Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg trenger hjep ang. privat kontrakt mellom to separerte part når det gjelder bruk av leilighet frem til skillsmisse

Gjest Asaki

Anbefalte innlegg

Jeg og min mann har separert oss og vi har avtalt at jeg skal disponere leilighet frem til skillsmisse. Jeg vil ha det skriftlig for å beskytte seg selv mot at han ombestemmer seg. Hvor og hvordan skal jeg gjøre dette her???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er leiligheten leid eller kjøpt?

Hvem står i dag som eier?

Hva er planen å gjøre med/i forhold til leiligheten når dere har inngått skilsmisse?

Når det kommer til det juridiske er jeg dog usikker på hvordan dere/du bør gå frem (rapporterte derfor tråden og ba om å flytte den til juss delen av forumet). Men du burde kanskje være litt forsiktig med hvordan du går frem, for det er ikke nødvendigvis slik at han vil ønske å skrive under på noen papirer som kun gir deg retten til å bo der frem til dere er skilt, og skal dele verdien av leiligheten (eventuelt bare flytte ut, om dere leier).

Lenke til kommentar

(Jeg er ikke jurist)

Å ha ting skriftlig er vel uansett ønskelig dersom det er noe som skal avtales.

Det beste er jo bare å skrive en avtale der det kommer tydelig frem hva som er avtalt og at begge skriver under. Dette mener jeg jo må være det mest ryddige. Da kan man få inn alle unntak og bestemmelser som man blir enige om.

Hvis du er redd han vil vegre seg for å skrive noe (slik blured tenker) er det jo kanskje enda mer grunn til å få noe skriftlig.

Kommuniserer dere på epost? Det går ikke an å formulere noe i en epost som han svarer på som samtidig bekrefter at han vet om og godtar avtalen?

Feks at du skriver noe slikt som:

"siden vi har avtalt at jeg skal bo i leiligheten frem til skilsmissen er fullført lurte jeg på hvordan vi skulle gjøre det med utgiftene på boligen i denne perioden, slik som kommunale avgifter/forsikring osv".

Dersom han svarer (fornuftig) på dette innebærer det vel at han bekrefter den muntlige avtalen dere har.

La meg få spesifisere at det ikke er snakk om å lure ham til å "underskrive" eller snike inn noe som han ikke har gått med på, men bare å få bekreftet at han kjenner til og er med på en allerede inngått avtale.

Lenke til kommentar

Det er da bare å gjøre det. Du vil få de løpende utgiftene i perioden. Det spørs også om dere har særeie eller felleseie. Ville ikke tuklet meg bort i den kontrakten, da han er hyggelig å tilbyr deg bruksrett på boligen. I særskilte tilfeller kan du få bruksrett til boligen hvor det blir vektlagt ektefellens og barnas behov. §91.kap 3"Når særlige grunner tilsier det, kan retten ved kjennelse forby en ektefelle å komme til den eiendommen eller boligen der den andre ektefellen oppholder seg.".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...