte & bjeffer uten at vi ser noen i nærheten ser dem Djinn.

Hanen ser Engler , om du hører hanen om morgen (før soloppgang) er en sannsynlighet for at han ser engler (dem kommer ned den tiden).

Det er så mye å fortelle , god er jeg ikke, jeg prøver kun å dele det jeg vet noe om. ting er mye bedre forklart i bok... så jeg sier lese gjerne selv før du baserer ditt kunskap på ting kunn gjennom hva folk sier! for om det var slik at folk fikk sin kunskap gjennom rykter skulle ikke vi hatt internett & pc akuratt nå =) man bør forske gjerne selv også (være seg selv) :)

NB! Dette er andre gang jeg skriver dette innlegget siden den første (mest oversiklige ;P) gikk tapt underveis!:( måtte ta den her hurtig! om du ser masse skrivefeil så er dette grunnen, tilgi meg for det! :innocent:

MVH

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...