Gå til innhold

Hvordan fortsette psykologiutdanning etter studiespesialiserenede?

idahelenbs

Anbefalte innlegg

Jeg går 2. året studiespesialiserende med realfag. Har nå i løpet av de siste ukene funnet ut at jeg vil satse på å bli psykolog.

Men mange sier at jeg burde gått helse&sosial for å blitt det, men man trenger jo ikke noe annet enn generell studiekompetanse. Jeg får spesiell studiekompetanse når jeg er ferdig.

Kan jeg gå rett på universitet etter studiespesialiserende? Eller hvordan er det?

Og er det noen som vet ca hvor mange poeng man trenger for å komme inn? Vet at det varierer fra skole til skole..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men mange sier at jeg burde gått helse&sosial for å blitt det, men man trenger jo ikke noe annet enn generell studiekompetanse. Jeg får spesiell studiekompetanse når jeg er ferdig.

Kan jeg gå rett på universitet etter studiespesialiserende?

Du kan gjerne begynne rette fra studiespesialisereden. Jeg kjenner ingen som har gått psykologi som gikk helse og sosial. Bare fortsett med det, og få gode resultater. Så må du komme deg inn på første års psykologi, så er det karakterene derfra som teller når du skal inn på profesjonsstudiet. Dvs. at du i praksis må ha straight A, på det første året.

Lenke til kommentar

Kan jeg gå rett på universitet etter studiespesialiserende?

Du kan gjerne begynne rette fra studiespesialisereden. Jeg kjenner ingen som har gått psykologi som gikk helse og sosial. Bare fortsett med det, og få gode resultater. Så må du komme deg inn på første års psykologi, så er det karakterene derfra som teller når du skal inn på profesjonsstudiet. Dvs. at du i praksis må ha straight A, på det første året.

Han kan jo søke seg rett inn på profesjonsstudiet.

Lenke til kommentar

Jeg går 2. året studiespesialiserende med realfag. Har nå i løpet av de siste ukene funnet ut at jeg vil satse på å bli psykolog.

Kan jeg gå rett på universitet etter studiespesialiserende? Eller hvordan er det?

Og er det noen som vet ca hvor mange poeng man trenger for å komme inn? Vet at det varierer fra skole til skole..

Helse og sosial for å begynne på profesjonsutdannelsen i psykologi? Den var virkelig ny.

http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/10/poenggrenser_vara_hoved_10.html

Her er poenggrensene for Samordnaopptak i 2010 - der ser du at profesjonsstudiet i psykologi (som de kun har i Oslo) - har rimelig høy poenggrense, 56.4 med førstegangsvitnemålet og 65.3 hvis ikke.

Du kan jo alltids søke deg inn på årsstudium i psykologi og satse på å få A på alle eksamner og søke deg inn på profesjonsstudiet etter fullført årsstudium, men det krever jo blodslit, i hvert fall for de aller fleste.

Vet ikke helt hvordan mulighetene er for å ta en bachelor og så søke seg over i Danmark og alt det der, men det er mulig det går an å gjøre det på en eller annen måte der, har i hvert fall hørt noe lignende før, men har egentlig absolutt ikke peiling.

Greit å forhøre seg med rådgivere på f.eks. UiO, de gir nok litt mer utfyllende svar.

Lenke til kommentar

Profesjonsstudium i psykologi har de i bergen, Oslo, Trondheim og Tromsø. Det er dog bare i Oslo de tar inn direkte fra VGS.

Ja, selvsagt - der var jeg litt uklar. Men der kommer du jo kun inn på profesjonsstudiet dersom man får supergode karakterer på årsstudium.

Lenke til kommentar

Er selv psykologistudent (årsenhet, ikke profesjon). Som nevnt tidligere er det fullt mulig å søke seg inn på profesjonsstudium på UiO rett etter videregående, men det er en veldig hard konkurranse, og det krever et høyt snitt. Så vidt jeg vet er det en god del lettere å komme inn på UiB og NTNU enn UiO på akkurat dette studiet.

Jeg har ingen planer om å ta profesjon, men det er meget mulig som Sjøtispe påpeker at en kan søke seg fra årsenhet (evt. bachelor) gitt at en har så og si straight-As. Vil bare si at dette er mye, mye vanskeligere enn å komme rett inn på profesjonstudiet med førstegangsvitnemål fra videregående.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...