Gå til innhold

Skal starte å trene hjemme, hva trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Heey :D, er 16 år nå, og har funnet ut at jeg har lyst til å bli sterk og få et godt utseende på overkroppen. Vet nesten ingenting om styrketrening så jeg trenger litt hjelp ;)

Har ikke trent styrke før, men spiller Bandy om vinteren 2-3 ganger i uka. Vil nok si at jeg er ganske godt trent og har endel muskler.

Det jeg lurer på er hva slags utstyr jeg trenger for å komme igang? Har vurdert treningssenter, men føler det ikke er helt nødvendig da jeg spiller bandy og kan trene styrke hjemme. ELLER er det stor fordel å trene på treningssenter?

Anyway, hva trenger jeg av utstyr? Jeg har ingenting fra før av. Har heller ikke så utrolig stor plass, så kjøp av diverse aparater er nesten utelukket.

Hvis dere trenger noe informasjon som vekt, bilde, eller hvasomhelst er det bare å si ifra! :)

Hvis det er noen som gidder å svare er det supert! :thumbup:

Kunne også trengt hjelp med kosthold osv, om det blir noe styrketrening på meg i nærmeste framtid!

- Mariofrans

Endret av Mariofrans
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du trene hjemme vil jeg annbefale deg sterkt å kjøpe deg ett manual-sett og en chin-up-stang. Les nybegynner-tråden hvor du finner ett treningsprogram med bare manualer. Du kan selv legge inn chins (chin-ups-stang) i programmet siden det vil være en stor fordel.

Har du ett senter i nærheten, som ikke er for dyrt eller overbefolket, så burde du vurdere det. Er også greit med en kompis som kan spotte (støtte) deg i øvelser som benkpress og knebøy.

Du må vurdere dette selv, ut ifra hvor mye tid du har til overs etter at du har trent innebandy og gjort leksene dine.

Selv trener jeg hjemme. Gikk til innkjøp av benkpress, er kjempefornøyd med den, siden jeg sparer masse tid i forhold til treningssenter. Men krever jo som sagt en god del plass.

Tenk nøye gjennom før du bestemmer deg, og: lykke til!

Lenke til kommentar

Har lest en del om manualer/hantler og har funnet ut at de kan brukes til mer enn man kan tenke seg. Leste også at det er mulig å trene benkpress med manualer/hantler bare man er kreativ. Er dette mulig? Er det noen muskelgrupper som ikke er mulig å få trent med manualer/hantler?

Vurderer en vektkoffert, men om jeg skal trene benkpress trenger jeg vel en koffert som veier en del mer enn 20 kg. Må kanskje kjøpe meg noen ekstra vekter i tillegg til kofferten.

Lenke til kommentar

Du trenger kroppsvektøvelser. :-)

Det er utrolig kjedelig og får ikke så mye framgang når man klarer rundt 70 pushups.. Trenger noe som gir kjapp fremgang ;)

Dersom du synes det er for lett kan du legge på ekstra vekter, for eksempel en sekk med vann i på ryggen! Du er ikke helt totalt nødt til å kjøpe en chin-up-bar, fordi det er ikke så vanskelig å finne plasser der man kan trene chins. Det kan være for eksempel i trappa, i et tre eller på et lekestativ osv. Selvfølgelig, dersom du ikke finner passende plasser, er det jo bare å investere i en slik stang.

Jeg tror ikke du trenger manualer tyngre enn 20 kg per manual i begynnelsen. Det kan kanskje bli litt lett etterhvert i øvelser som benkpress og hantelroing, men da er det vel bare til å kjøpe tyngre.

Lenke til kommentar

Det spørs jo hvordan du vil trene kroppen. Er du opptatt av at kroppen skal få mer volum, så er 8-12 x 3 greit, men jeg anbefaler deg å bruke ett program som er ferdig laget. Nå vet ikke jeg hvor sterk du er, men start med ett sett med tilsammen 30 kg vekter tilsammen, så får du øke, men jeg har ikke peiling hvilke øvelser programmet du eventuelt skal bruke krever. For all del tren etter ett bestemt program, da er det mye enklere å trene systematisk og du evaluerer deg selv og dine forbedringer bedre. Ikke tren uten program, da blir det skjelldent noe spesiell merkbar framgang.

Lenke til kommentar

Du kan komme langt med å bruke fantasien :)

Selv gjør jeg det meste med manualer. De er ikke tunge nok til å gjøre ordentlige knebøy, så jeg tar ett bein om gangen. Flys tar jeg på gulvet, situps med føttene inn under sofaen, noen ganger mens jeg holder en manual på brystet. Jeg setter et lite bord halvveis inn under et større, og vips har jeg en grei benk til å trene ryggen med. Før jeg fikk chinup-bar la jeg meg på rygg under bordet og dro meg opp og fikk resultater av det. Dips tar jeg mellom to stoler. Har latt det gå litt sport i å få trent mest mulig med minst mulig stash.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...