Chris2407 Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Jeg skal kjøpe en ny laptop, som skal være liten og lett å ta med seg rundt, blandt annet på skolen, reiser osv. Pc'en kommer først og fremst til å bli brukt til Microsoft Office, film, nettsurfing og spille litt Fotball manager. Har sett litt rundt og vurderer en Macbook Air 11" eller en Acer Aspire One 753. Så lurer egentlig på om noe har noen kjennskap til en av disse maskinene og kan komme med en anbefaling, eventuelt positive eller negative sider ved maskinene. Macbook Air 11": * 1.4GHz Intel Core 2 Duo processor * 2GB memory * 64GB eller 128Gb flash storage1 * NVIDIA GeForce 320M graphics Acer Aspire One 753: * Intel Celeron U3400 / 1.06 GHz ( Dual-Core ) * 2 GB DDR3 SDRAM - 1066 MHz * 250 GB - 5400 opm * Intel HD Graphics Dynamic Video Memory Technology 5.0 Endret 24. oktober 2010 av Chris2407 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Vel! Personlig ville jeg ha valgt Macbooken, men det er to fullstendig forskjellige prisklasser du snakker om her. Lenke til kommentar
Chris2407 Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2010 Vel! Personlig ville jeg ha valgt Macbooken, men det er to fullstendig forskjellige prisklasser du snakker om her. Prisen er egentlig det samme så lenge den ikke stiger over 10k Er også fult klar over at det er to helt forskjellige maskiner. Har aldri vært borti mac før så lurer litt på hva de store forskjellene mellom windows og mac sitt OS er? Og hvorfor man burde velge Macbook fremfor Acer eller motsatt? Lenke til kommentar
beverpower Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Jeg har brukt både Windows- og Mac-maskiner i mange år nå, og selv om jeg har mindre sansen for Mac, ville jeg uten tvil valgt Macen fremfor Acer'n! Iallefall når du sier at pris er det samme, så lenge den ikke overskrider 10k.. Mackbook Air 11,6" får du med 64 og 128gb lagring, og prisene hos Komplett.no ligger på 8.450,- og 9.950,- for mest lagringsplass! Acer har jeg sjelden gode erfaringer med (bortsett fra den forhåldsvis nye "Timeline X"-serien). Byggekvaliteten på disse to er dessuten milevis fra hverandre.. Men, det er også prisen! Er det kun disse to maskinene du ønsker og kun 11,6", eller er du åpen for andre alternativer?! Football Manager 2011, feks, vil nok kanskje dras litt tungt på Acer'n.. Jeg ville i såfall heller kjøpt denne! Forskjellene mellom Mac OS X og Windows er mange. Det kommer veldig ann på hva man liker og hva man skal bruke maskinen til.. Ellers så er ingen av valgene dårlige. Begge type OS er gode på sine måter.. I ditt tilfellet spiller det liten rolle, egentlig! Du skal bare spille litt FM, bruke MS Office, surfe og se film- dette klarer begge OS'ene glimrende Lenke til kommentar
Chris2407 Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2010 Først og fremst takk for svar! Jeg er åpen for andre alternativer også, men er først og fremst på jakt etter en pc som er 11,6" eller mindre. Dette fordi den skal være lett å ta meg seg og bruke i forelesningssaler osv, hvor det ikke er så alt for god plass Jeg så på noen reviews av den lenovo'en du linket til, men ut ifra det jeg leste hadde den ikke mer enn 3 timers batterilevetid noe jeg synes er litt i minste laget. Hadde vært fint med noen andre forslag også, hvis du/dere har noen? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Kjøp Mac'en og installer Windows på en egen partisjon v.h.a. BootCamp ... (MacBooks har alltid vært gode Windows-maskiner.) Du velger hvilket OS du vil kjøre ved oppstart. Lenke til kommentar
Chris2407 Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2010 Heller nok mer for Mac'en, men er det noen som vet om det er noe poeng å bestille den med 4gb ram i stedet for 2gb som er standard. Og holder det med den som har 64GB flash storage hvis man skal innstalere windows på egen partisjon, eller burde jeg velge den med 128gb? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Heller nok mer for Mac'en, men er det noen som vet om det er noe poeng å bestille den med 4gb ram i stedet for 2gb som er standard. Og holder det med den som har 64GB flash storage hvis man skal innstalere windows på egen partisjon, eller burde jeg velge den med 128gb? AnandTech anbefaler å gå for 128GB dersom man vil kjøre både Mac OS og Windows. edit: Når det gjelder RAM, så sier de (på denne siden): "If you want my advice I’d stick to the base systems so long as your needs are simple. However if you plan on doing any amount of multitasking or heavy work (e.g. content creation, editing) on this machine I’d recommend at least the $100 memory upgrade to 4GB. And if you plan on keeping the MacBook Air for a while, spring for the upgraded CPU. It’ll make the later years of its life a little more bearable." Endret 28. oktober 2010 av nebrewfoz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå