Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Frankrikes kolonisering

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått en oppgave der jeg skal velge meg en problemstilling om koloniseringen av Afrika-

Jeg har da valgt denne problemstillingen:

Hvilken påvirkning hadde kapitalismen på Frankrikes kolonisering?

Er det noen som har noen råd om hva jeg bør ha med? Eller vet om noen nyttige linker?

Det hadde vært fint om noen kunne gi meg en god definisjon på kapitalisme :D

Takker for all hjelp :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke si så mye om kapitalismens påvirkning på Frankrikes kolonisering i forholdt til påvirkningen den hadde i andre land, men man snakker jo gjerne om 2 franske koloniriker, det første som omfattet landområder i dagens vest-canada (quebec) vietnam og deler av india, dette imperiet startet allerede på midten av 1500 tallet, men gikk under da storbrittania tok over det meste av disse områdene under syvårskrigen på midten av 1700 tallet.

Det andre Franske koloniriket er de mer tradisjonelle franske koloniene i afrika, som f. eks Senegal, Marokko og Fransk vest-afrika. samt madagaskar og vietnam. disse koloniene varte fra ca 1870 til frigjøringen på 1960 tallet.

Kapitalismen har selvsagt påvirkning på koloniriker, både franske og andre. Kapitalismen gjorde at private selvskap (ost-india kompanier osv...) drive handel uten å bli forfulgt av styresmakter, genererte igjen rikdom for staten, som kunne bli brukt til å finansiere nye handelsekspedisjoner og skape mer profitt, på denne måten "rullet ballen" og vokste seg større og større. disse handelekspedisjonene trengte baser i landene de handlet med, å noen der for å produsere de varene som var ettertraktet og dyre i hjemlandet (tobakk og sukker i Amerika, krydder i sørøstasia, og silke og andre fine tekstiler i India og Kina) dermed var kolonier født...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...