Gå til innhold

Mye eller rask minne? Hva er best?

Toset

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha ny pc, og derfor også ny ram. Men jeg har 2 val jeg stusser litt på. Skal jeg ha rask Corsair LL minne eller dobbelt så mye helt vanlig, noname minne? Kjøper enten Corsair TwinX 2700LL 512MB eller 2x512MB vanlig ram. Har et nForce2 HK, og skal kjøre dualchannel DDR. Maskinen brukes forøvrig mest til spill...

Takker på forhånd for svar, helst hurtige ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri opplevd at mer enn 70% av RAMmen blir brukt, verken med SDRAM eller DDR400 RAM. ALDRI. Og jeg oppleer STOR ytelsesøkning mellom tre og rask RAM.

Så tipset mitt er klart å bestille raskt ovenfor mye, spesielt når den "raske" er på hele 512MB Det holder Lenge, så lenge du ikke holder mye på med vdeoredigering og bilderedigering tho. Men da vet du sannsynligvis dette allerede :)

Lenke til kommentar

Kommer an på prosessoren din. Er ramen PC2700, vil det si en overføringshastighet mellom CPU og ram på 2,7 ghz. Med andre ord vil PC2700 ram kunne hemme hastigheten dersom CPU'en din er raskere enn 2,7 ghz. Nå har alltid ram en viss latency, så det lønner seg å kjøpe ram som er litt raskere enn prosessoren. Har du en prosessor på 2,6-2,8 ghz holder det fint med PC3200 ram, som gir en teoretisk overføringshastighet på 3,2 ghz. Da ville jeg heller investert i 1GB PC3200 enn 512MB PC3700. Mye ram er alltid en fordel ved tunge oppgaver som videoredigering og lignende, mens ram som er mye raskere enn prosessoren bare gir en minimal ytelsesforbedring. For eksempel vil du ikke merke noen praktisk forskjell mellom PC3200 og PC3700 ram dersom du kjører en 2,8 ghz CPU.

Lenke til kommentar

Jaja, en ram diskusjon igjen... Uansett hva folk sier, etter MIN mening så er 512 mb ram for lite, hjelper ikke om du har 400 eller no sånt... Jeg spiller "endel" og opplever ved utstrakt testing at 512 er for lite.. ytelsesforskjellen på 333 og 400 er ikke så enormt stor.. Om du bare sitter foran pc`n og kjører 3dmark01 og ikke er ute i det virkelige liv(gaming) så merker du ikke rare forskjellen... Hadde ytelsesøkning i 3dmark på 400 poeng fra 512 til 1024...

Tilbake til poenget, jeg merker forskjellen i at jeg slipper å reboote når jeg f.eks kjører server og etc..

Så mitt forslag er, kjøp 1 gig med ram, og det beste du får for de pengene du har til rådighet... 8)

Lenke til kommentar
Kommer an på prosessoren din. Er ramen PC2700, vil det si en overføringshastighet mellom CPU og ram på 2,7 ghz. Med andre ord vil PC2700 ram kunne hemme hastigheten dersom CPU'en din er raskere enn 2,7 ghz.

Eh.. tror du har misforstått litt

Hastigheten på rammen (i dette tilfellet) 166mhz * 16 bit = 2700bit =2.7GBit

Derav "PC2700".

Hvis du ikke skal overklokke trenger du ikke ram som er raskere enn spesifikasjonene til ditt hovedkort.

Ekstremt rask ram som f.eks pc3700 er forbeholdt ekstreme overklokkere :)

Interessant lesestoff!

Lenke til kommentar
Kommer an på prosessoren din. Er ramen PC2700, vil det si en overføringshastighet mellom CPU og ram på 2,7 ghz. Med andre ord vil PC2700 ram kunne hemme hastigheten dersom CPU'en din er raskere enn 2,7 ghz.

Derav "PC2700".

Hvis du ikke skal overklokke trenger du ikke ram som er raskere enn spesifikasjonene til ditt hovedkort.

Nå er du litt ute og syker.. 2700bit er LANGT ifra 2.7Gbit.

2700bit = 2.7kbit som igjen er 337.5byte. Med andre ord en SINNSYKT dårlig båndbredde.

Skal man sette det opp riktig så blir det noe ala dette:

Rambrikken er 64bits.. 64bit = 8 bytes, alså ( 166*8 )*2 = 2656 MB/s

Lenke til kommentar

Derav "PC2700".

Tror nok det er du som har misforstått. PC2700 står for overføringshastigheten mellom ram og CPU (eller rettere sagt den teoretiske hastigheten). For PC2700 ram er denne hastigheten ca 2700MB/s, eller 2,7GB/s. For PC3200 ram er hastigheten 3200MB/s eller 3,2GB/s. En prosessor med klokkefrekvens på 2700 mhz vil med andre ord trenge minst PC2700 ram for å ikke bli hemmet av ramen. På grunn av latency vil man imidlertid trenge noe raskere ram, f.eks. PC3200.

Det er mulig at jeg var noe uklar med bruken av ghz og GB/s i mitt tidligere innlegg, og at du derfor misforstod. Faktum er imidlertid at 2,7 ghz tilsvarer en overføringshastighet mellom ram og CPU på 2,7GB/s.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...