Gå til innhold

Hvilken komponent bør jeg kjøpe for å optimalisere litt gammel PC

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en PC med følgende specs:

- Asus EN8800GTS 640 MB

- Asus P5Q

- Intel Core 2 Quad Q9300

- Corsair 600-700W

- Corsair TWIN2X 8 GB (DDR2) [Link]

- Zalman Nvidia CPU vifte noe á [dette]

- Samsung Syncmaster 226BW 22" 2ms

Jeg føler at PCen min fortsatt har litt futt i seg selv om den begynner å dra litt på årene. Så av den grunn vil jeg ikke kjøpe meg en helt ny PC, men heller oppgradere der det er mest nødvendig. Jeg kan spille SC2 på medium uten lagg, men fks på Bad Company 2 går det litt mer utover ytelsen.

Jeg har sett for meg at det som egentlig sårt trenger en oppdatering, er skjermkortet, men om jeg har rett, er en annen sak. Og i så fall, hvilket skjermkort har ca samme ytelsesnivå som resten av delene? Og om jeg tar helt feil, hvilke deler bør jeg erstatte? :p

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror også at ATi's nye grafikkserie er et riktig sted å starte. Skal du ha ny prosessor må du ha nytt hovedkort, og skal du ha nytt hovedkort trenger du ny ram.

Så siden du har mer enn nok ram, og en cpu som kan leve en god stund til, er skjermkort veien å gå.

Siden du allerede har et nVidia skjermkort, kunne du prøvd deg på et nytt nVidia-skjermkort og brukt det du har som PhysX-motor, det skal visst gi noen festlige grafiske tillegg i spill som støtter det.

Ikke sikker om hovedkortet ditt støtter det da... Har du SLI-mulighet på det? Eller trenger man SLI-støtte i det hele tatt hvis man bruker PhysX?

Hvis det ikke går, eller ikke ønsker PhysX, gå definitivt for et ATi-skjermkort

Lenke til kommentar

Ville sett på bruktmarkedet og lignende, etter noe ala 280-285gtx - får veldig mye for pengene brukt der.

Siden maskinen alikavel er eldre og en skal oppgradere litt, så hvorfor ikke kjøpe et brukt skjermkort og ?

Med mindre du planlegger å bygge ny maskin snart, og derfor ha mer nytte av et flunk nytt.

Lenke til kommentar

Jeg tror også at ATi's nye grafikkserie er et riktig sted å starte. Skal du ha ny prosessor må du ha nytt hovedkort, og skal du ha nytt hovedkort trenger du ny ram.

Så siden du har mer enn nok ram, og en cpu som kan leve en god stund til, er skjermkort veien å gå.

Siden du allerede har et nVidia skjermkort, kunne du prøvd deg på et nytt nVidia-skjermkort og brukt det du har som PhysX-motor, det skal visst gi noen festlige grafiske tillegg i spill som støtter det.

Ikke sikker om hovedkortet ditt støtter det da... Har du SLI-mulighet på det? Eller trenger man SLI-støtte i det hele tatt hvis man bruker PhysX?

Hvis det ikke går, eller ikke ønsker PhysX, gå definitivt for et ATi-skjermkort

PhysX er det bare noen få spill som har, noe som er skuffende. Det "eneste" toppspillet som har denne teknologien er Mafia 2.

Lenke til kommentar

nVidia GF GTX 460 (GTX 465) og GTX 470, samt AMD (ATI er borte som navn) Radeon 6850 og 6870 er alle gode valg i et fornuftig prissjikt. Jeg ser at GTX 285 går for 1 200 - 1 500 brukt (kanskje også lavere). Personlig ville jeg da heller valgt GTX 460 som jevnt over yter bedre faktisk, og ikke minst bruker mindre strøm, støyer mindre er kjøligere osv. GTX 280/GTX 285 sammen med de første Fermi (GTX 480/485) var dessverre for nVidia sin del ikke så langt unna skudd i blinde. GTX 460 var skjermkortet som i realiteten brakte nVidia inn på banen igjen, ikke minst i mellomklassen.

Man får 768 MiB versjonen av GTX 460 helt ned i under 1 400 kr og 1 GiB versjonen til under 1 700 kr.

Rangeringsmessig så har disse kortene omtrent følgende rekkefølge GTX 470, Radeon 6870, Radeon 6850, GTX 460. Men vi snakker ikke om ekstreme forskjeller, dog varierer det noe fra spill til spill. For BC2 er 6870 best valg, fordi det yter nesten som GTX 470 til lavere pris og hoppet ned til 6850 og GTX 460 er noe større. For andre spill kan det være andre kombinasjoner som er best. Uansett gir GTX 460 langt mer en dobbelt ytelse fra det du har (trolig nærmer man seg trippel ytelse).

Oppsettet holder eller med god margin en stund til. Ingen grunn for oppgradering før Bulldozer og Sandy Brigde er på banen og har fått fornuftig pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...