Roundsound Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Skal montere RAM på hovedkortet mitt. Det er fire slotter merket blå-blå-svart-svart (DIMM 1+2+3+4). Kan jeg montere de to RAM-brikkene i de svarte slottene og fortsatt få dual channel og normal funksjonalitet? Det står egnentlig i HK manual at dette ikke funker, men trodde egentlig at dette skulle fungere. Har ingen RAM-brikker å prøve med, siden jeg ikke vil kjøpe noen før jeg vet hva som funker, med tanke på CPU-kjølere. Håper noen kan hjelpe. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Hvis det står i manualen til hovedkortet ditt at det ikke virker, hva i granskauen får deg til å tro at det skal virke? Jeg er bare litt nysgjerrig på ressonementet. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Antar han har lest litt feil. På de fleste HK med fulle kanaler så er Dual channel. Men kobler du inn 3 brikker så mister du dual channel funksjonaliteten. Lenke til kommentar
Roundsound Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2010 Hvis det står i manualen til hovedkortet ditt at det ikke virker, hva i granskauen får deg til å tro at det skal virke? Jeg er bare litt nysgjerrig på ressonementet. Pga det normale på mange andre HK er at det er fargene som bestemmer dual/triple channel. Ergo: kobler du kun i f.eks de røde, selvom de ikke står ved siden av hverandre så får du dual/triple channel. Andre HK har heller ikke krav om at man må koble i den første slotten. Her er manualen MSI 870A-G54 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Jepp, du har lest feil i manualen Den lister der de 2 scenarioene på side 2-6 og med fulle slots altså 4x brikker så har du dual channel Lenke til kommentar
Roundsound Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Så hvis jeg f.eks har to stk RAM-brikker a 2GB, så kan jeg sette disse i enten DIMM 1 + 2 eller 3 + 4 for å få dual channel? Hvis jeg derimot kjøper enda en brikke, og kobler i DIMM 1 + 2 + 3, så vil dual channel bli borte, helt til jeg kjøper enda en og setter denne i DIMM 4? Det jeg ønsker er å sette mine brikker i DIMM 3 + 4. Det står jo følgende rett under: "To enable successful system boot-up, always insert the memory modules into the DIMM1 first." Endret 24. oktober 2010 av Roundsound Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 "To enable successful system boot-up, always insert the memory modules into the DIMM1 first." Dette betyr at om du ikke har noe RAM i DIMM 1 vil ikke maskinen din starte, uansett om du har fylt opp de 3 andre DIMMene Lenke til kommentar
007CD Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Ja, det anbefales, kan funke uten noe jeg mener skal gå greit da AMD er ikke så sær som Intel. Med en i7 MÅ du ha en brikke i slot 1, ellers funker det ikke, dette er ett bug Intel ikke brydde seg om å fikse. Men med fulle slots har du dual channel, du må sette brikkene i slotsene med LIKE farger for å få dual channel. Og riktig, med 3 brikker bortfaller dual channel. Lenke til kommentar
Roundsound Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2010 Takker for svar. Da får jeg drøye den litt med kjøp av kjøler, og teste om det funker i DIMM 3 + 4 først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå