Gå til innhold

får adsl og skal bruke det på 3 pc`er.. hva trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Får snart bredbånd fra nextgentel, og skal dele forbindelsen med 3 PC-er..

Alle 3 har nettverkskort, men hva mer trenger jeg?

Skal ha en switch, men vet ikke hva slags, og kabler, aner ikke hva slags kabler jeg trenger..

kan noen gi med tips på en bra switch, og hva kablene heter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes billigere routere, du kan sjekke litt rundt hos komplett data eller andre forhandlere. Tror dem har ett par 3 andre modeller å velge mellom.

Når det gjelder det med at man bruker kun en hub for å koble sammen maskiner til ADSL linja, så må hele tiden 'host' maskinen være på for att alle de andre maskinene kan bruke ADSL linjen. Det er riktignok den billige løsningen, men også den minst brukervennlige, etter min mening.

Lenke til kommentar

Dere snakker som om ADSL tilkoblingen var noe annet en en router.

Telenor, Tiscali og nextgentel leverer med router.

En trenger en switch og noen nettverkskorter. Allt kobles sammen i switchen og det er ikke noe vertsmaskin. Alle maskinene har tilgang på nettet.

(2 av mine kompiser har telenor, og det greiene de fikk var ikke så enkelt og ha med å gjøre i denne forbindelsen (software firewall og greier).

 

Personlig bruker jeg Tiscali (Cisco router677i, hardware firewall)og det fungerer kjempe). Routeren følger med abbn. En kjøper ikke dette seperat.

 

En knallbra switch får du for en rundt 900kr hos komplett. (8 porter 10/100Mbit.)

 

Mvh

Kjelli

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-14 02:22, kjelli skrev:

Dere snakker som om ADSL tilkoblingen var noe annet en en router.

Telenor, Tiscali og nextgentel leverer med router.

En trenger en switch og noen nettverkskorter. Allt kobles sammen i switchen og det er ikke noe vertsmaskin. Alle maskinene har tilgang på nettet.

(2 av mine kompiser har telenor, og det greiene de fikk var ikke så enkelt og ha med å gjøre i denne forbindelsen (software firewall og greier).


Personlig bruker jeg Tiscali (Cisco router677i, hardware firewall)og det fungerer kjempe). Routeren følger med abbn. En kjøper ikke dette seperat.


En knallbra switch får du for en rundt 900kr hos komplett. (8 porter 10/100Mbit.)


Mvh

Kjelli



 

NTG leverer en router fra Cisco som kan kobles direkte til nettverk gjennom en HUB, Switch eller direkte til ett nettverkskort.

 

Telenor leverer kun ett modem som trenger en enhet som router trafikken. Det er fullt mulig å koble modemet direkte til en HUB eller switch, me det er ikke en løsning som ikke er anbefalt. Pga ingen sikkerhet og routing problemer. Telenor har ikke tenkt på deling i nettverk slik de leverer ADSL.

 

Selv bruker jeg ISC med RASPPPoE under Win2000 som fungerer utmerket. Det er også mulig å benytte NAT under server versjonen av Win2000.

 

Venter på en xDSL router med sikkerhet funksjon (firewall). Slik at jeg ike trenger å ha en maskin som holder oppkoblingen.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-13 17:44, Tommyd skrev:

Får snart bredbånd fra nextgentel, og skal dele forbindelsen med 3 PC-er..

Alle 3 har nettverkskort, men hva mer trenger jeg?

Skal ha en switch, men vet ikke hva slags, og kabler, aner ikke hva slags kabler jeg trenger..

kan noen gi med tips på en bra switch, og hva kablene heter?


 

Jeg har en UNEX 10/100mbit ( 5 ports)switch som virker utmerket. Om den er god eller dårlig har jeg ikke sjekket.

 

NTG leverer en router som du kan koble til switchen.

 

Du trenger 3-4 vanlige UTP TP kabler og en HUB eller switch. Det beste er en switch siden den opererer på lag2 og en HUB på lag1.

Lenke til kommentar

Jeg har 704128 fra Telenor.

For å få mine 4 PC-er til å fungere på en fornuftig og enkel måte, kjøpte jeg en d-link ruter.

Du som skal ha Nexgentel, slipper kosntaden på 2-3000 for en ruter.

 

Det eneste rådet jeg har å komme med, er at du får deg et fornuftig firewall program på maskinene dine.

 

Norton firewall 2002 eler Zone alarm pro, er noe jeg selv ville anbefalt

 

 

Grendel

TELEHOR Suxos, NGT er bestilt.

Lenke til kommentar

Jeg har aDSL fra NGT.

 

Du trenger kun Hub eller Switch.

Jeg vil anbefale en Switch. Du får en 5 porter fra kr. 500,- > 1000,-

 

Hvis du kjøper en router (som meg) blir det smør på flesk siden NGT leverer med en router (Cisco 677i-DIR) m/1 port. Jeg har en D-link DI-804 Router, men skal sende den i retur. Bytter den i en Switch.

 

Kabler: De aller fleste (mest normale) er av typen UTP Cat.5 noe som holder for de fleste brukere og bedrifter.

UTP = Unshielded Twisted Pair

STP = Shielded Twisted Pair

Cat = Category

5 = kvalitet/hastighet, 100Mb +

 

Btw. Routeren fra NGT har innebygget Firewall.

_________________

 

M.v.h.

Jarle

 

 

[ Denne Melding var redigert av: JarleW på 2001-10-15 13:53 ]

Lenke til kommentar

Quote:



Btw. Routeren fra NGT har innebygget Firewall.



 

Har den? Jeg har selv NGT hjemme, men jeg har ikke hørt noe om noen firewall. Jeg innstallerte Norton, og er forsåvidt fornøyd med den. Hvilket nivå ligger den innebygde firewallen på? er det noe jeg kan gå inn og overvåke, sette rettigheter på osv?

 

En kompis har ASDL fra telenor, og han har kjøpt en router med innebygget firewall. Han kan gå inn på routeren og styre det meste derfra. Hadde jeg kunnet gjøre det hadde det vært veldig behagelig, for da slipper jeg å innstallere firewall på de andre fire maskinene jeg har koblet opp på nettet.

 

Finner ikke noen tips på nextgentel sine sider om dette. Noen som har et tips?

Lenke til kommentar

hastighetsmessig kan jeg si at jeg ligger på rundt 540 på testen til itavisen. I går lå jeg på omtrent 610 i 20-tiden. Jeg bor langt fra sentral, og har fått beskjed om nedsatt hastighet, men det virker ikke som om den er så ille i forhold til hva mange andre oppnår slv om jeg bor litt utenfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...