Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Aktiv ateist - forelsket i kristen jente


Gjest gutt18

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er aktiv ateist, har meldt meg ut av statskirken, og står sterkt på mitt. Men dilemmaet er at jeg er og har vært lenge forelsket i en ganske så kristen jente som er ett år yngre enn meg.

 

Vil et slikt forhold kunne fungere?

 

Noen erfaringer eller meninger å dele?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener at troen ikke skal komme i veien. Det er jo forhåpentligvis ikke noe dere kommer til å diskutere hver dag heller.

 

Jeg tror kanskje også at det kan gi begge dere noe.

 

Også ser jeg ikke helt hvordan det skal være et problem på det stadiet du er nå. Dere er jo ikke akkurat på det nivået hvor man begynner å tenke på familie heller, og innen den tid har dere nok kommet såpass nært hverandre at det ikke vil ødelegge. Jeg tror at dere kommer fram til en løsning som passer begge når dere kommer så langt.

 

Go for it! :)

 

Edit: omformulering

Endret av triha
Lenke til kommentar

Hvis du skal stå sterkt på ditt over denne jenta, da kan det bli et problem, ja. Som Isbilen sier, kvitt deg med den forpliktende merkelappen. Legg troen din til side, for den betyr ingenting. Dere behøver heller aldri å diskutere noe som har med religion å gjøre. Det blir akkurat hva du gjør det til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

jeg er selv ateist,har meldt meg ut av statskirken og samboern er pinsevenn(kristen). Jeg var millitant antireligiøs før, men det har forandret seg med tiden. Nå føler jeg at ekstremisme i enhver retning er ikke noe bra uansett hvor rett man har. Vi har idag 2 barn og ingen problemer med hverandres livssyn og jeg føler vi begge har vokst mye på å kjenne og bli kjent med noen som ser verden på en så totalt annerledes måte

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Kan egentlig ikke se noe som helst problem i føsteposten. Religion og politikk er to emner som burde være uaktuelt å diskutere for samtlige par. Med min nåværende samboer, så fant vi tidlig ut at dette er to emner vi unngår bevisst for å bevare freden. Ikke er det relevant for at et forhold skal fungere heller.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Slutt å kalle deg "aktiv ateist". Ateisme er ikke noe livssyn på samme måte som kristendom er det, men er mer en egenskap ved et livssyn. Hvis du kvitter deg med en slik forpliktende merkelapp blir det nok lettere for deg å omgås folk du ikke er hundre prosent enig med også.

 

Han mener nok internettateist, folk som går i slike t-skjorter: post-123498-1288408200,1768_thumb.jpg og går rundt og proklamerer høylytt bare noen lirer av seg "herregud" foran et katastrofeinnslag i nyhetene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Slutt å kalle deg "aktiv ateist". Ateisme er ikke noe livssyn på samme måte som kristendom er det, men er mer en egenskap ved et livssyn. Hvis du kvitter deg med en slik forpliktende merkelapp blir det nok lettere for deg å omgås folk du ikke er hundre prosent enig med også.

 

Han mener nok internettateist, folk som går i slike t-skjorter: post-123498-1288408200,1768_thumb.jpg og går rundt og proklamerer høylytt bare noen lirer av seg "herregud" foran et katastrofeinnslag i nyhetene.

Skjønner poenget ditt, men jeg vil heller si at en internettateist er en sånn som meg. Som gjerne diskuterer religion på diverse forum der det inviteres til det, men utenom internett ikke engang nevner noe om det med mindre noen spør direkte.

 

Er for øvrig enig med de fleste her, det er ikke et problem så lenge temaet ikke dukker opp i det daglige. Hvis hun f.eks. ikke går til kirken hver Søndag så tviler jeg på at det blir et problem med mindre dere gjør det til et problem.

 

Ikke at regelmessige kirkebesøk vil skape problemer, men jeg sikter til hvor mye hun legger i og rundt sin tro.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Dette er ikke noe forskjellig fra alle andre omgangsformer i livet. Du må velge mellom personlig integritet og sosiale fordeler. For menn flest, så teller sexen mest, og så etterrasjonaliserer de, og sier at dde har "vokst så mye" og "fått et bredere perspektiv" ved å være sammen med crazy damer.

 

Pupper og fitte gjør at damer kan være totalt bonkers i hue, de får seg ligg og family allikevel. Om du har en kristen-fetish, eller syns dette er ekstra spennende, selv om fornuften din forteller deg at hun er helt fuckings idiot, så bare kjør på, for all del, døp deg, gå i kirken, men la det nye livet ditt bli på overflaten, og behold kontakt med virkeligheten på innsiden, rent kynisk.

 

Det er utrolig hvordan man kan ødelegge sin egen hjerne for å bli mer tilpasset den retningen kukken peker.

Lenke til kommentar

Ikke at regelmessige kirkebesøk vil skape problemer, men jeg sikter til hvor mye hun legger i og rundt sin tro.

Jeg er en like stor hedning som noen, men synes egentlig det er ganske koselig i kirken (kommer nok mye an på presten). Vokste opp i en ganske religiøs bygd, så livet mitt ville blitt ensomt hvis jeg ikke tillot meg å omgås folk jeg ikke var helt enig med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er en like stor hedning som noen, men synes egentlig det er ganske koselig i kirken (kommer nok mye an på presten). Vokste opp i en ganske religiøs bygd, så livet mitt ville blitt ensomt hvis jeg ikke tillot meg å omgås folk jeg ikke var helt enig med.

Joda, vokste opp i noe lignende miljø, og har familie utenfor bygda som sikkert er like religiøse. Men jeg omgår heller dem utenfor kirken enn å dra til kirken hver Søndag for å høre på noe som for meg ikke lenger henger på greip.

 

Sant at det kommer an på presten, men jeg blir alltid skuffet til slutt. De kan komme med en skikkelig god og fornuftig historie, likevel uansett hvem det er så skal de alltid koble det opp mot noe guddommelig på slutten. Ingen av dem skal ha det til at mennesker kan gjøre noe godt på egen hånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...