Gå til innhold

Bibelen om psykisk lidelse.

Anbefalte innlegg

Hva angår Johannes' åpenbaring, finnes det de som har antydet at Johannes kan ha vært rusa når han skrev det. Dette er imidlertid nokså sensjasonalistisk, og er ikke noe annerkjente forskere vil hevde. Riktignok er skriftet ganske så snålt å lese på norsk i vår tid, men hadde du vært en jøde-kristen lilleasiater med greie greskkunnskaper i det andre århundre, ville du lest det helt anderledes. Skriftet har over 500 allusjoner til det gamle testamentet over sine 400 vers, i tillegg til alle hentydningene til personer og steder fra samtida.

Ps:tror du gud har problemer med at jeg også plukker fra bibelen der det passer meg så lenge jeg leser det jeg selv(det som baserer seg på å være snill)tror er viktig.

Jeg står ikke for en holdning der man kan 'plukke' fra bibelen. Men som en del av å ta bibelen på alvor, må man forstå hvor, når, av hvem og til hvem bøkene er skrevet. Det fjerner ikke alle problemer, men bidrar til å sette mange tekster i et annet mer forståelig lys.

Jesus koker selv loven ned til å elske Gud av hele sitt hjerte, og å elske sin neste som seg selv. (Merk at det ikke nødvendigvis er det samme som å 'være snill' ;) ) Jeg vil si at det er et godt utgangspunkt både i livet og i bibellesning, men det må ikke føre til en holdning der 'alt er greit så lenge jeg føler for det'!

Jeg er litt nysgjerrig på hvor det er du føler du plukker, hva er det du eventuelt utelukker?

Jeg tar bibelen på alvor,men jeg er ingen "skriftlærd"og må derfor bruke sunn fornuft.

Jeg er glad samfunnet er mer åpne om diverse temaer da dette er den eneste måten for en "ikke skriftlærd"å sette ting i perspektiv.Vi er som regel utstyrt med en samvittighet som gjør at vi kan skille mellom rett og galt.

Det kan for meg desverre virke som at noen bruker bibelens ord som noe en kan gjemme seg bak i en ellers ikke kristen(etter hvordan jeg tolker bibelen)gjerning.

Det virker som å greie alle "synder"under en kam er problemet.

Da føler jeg meg nødt for å plukke. Basert på den informasjonen jeg har pr dags dato-denne informasjonen forandrer seg basert på nye opplevelser -informasjon og samvittighet,jeg innbiller meg dette gjør meg til et bedre menneske enn jeg ellers ville ha vert.

Vi er et resultat av arv og miljø-men om vi vil bli bedre mennesker så er det mulig for oss å forandre på holdninger. dette er enklest når man baserer det på kunnskap.

"Jesus koker selv loven ned til å elske Gud av hele sitt hjerte, og å elske sin neste som seg selv. (Merk at det ikke nødvendigvis er det samme som å 'være snill' ;) "

jeg tolker det som å være snill.

Snill er for meg et vidt begrep-det er ikke snakk om å være naiv her.

Håper du skjønner meg litt bedre nå:D

Endret av Sarah78
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tar bibelen på alvor,men jeg er ingen "skriftlærd"og må derfor bruke sunn fornuft.

Her innrømmer du nok mer enn du egentlig tilsiktet Sarah78... :)

For hvis du er skriftlærd innen teologi (som jeg egentlig anser som et lure"fag", da det meste i det faget ikke har noe med virkeligheten å gjøre i det hele tatt) så må du jo hoppe bukk over alt som heter logikk, kritikk og sunn fornuft... Så det har du helt rett i, selv om det ikke helt var det du mente.. :)

Men hvorfor ikke være enda mer fornuftig og "droppa heila driden" som de sier så pent borte på vestlandet...?

Lenke til kommentar

For hvis du er skriftlærd innen teologi (som jeg egentlig anser som et lure"fag", da det meste i det faget ikke har noe med virkeligheten å gjøre i det hele tatt) så må du jo hoppe bukk over alt som heter logikk, kritikk og sunn fornuft... Så det har du helt rett i, selv om det ikke helt var det du mente.. :)

Men hvorfor ikke være enda mer fornuftig og "droppa heila driden" som de sier så pent borte på vestlandet...?

Hehe :D det er nok klin umulig for meg. Enda dette er rart for noen så er troen min noe jeg har bruk for i livet mitt.

Kanskje dette blir et mindre behov hos ungene mine,ikke vet jeg.

Men går ikke dette under misjonering til fordel for ateismen? :D

Lenke til kommentar

Hehe :D det er nok klin umulig for meg. Enda dette er rart for noen så er troen min noe jeg har bruk for i livet mitt.

Nope... Tenkte bare at det spranget til ateistme er så lite for deg at det bare er et lite hopp når du allikevel bytter ut doktriner og blind tro med sunn fornuft...

:)

Lenke til kommentar

Nope... Tenkte bare at det spranget til ateistme er så lite for deg at det bare er et lite hopp når du allikevel bytter ut doktriner og blind tro med sunn fornuft...

:)

Hehe-større en en skulle tro :D

Lenke til kommentar

Leser man en diger vegg av tekst som er diffus og selvmotsigelse vil en ukritisk og uskolert person som søker svar også finne dem.

Helt enig. Men leser man Bibelen derimot, med et åpent og villig sinn vil man finne svarene man leter etter. De sanne svarene.

Endret av Lars ikke L4r5
Lenke til kommentar

Sarah, uten så si at du tar rett eller feil, vil jeg bare si at du har en spesiell framgang i troen din, det virker som om du snakker om "din gud" og ikke "den gud", om du skjønner hva jeg mener. Nesten som om du har ditt eget lille avbrudd fra kristendommen.

Jeg mener det er den samme gud.

Lenke til kommentar
Stemmer som lars sier, flere av de beste forskerne i verden er kristne.

Forskere er mennesker de også, og er ikke immune mot kulturell påvirkning utenfra. Man kan være flott og disiplinert i faget sitt og alikevel ha totalt irrasjonelle holdninger og tro.

I verdensbefolkningen regner man med at 85-90% er teister.

Blandt verdens forskere er det samme tallet sant for ateister.

Altså er det en klar sammenheng mellom utdannelse, intelligens, og blind tro.

Lenke til kommentar

Helt enig. Men leser man Bibelen derimot, med et åpent og villig sinn vil man finne svarene man leter etter. De sanne svarene.

At du finner svar tviler jeg ikke på, det jeg tviler på er at du leser med et åpent og ÆRLIG sinn...

For du skjønner det at bibelen, samme om du leser den opp ned, bak frem eller innenfra og ut, KUN farer med påstander! Så det er samme faan hvordan du leser bibelen, det er allikevel KUN påstander den kommer med. Så hva i all verden skal du legge så mye i de "svarene" du måtte finne der når det bare er ubegrunnet og påstått piss du vil finne uansett?

SISU, har du hørt om det? Det er forkortelse for Shit In, Shit Out og det er akkurat det bibelen er i dette tilfelle. Skal vedde for at du finner utrolig mye fint i harry potter og ringenes herre også, men det gir allikevel ikke svar med tyngde, like lite som bibelen gir ordentlige svar...

Når skal dette gå opp for den kristne hopen egentlig? Bibelen er bare påstander om en masse rart og de "svarene" du finner er bare tull... Fordi de er bassert på påstander og lite annet...

Så noen av verdens beste vitenskaps menn er kristne? He he... Ja akkurat... Og resten er såklart noen upålitelige jævler som gjør hva som helst for å skyte en pil i baken på guden din ikke sant? Jøss for en konklusjon... Det eneste det sier meg er at de har en enestående evne til å stenge logikk, rasjonelitet og sunn fornuft ute når det kommer til visse spørsmål og disse skal vi få fakta av? Hvordan vet vi at de faktaene ikke er farget av den samme ulogiske uasjonaliteten de viser når de tror på en gud?

Endret av RWS
Lenke til kommentar

SISU er vel mest kjent som forkortelsen for sekshjulingen til Forsvaret, men nok om det.

En skal være rimelig trangsynt om en ikke ser at bibelen er et eneste stort makkverk, gjennomsyret av usammenhenger og dårlig morallære. Trolig som et resultat av alt for mange forfattere (både originale og senere revisjonister) og agendaer. Det er rett og slett en veldig dårlig bok.

Du finner flere sannheter og bedre morallære i Ringenes Herre.

"Jeg mener det er den samme gud. "

Jeg mener det er spagettimonsteret. Spagetti er, som kjent, virkelig. Husk den gode følelsen du får inni deg når du spiser et godt eksemplar av Hans Nuddelhets offer (spagetti i tomatsaus og kjøttboller). Du blir liksom så varm og mettet.

Lenke til kommentar

Da lurer jeg på om du har en teori eller om det står i bibelen hvorfor noen blir fullt av onde ånder men andre av gode?

Psykisk lidelser overføres fra person til person. Vokser du opp med psykisk syke mennesker, overføres dette på deg. Vokser du derimot opp med psykisk friske mennesker, overføres også dette på deg.

Du har virkelig ikke peil på hva du snakker om du?

Lenke til kommentar

Jesus Kristus har bragt millioner av mennesker ut i helt unødvendige psykiske lidelser

Rettet litt på den for deg jeg. :)

Og det er sant også, han har det.....

Det har også 9/11, 2012, og månelandingen.

Men ingen av dem har vedvart i to tusen år...

Uten at jeg besitter noen tall (vet ikke om de går ut med slikt) har jeg hørt fra noen sykepleiere jeg kjenner, som jobber i psykriatrien, at de som kalles for frafalne kristne er de som er aller oftest inne i psykriatrien... De er så fucket i hodet etter at de har funnet ut at det livet de satset alt på er bygget rundt påstander og løgn at det rett og slett tilter for dem... Utrolig mange triste sjebner ute å går der vissnok, der slekt og venner av dem VELDIG ofte nekter å ha noe å gjøre med vedkommende, fordi de er "frafalne" og ikke lenger tror på gud... Drit i mennesket liksom, bare gud har det bra og tilbes så er det ikke så nøye...

Som sagt, jeg har ingen tall på dette, bare "fag prat" fra noen som ser dette daglig... Og jeg har en krypende misstanke om at tallene innenfor dette faktisk kan være store, da troen på gud er ganske altoppslukende i religiøses liv...

Lenke til kommentar

Religion har til alle tider ansett psykisk sykdom som åndelige problemer og til og med besettelse av demoniske ånder. Eksorsismer fortsetter den dag i dag, både i kristendommen og andre religioner.

Selvfølgelig er det mangel på kjærlighet (Gud) som er årsaken til folks psykiske lidelser. Selvfølgelig har alle de som ikke har en ren ånd (Gud), en uren ånd, som må drives ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...