TheGatherer Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Hei! Når jeg har handlet på REMA1000 i skoletida, har jeg flere ganger blitt spurt hva jeg har i lommene mine/inne i jakka, selv om jeg aldri har stjålet derfra. De har aldri heller beklagd seg. Har de lov til å sjekke meg? Mener å ha lest at bare politiet kan ransake. Jeg vurderer å gjøre litt ut av det neste gang, ved å nekte dem å sjekke meg, og heller la dem ta meg inn på bakrommet, og tilkalle politiet eller hva nå enn dem vil. Har jeg noen rettigheter? Har de lov til å bruke makt for å ransake meg? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Selvfølgelig har du rettigheter. Kun politiet har lov å ransake deg. Ransaking har hverken butikkansatte eller vektere lov til, selv om de er bombesikker på at du har stjålet. De kan KUN holde deg igjen dersom de er 100% sikker på at du har stjålet, alt annet vil være ulovlig frihetsberøvelse, og er straffbart for de som holder deg igjen. De kan med andre ord ikke holde deg igjen på mistanke. Neste gang kan du be de om å reise. Endret 24. oktober 2010 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Her ville jeg bare vist dem det jeg har i lommene / bagen og sagt at jeg ikke hadde stjelt noe. Å være rappkjefta osv. vil muligens trigge de enda mer. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Her ville jeg bare vist dem det jeg har i lommene / bagen og sagt at jeg ikke hadde stjelt noe. Å være rappkjefta osv. vil muligens trigge de enda mer. Hvorfor ville du det? De har ingen rett til å se hva folk har på seg. 5 Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Her ville jeg bare vist dem det jeg har i lommene / bagen og sagt at jeg ikke hadde stjelt noe. Å være rappkjefta osv. vil muligens trigge de enda mer. Hvorfor ville du det? De har ingen rett til å se hva folk har på seg. Enda mer pinlig om de ringer politiet neste gang da. De tar deg 10sek og koster deg null krefter å vise at du ikke har stjålet noe. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Dei kan be om å få sjå kva du har på deg, men du må ikkje vise det. I verste fall blir du utestengt frå butikken. Enda mer pinlig om de ringer politiet neste gang da. De tar deg 10sek og koster deg null krefter å vise at du ikke har stjålet noe. Meir pinlig for butikken å tilkalle politiet fordi dei trur ein skuleelev har naska noko. Spesielt dersom det viser seg å ikkje være sant. Politiet kjem neppe til å prioritere sånt uansett. Ikkje har dei lov å halde deg igjen heller, så du kan berre gå. Endret 24. oktober 2010 av Zeph Lenke til kommentar
Musty Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 men hva godt kommer ut av at du setter deg på bakbena og krangler? Hvis du gjør det øker mistanken mot deg enda mer. De kan da tolke det som at du kanskje ikke har stålet noe akkurat nå, men har "planer" om det, siden du prøver å bekrefte at de ikke gjør noe som helst. Dermed vil de sannsynligvis stenge deg ute fra butikken, og du vil rett og slett ikke få lov til å handle der mer. Dette har de full rett til dersom de mistenker at du stapper ting i lommene uten å betale for de. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) men hva godt kommer ut av at du setter deg på bakbena og krangler? Hvis du gjør det øker mistanken mot deg enda mer. De kan da tolke det som at du kanskje ikke har stålet noe akkurat nå, men har "planer" om det, siden du prøver å bekrefte at de ikke gjør noe som helst. Dermed vil de sannsynligvis stenge deg ute fra butikken, og du vil rett og slett ikke få lov til å handle der mer. Dette har de full rett til dersom de mistenker at du stapper ting i lommene uten å betale for de. Enig i den, men dersom dette er noko som gjentar seg stadig ville eg ikkje akseptert det. Eventuelt bedt om å få snakke med dagleg leiar. Endret 24. oktober 2010 av Zeph 1 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Ville dere tenkt på akkurat samme måte dersom det var en voksen som ble stoppet med et slikt spørsmål? Sagt at det er lurt å bare akseptere det og ikke sette seg på bakbeina? 2 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 For å spørre på en annen måte Alastor. Må man være vanskelig mot andre bare fordi de er vanskelige mot deg? Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Ahhh, ingen ting er som å bli anklaget for en tyv fordi man er ungdom! Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 For å spørre på en annen måte Alastor. Må man være vanskelig mot andre bare fordi de er vanskelige mot deg? Det er hverken å spørre spørsmålet mitt på en annen måte, eller å besvare spørsmålet mitt. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Ville dere tenkt på akkurat samme måte dersom det var en voksen som ble stoppet med et slikt spørsmål? Sagt at det er lurt å bare akseptere det og ikke sette seg på bakbeina? Jeg er voksen, og ser ikke noe poeng i å sette seg på bakbena og krangle. Å motbevise det de sier der og da er jo like greit. Slipper å blande inn politi osv. Lenke til kommentar
vebbiii Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Jeg ville gjerne vist at jeg ikke hadde noe, men samtidig latt de fått høre det etterpå. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Selvfølgelig har du rettigheter. Kun politiet har lov å ransake deg. Ransaking har hverken butikkansatte eller vektere lov til, Feil. Du kan ransakes i det formål å ta fra deg våpen og ting du kan bruke til å løsrive deg fra lovlig pågripelse (straffeprosessloven § 178). Men normalt vil det være veldig lite lurt å gjøre det, fordi hvis de skulle finne noe som er stjålet vil du da kunne påstå at det er plantet. selv om de er bombesikker på at du har stjålet. De kan KUN holde deg igjen dersom de er 100% sikker på at du har stjålet, Også feil. Kravet er at du blir tatt på fersk gjerning eller ferske spor, men du kan pågripes så lenge det er skjellig grunn til mistanke (i praksis cirka 51% sannsynlighet). Endret 24. oktober 2010 av krikkert Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Ville dere tenkt på akkurat samme måte dersom det var en voksen som ble stoppet med et slikt spørsmål? Sagt at det er lurt å bare akseptere det og ikke sette seg på bakbeina? Jeg er voksen, og ser ikke noe poeng i å sette seg på bakbena og krangle. Å motbevise det de sier der og da er jo like greit. Slipper å blande inn politi osv. Så du hadde ikkje hatt noko imot å jevnlig bli bedt om å tømme lommene og vise innhold i sekk og veske på nærbutikken din? Også feil. Kravet er at du blir tatt på fersk gjerning eller ferske spor, men du kan pågripes så lenge det er skjellig grunn til mistanke (i praksis cirka 51% sannsynlighet). Pågrepet av politi eller haldt igjen av butikkpersonale? Endret 24. oktober 2010 av Zeph Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Også feil. Kravet er at du blir tatt på fersk gjerning eller ferske spor, men du kan pågripes så lenge det er skjellig grunn til mistanke (i praksis cirka 51% sannsynlighet). Pågrepet av politi eller haldt igjen av butikkpersonale? Pågrepet av butikkpersonale. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Pågrepet av butikkpersonale. Virker ikke rett... Straffeprosessloven: § 176. Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor. Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet. Ikke-politi kan bare pågripe noen når "det er fare ved opphold" og "den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor". Det er da vitterlig strengere enn for politiet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 § 176. Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor. Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet. Ikke-politi kan bare pågripe noen når "det er fare ved opphold" og "den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor". Det er da vitterlig strengere enn for politiet. Det er ikke snakk om kumulative vilkår, se (latskapskilde) rundskriv G-2002/15 fra Justisdepartementet. "Det samme" henspeiler i denne konteksten til "foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten". Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Er det bare du som blir sjekket, eller blir andre sjekket like hyppig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå