Notelitten Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Ps:tror du gud har problemer med at jeg også plukker fra bibelen der det passer meg så lenge jeg leser det jeg selv(det som baserer seg på å være snill)tror er viktig. Jeg tror gud er fornøyd med at du plukker ting fra bibelen, leser litt mer rundt det, og finner ut hva meningen er, jo mer du leser jo mer forstår du helheten i det. Om det skulle være slik at man kan plukke ut favorittvers og leve etter bare noen få, ville vi vell fått virkelig tynne bibler til slutt. Det har vell med hva du tror, og hvordan du tolker bibelen, ingen kristne kan vell fortelle deg at du tar feil, ettersom at vi også tolker bibelen. Lenke til kommentar
Sarah78 Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Ps:tror du gud har problemer med at jeg også plukker fra bibelen der det passer meg så lenge jeg leser det jeg selv(det som baserer seg på å være snill)tror er viktig. Jeg tror gud er fornøyd med at du plukker ting fra bibelen, leser litt mer rundt det, og finner ut hva meningen er, jo mer du leser jo mer forstår du helheten i det. Om det skulle være slik at man kan plukke ut favorittvers og leve etter bare noen få, ville vi vell fått virkelig tynne bibler til slutt. Det har vell med hva du tror, og hvordan du tolker bibelen, ingen kristne kan vell fortelle deg at du tar feil, ettersom at vi også tolker bibelen. Kan noe i bibelen tolkes som at disiplene ikke hadde bedre vett? edit:siden gud er fornøyd med meg kan "vi" kansje innrømme at jeg er like kristen som "dere"? Endret 25. oktober 2010 av Sarah78 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Jeg tror at vedkommende som skrev johannes åpenbaring var psykotisk... Enten det eller høy på en eller annen narkotisk ørken plante, for ingen med sine fulle fem i behold klarer å skrive så mye rør som johannes åpenbaring... Selv Rolling Stones ville slitt med å lappe sammen noe lignende da de var storforbrukere av div farlige stoffer.... så fyren hadde enten røkt noe han ikke burde eller var seriøst blåst i hodet... Normal var han definitivt ikke... Så psykotiske lidelser var nok like fremtredende før tenker jeg, bare under dekke av onde ånder... Og hvem vet, kanskje Chokke har rett, at den eneste "onde ånden" er å innbille folk at det finnes en gud? Men IHS, er ADHD onde ånder også da kanskje? Betviler at jesus kan hjelpe der gitt... Satser heller på fravær av sukker, hvete og melk jeg, for det har vist seg å ha en stor effekt for oss ihvertfall... Eller burde jeg byttet ut jesus med iron man kanskje? Han syntes barna i det minste at er tøff... Noe som ikke akkurat er det første en tenker på når man tenker på jesus... Endret 25. oktober 2010 av RWS Lenke til kommentar
Lars ikke L4r5 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Johannes var ikke psykotisk da han skrev åpenbaringen! Morsom tanke, men selvfølgelig var han ikke det. Gud åpenbarer seg i og gjennom den. Åpenbaringen er en åpenbaringsbok i en spesiell mening av ordet, for den handler om syner og åpenbaringer som Johannes fikk da han var, som han selv sier, «bortrykket i ånden». Lenke til kommentar
Sarah78 Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Johannes var ikke psykotisk da han skrev åpenbaringen! Morsom tanke, men selvfølgelig var han ikke det. Gud åpenbarer seg i og gjennom den. Åpenbaringen er en åpenbaringsbok i en spesiell mening av ordet, for den handler om syner og åpenbaringer som Johannes fikk da han var, som han selv sier, «bortrykket i ånden». Psykose (fra det greske ψυχή "psyke", for sinnet / sjelen, og-ωσις "-osis", for unormal tilstand) betyr unormal tilstand av sinnet, og er en generell psykiatrisk betegnelse på en mental tilstand som ofte beskrives som "tap av kontakt med virkeligheten". Personer som lider av psykose, kan bli beskrevet som psykotiske . Mennesker som opplever psykose, kan rapportere hallusinasjoner eller vrangforestillinger, og kan vise personlighetsforandringer og tankeforstyrrelser. Avhengig av alvorlighetsgrad kan dette ledsages av uvanlig eller bisarr oppførsel, samt vansker med sosial interaksjon og gjennomføring av daglige aktiviteter. «bortrykket i ånden».henger meg litt opp i dette.i bibelsk forstand betyr vell dette netopp at man lider av en psykisk lidelse?? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Johannes var ikke psykotisk da han skrev åpenbaringen! Morsom tanke, men selvfølgelig var han ikke det. Gud åpenbarer seg i og gjennom den. Åpenbaringen er en åpenbaringsbok i en spesiell mening av ordet, for den handler om syner og åpenbaringer som Johannes fikk da han var, som han selv sier, «bortrykket i ånden». Hvorfor er religiøse "syner" normalt mens alle andre "syner" ikke er det? Flyr du og gaper om at du har sett jesus og lignende lar de med hvite frakker som bærer på t skjorter med lange armer deg være, mens de kaster seg over alle som gaper om alt annet... Hvorfor det? Hva er forskjellen liksom.. Var det ikke noen som snakket noe om at de gudegreiene den berømte profeten som grunnla islam hadde sett i syner var eplepsi? At alt det disse gude greiene egentlig er var ting de ser under et eplepsi anfall? Kanskje johannes var en slik raring, som hadde voldsomme anfall der han i etterkant tredde han hadde snakket med gud? Aldri godt å vite... Lenke til kommentar
Sarah78 Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Johannes var ikke psykotisk da han skrev åpenbaringen! Morsom tanke, men selvfølgelig var han ikke det. Gud åpenbarer seg i og gjennom den. Åpenbaringen er en åpenbaringsbok i en spesiell mening av ordet, for den handler om syner og åpenbaringer som Johannes fikk da han var, som han selv sier, «bortrykket i ånden». Hvorfor er religiøse "syner" normalt mens alle andre "syner" ikke er det? Flyr du og gaper om at du har sett jesus og lignende lar de med hvite frakker som bærer på t skjorter med lange armer deg være, mens de kaster seg over alle som gaper om alt annet... Hvorfor det? Hva er forskjellen liksom.. Var det ikke noen som snakket noe om at de gudegreiene den berømte profeten som grunnla islam hadde sett i syner var eplepsi? At alt det disse gude greiene egentlig er var ting de ser under et eplepsi anfall? Kanskje johannes var en slik raring, som hadde voldsomme anfall der han i etterkant tredde han hadde snakket med gud? Aldri godt å vite... Den røde skriften her kan jeg faktisk uttale meg om: Det har hendt faktisk at sterkt troende bi-polare til og med tror di er jesus-og forkynner hans ord som om di var jesus på gaten-de blir innlagt på psykiatrisk avdeling på sykehuset.Psykiatrisk avdeling gir dem medisiner(er det galt mon tro?) og de blir litt flaue over sin oppførsel. Bi-polare har ofte to felles nemnere(men det finnes altid unntak fra regelen) Svært opptatt av religion og sexualitet-noen ganger en av delene-noen ganger begge to. bi-polare er overbevist om at de ser tegn som må tydes-gjerne fra oven-noen ganger når de blir psykotiske. En bi-polars psykose er ofte manisk-noe som gir ekstrem lykkefølelse.så hvordan kan det ha seg dette er en "ond"ånd.Til og med religiøse oppfatter dette som et gode med sykdommen hvis en først sko være så uheldig å få et utbrudd. religiøse bi-polare kaster oftere medisinene sine i dass enn andre bi-polare.Noen ganger for di setter sin lit til jesus-andre ganger for di så gjerne vil få nok tegn fra oven til å knekke gåten. Lenke til kommentar
Lars ikke L4r5 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Johannes var bortrykket i ånden, altså han ble gitt syner av Gud. Ingen psykotisk person hadde klart å skrive en såpass detaljert bok. Lenke til kommentar
Maakaan88 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Fra wikipedia 25.10.10; Psykose "Mange mennesker har imidlertid uvanlige og udelte (distinkte) erfaringer av hva de oppfatter å være forskjellige virkeligheter, uten at de omfattes av den kliniske definisjonen av psykose. For eksempel har en del mennesker opplevd hallusinasjoner knyttet til religiøse eller paranormale erfaringer. Som et resultat av dette, har det vært argumentert for at psykose rett og slett er en ekstrem tilstand av bevissthet som faller utenfor normene for hva som oppleves av de fleste. Ifølge dette synet vil mennesker som er klinisk betraktet som å være psykotiske, kun gjennomgå særlig intense eller plagsomme opplevelser." Kan jo kanskje argumentere for at de på Johannes' tid, uten innblikk i hva psykiatri egentlig er for noe, kan ha tolket ekstreme psykoser som en åpenbaring heller enn det det egentlig var, en vrangforestilling som ble tolket som noe religiøst. Per dags dato er nok fortsatt mange religiøse åpenbaringer skyldt mindre psykotiske hallusinasjoner, men da dette ikke oppfattes som et avvik fra den sosiale normen i omgangskretsen, så får ikke disse personene hjelpen de trenger (Henholdsvis psykiatrisk behandling, antipsykotika), da det oppfattes som en gave heller enn en sykdom. Selvsagt, dette er jo bare synsing, som ikke kan bevises eller argumenteres noe særlig. Lenke til kommentar
Sarah78 Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Johannes var bortrykket i ånden, altså han ble gitt syner av Gud. Ingen psykotisk person hadde klart å skrive en såpass detaljert bok. Du mister ikke skriftspråket av å være psykotisk nødvendigvis. Manisk episode [rediger] Utdypende artikkel: Mani Mani er selve kjennetegnet på bipolar lidelse og, avhengig av alvorlighetsgrad, utgangspunktet for hvordan tilstanden blir klassifisert. Mani er generelt preget av en tydelig periode med hevet, ekspansivt eller irritabelt stemningsleie. Man opplever vanligvis økt energi og redusert behov for søvn. Pasienten kan snakke raskere en normalt og uttrykke tanker i en ordflom. Oppmerksomheten er nedsatt og en person i manisk tilstand blir lett distrahert. Dømmekraften kan bli nedsatt og pasienten kan kjøpe for mye, eller utvise atferd som er uvanlig for vedkommende. De kan hengi seg til rusmisbruk som alkohol eller andre beroligende midler, kokain eller andre sentralstimulerende stoffer, eller sovetabletter. Atferden kan bli aggressiv, intolerant eller påtrengende. Man kan føle seg ute av kontroll eller ustoppelig. Pasientene kan føle at de er "utvalgt", har "et spesielt oppdrag" eller ha andre storslåtte ideer eller vrangforestillinger. Den seksuelle lysten kan øke. I mer ekstreme faser av bipolar type I kan en person i en manisk tilstand komme i psykose. [15] Mange mennesker i en manisk tilstand opplever alvorlig angst og er svært irritable (på grensen til raseri), mens andre er euforiske og grandiose. For å bli diagnostisert med mani etter Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (ofte referert til som DSM) må en person oppleve denne tilstanden av hevet eller irritabelt stemningsleie, i tillegg til andre symptomer, i minst en uke (men i kortere tid dersom sykehusinnleggelse er nødvendig). [16] Hypoman episode [rediger] Utdypende artikkel: Hypomani Hypomani er generelt sett en mild til moderat grad for mani, preget av optimisme, raskere tale, mer aktivitet og nedsatt behov for søvn. Vanligvis hemmer ikke hypomani funksjonsnivået på samme måte som mani. Mange mennesker med hypomani er faktisk mer produktive enn vanlig. Noen mennesker blir mer kreative, mens andre utvviser dårlig dømmekraft og irritabilitet. Mange mennesker opplever en typisk hyperseksualitet. Disse personene har generelt økt energi, og en tendens til å være mer aktive enn normalt. De har imidlertid ikke vrangforestillinger eller hallusinasjoner. Hypomani kan være vanskelig å diagnostisere fordi det kan fortone seg som lykke, selv om det medføre mye av den samme risikoen som ved mani. Hypomani kan oppleves som noe godt av den personen som opplever tilstanden. Derfor vil personen ofte benekte at noe er galt selv når familie og venner som har lært å gjenkjenne humørsvingningene påpeker dette. [19] Det som kan kalles en "hypoman hendelse" vil, dersom den ikke etterfølges av depressive episoder, typisk ikke anses som problematisk. "Problemet" oppstår når stemningsendringene er ukontrollerbare, flyktige eller "ustabile". Endret 25. oktober 2010 av Sarah78 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) edit:siden gud er fornøyd med meg kan "vi" kansje innrømme at jeg er like kristen som "dere"? Dette stemmer! Edit; feilquotet. Endret 25. oktober 2010 av Notelitten 1 Lenke til kommentar
Sarah78 Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 edit:siden gud er fornøyd med meg kan "vi" kansje innrømme at jeg er like kristen som "dere"? Dette stemmer! Edit; feilquotet. Takker og bukker Lenke til kommentar
Lars ikke L4r5 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Jeg tror ikke Gud ville latt sine utvalgte blitt satt i tvangstrøye. Jeg tror alle virkelige utvalgte har en beskyttelse som gjør at Guds Ord blir forkynt. Endret 25. oktober 2010 av Lars ikke L4r5 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jeg tror ikke Gud ville latt sine utvalgte blitt satt i tvangstrøye. Jeg tror alle virkelige utvalgte har en beskyttelse som gjør at Guds Ord blir forkynt. Jeg forstår ikke, hvem er disse utvalgte? Gud elsker da alle likt! Lenke til kommentar
RWS Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Johannes var bortrykket i ånden, altså han ble gitt syner av Gud. Her gjør du en stor feil og det er at du antar at dette er sannhet for alle... JEG biter ikke på den påstanden jeg og vi kan derfor aldri bli enige når du helts ser på påstandene for detet som sannhet mens jeg krever litt mer håndfast for å slenge meg på dette som noen sannhet.... Ingen psykotisk person hadde klart å skrive en såpass detaljert bok. Sier hvem? Tror du ikke at en pskykotisk person, sittende et eller annet sted uten å gjøre annet, kunne fått til et slikt verk? Det tror jeg... jeg tror at fyren enten var høy som et juletre eller sterkt psykotisk forstyrret... Det er faktisk mer nærliggende å tro også, da vi enda ikke har påvist den guden du hele tiden driver å snakker om at han har fått "ordrene" fra... Occhams razor rememeber? Jeg tror ikke Gud ville latt sine utvalgte blitt satt i tvangstrøye. Jeg tror alle virkelige utvalgte har en beskyttelse som gjør at Guds Ord blir forkynt. Jeg forstår ikke, hvem er disse utvalgte? Gud elsker da alle likt! Kanskje han har en forkjærlighet for de forrykte? Se på moses og sønnen han nesten slaktet, hvem normal person ville gjort noe slikt? Ikke jeg ihvertfall... Endret 25. oktober 2010 av RWS Lenke til kommentar
Sarah78 Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Som kristen tror jeg ikke Gud ville latt sine utvalgte blitt satt i tvangstrøye. Jeg tror alle virkelige utvalgte også har en beskyttelse som gjør at Guds Ord blir forkynt. Mennesket jeg refererer til i dette tilfelle likte seg på troens ord(han jeg ble kjent med som trodde han var jesus osv.) Mener du han ikke var god nok for gud?siden han ble innlagt?Siden denne historien har det med å gjennta seg for denne personen ,men ikke for meg-er jeg et bedre menneske i guds øyne? Lenke til kommentar
Lars ikke L4r5 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jeg tror ikke Gud ville latt sine utvalgte blitt satt i tvangstrøye. Jeg tror alle virkelige utvalgte har en beskyttelse som gjør at Guds Ord blir forkynt. Jeg forstår ikke, hvem er disse utvalgte? Gud elsker da alle likt! Når jeg sier de utvalgte mener jeg de som Gud bruker til å tale og skrive ned Guds Ord. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Jeg tror ikke Gud ville latt sine utvalgte blitt satt i tvangstrøye. Jeg tror alle virkelige utvalgte har en beskyttelse som gjør at Guds Ord blir forkynt. Jeg forstår ikke, hvem er disse utvalgte? Gud elsker da alle likt! Når jeg sier de utvalgte mener jeg de som Gud bruker til å tale og skrive ned Guds Ord. Gud ville ikke latt dem bli tatt i noen tvangstrøye? Josef ble nesten pisket til døde. edit; tenkte feil Endret 25. oktober 2010 av Notelitten Lenke til kommentar
RWS Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 For ikke å snakke om hva gud lot jesus gjennomgå.... Lenke til kommentar
Lars ikke L4r5 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Mennesket jeg refererer til i dette tilfelle likte seg på troens ord(han jeg ble kjent med som trodde han var jesus osv.) Mener du han ikke var god nok for gud?siden han ble innlagt?Siden denne historien har det med å gjennta seg for denne personen ,men ikke for meg-er jeg et bedre menneske i guds øyne? Jeg tror ikke han var utvalgt av Gud, nei. Når Gud bruker makten sin til å snakke til visse mennesker, beskytter han dem også sånn at de ikke havner på galehus. Edit: Dere ser vel at dette henger sammen? Guds vilje blir oppfyllt. Amen. Endret 25. oktober 2010 av Lars ikke L4r5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå