oppvaskkost Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 "Kina satt ny rekord på Expo 2010", sa Veronica Westhrin i NRK på nyhetene i dag. Jeg vet at de kan si nesten hva de vil nå, men hvorfor sa hun "satt", og ikke "satte"? Har hennes eller noen andre dialekter "satt" som preteritumsform? Lenke til kommentar
Turtledove Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Trøndere bruker det. Eks: Æ satt itj på me dæ i går fordi æ skull gå heim. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Det er veldig vanlig at den vokalen bortfaller slik at det blir "Kina satny rekord". Ellers finner vi i hvert fall den bøyningen fra Midt-Norge og oppover (og sikkert andre plasser også): "Æ satt ny rekord" Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Jeg ville også sagt "satt". Er bergenser Lenke til kommentar
oppvaskkost Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Trøndere bruker det. Eks: Æ satt itj på me dæ i går fordi æ skull gå heim. Sitte og sette er to forskjellige verb. I eksempelet ditt er det sitte som er grunnformen, ikke sette. "Jeg satt på stolen" er rett bokmål, men "Jeg satt meg på stolen" er ikke rett bokmål. Endret 24. oktober 2010 av oppvaskkost Lenke til kommentar
Turtledove Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Trøndere bruker det. Eks: Æ satt itj på me dæ i går fordi æ skull gå heim. Ja? Noe du lurte på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå