Agrophel Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 (endret) Det finnest ikke hvoedkort så har raid 6 innbygde. Du kjøper jo bare HBA så er innbyg på HK. LSI SAS2008 er mere en brå nokk om skall kjøre ZFS Men så hardware raid ville jeg valgt Areca 1880i med Expanders. Endret 15. mars 2011 av Agrophel Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 15. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2011 (endret) Jeg har ingen anelse om hva HBA er forno, mener å ha lest noe om det i en blogg som skrev en artikkel om chassiet men, jeg ble ikke mye klokere. Og hva er galt med LSI SAS2008 og hardware RAID? Jeg har fortsatt ikke bestemt meg for hardware eller software raid enda, men jeg lener meg mot hardware fordi jeg syns det høres mere fornuftig ut, da jeg har mindre hardware som streiker en software. BTW, kortet til mormi ble avslått under bestilling av kabinettet, KUN US crad blir godkjent, ingen unntak. Så prøver å finne ut hva jeg skal gjøre der. Endret 15. mars 2011 av Rudde93 Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 (endret) Hva jeg ville valg om skall bygd filserver i dag. Hardware raid: Norco RPC-4224 24 disker og støtter 120mm vifter. Supermicro H8SGL (AMD G34 singel) Areca 1880i Hardwareraid 1x HP SAS Expander Normal PSU 850w eller no CPU: kommer an når kjøper pc. Software raid/ZFS Norco RPC-4224 24 disker og støtter 120mm vifter. Supermicro H8DGi (AMD G34 dual) 4x IBM ServeRAID M1015 (eller lignene) Normal PSU 850w eller no CPU: kommer an når kjøper pc. Siden Q3 kommer vel 16 cores CPU til disse HKen. Nice om gjører ZFS hverfall. Supermicro kabinett bråker alt for jevlig, Lite du kan gjøre for få ned lyden siden PSU fixer bra med lyden Endret 15. mars 2011 av Agrophel Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 15. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2011 (endret) HP SAS Expanderen har jeg allerede, så oppsett nr.2 blir uaktuelt i mitt tilfelle. Vel, supermicro kabinettet er vel ikke så vanskelig å dimme med litt skruing? Uansett skal det ikke befinne seg i ett oppbeveringsrom, mest sannsynligvis kommer det til å være på loftet, eller i ett eller annet skap, som kan isoleres hvis det blir nødvendig. Jeg har nå lyst på supermicro saken fordi jeg slipper å tenke på PSU og det og backplate løsningens dems ser så diggbar ut. Så alternativ nr. 1: alternativ nr. 2: or Nr. 1. har altså ganske intens CPU kraft forhånd til nr. 2. Nei faen heller jeg er forrvirra og aner ikke hva jeg skal gjøre alt jeg vet er at jeg må speede opp siden det ikke er ALT for lenge til jeg må dra hjem og litt buffer, for testing etc, hadde vært greit. Så jeg setter pris på alle innspill som gir mening Og kun ut av nysgjerrighet, hvorfor er PCIe slotsene på tyan kortet så sinnssykt tettpakket så det er umulig å bruke begge to? Endret 15. mars 2011 av Rudde93 Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Nr 2 Holder, Siden Areca er kommer til drive raid unsett. Du kan få skruvd ned viftene på supermicro kabinet til hdd, men ikke til PSU. PSU vifte er 40mm på supermicro kabinetet. Men ikke jeg skall level med lyden Lenke til kommentar
Fjoslen Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Når det kommer til us card only greia i noen poster ovenfor så har jeg hørt at https://www.entropay.com/ kan være en mulighet? De lager deg et virtuelt visa med tilhørighet i usa om jeg ikke tar feil Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 16. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2011 (endret) Jeg er for ung til å bruke entropay Jeg kan fysisk åpne PSU'ene og rekoble strømtilførselen til viftene. Kjipt å miste en 8-core da :/ Noen på hardforum sa jeg burde ha intel CPU om jeg skulle kryptere data, er det noe i dette? Jeg vil også bestemme meg om hardware raid eller software raid om noen kan svare på dette: Hvis hovedharddisk dør (OS HDD), hva skjer med arrayet? Dør alle arrayene mine? Og ved formatering, hva skjer da med tanke på arrayet? Jeg kan også spare 70 dollar om jeg tar en annen CPU med 2.66 GHz, er disse ekstra MHz'ene verdt 70 dollar? Endret 16. mars 2011 av Rudde93 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 16. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2011 Ny plan! Jeg har sick ytelse med sykt gode oppgraderingsmuligheter AESNI support og alt. Har også endret størrelsen på arrayene, til 10x2TB + 10x3TB + 4x[Hva en som er der når jeg kommer dit] Kommer til å kjøre software raid, side jeg ble fortalt at alt ikke døde om OS røyd jeg måtte bare sette det opp på nytt og ZFS ville oppdage harddiskene og sette de sammen riktig. Og jeg går utifra at det gjår an å backup'e FreeBSD settings(?, kan noen bekrefte). Hovedkortene jeg ser på er http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813182219 og http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813182182 Nr. 1. fordi den har Quad gigabit connections, som kan bli nytting om jeg vil route trafikk. Nr. 2. Fordi den har PCIe x16 som jeg kunne poppet ett skjermkort i for gøy, ikke permanent men hvis jeg skulle trenge det, noen som har erfaring med skjermkort + server hardware, hva faen skjer? Og fungerer det i det heletatt? Hvis det bare er dritt går jeg for hovedkort nr. 1. + En billig HBA kontroller http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16816118112 Jeg ser på LSI 9211-8i, fordi den har 6 gigabit support og dual channel support mot expanderen. Noen innspill? Om jeg en gang i fremtiden skulle bli lei dette er det ikke noe i veien for å kjøpe en ny RAID kontroller for å sette opp hardware raid istede, men nå vil jeg prøve software raid. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Jeg ser på LSI 9211-8i, fordi den har 6 gigabit support og dual channel support mot expanderen. Noen innspill? Ehm.. Jeg har denne kontrolleren, og FreeBSD sin driver er litt buggy. Det fungerer bra for mange, men hos meg finner den 7 av 8 disker, og det er ikke disken det er noe galt med.. Har ikke klart å finne en løsning på det enda, men jeg kan jo si ifra om jeg får det til å funke. Uansett har jeg hørt at LSI holder på å lage en egen driver som skal inn i FreeBSD når den er ferdig. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Jeg ser på LSI 9211-8i, fordi den har 6 gigabit support og dual channel support mot expanderen. Noen innspill? Ehm.. Jeg har denne kontrolleren, og FreeBSD sin driver er litt buggy. Det fungerer bra for mange, men hos meg finner den 7 av 8 disker, og det er ikke disken det er noe galt med.. Har ikke klart å finne en løsning på det enda, men jeg kan jo si ifra om jeg får det til å funke. Uansett har jeg hørt at LSI holder på å lage en egen driver som skal inn i FreeBSD når den er ferdig. Jeg satser på at denne fungerer ettersom den er billig og lever faktisk ganske god ytelse (på papiret iallefall) og håper på at det kommer noe epic driver snart Og det kan jo hende din HBA er fysisk ødelagt? Men er det noen som vet hva resultatet av Gamer GPU + server utstyr er? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Jeg satser på at denne fungerer ettersom den er billig og lever faktisk ganske god ytelse (på papiret iallefall) og håper på at det kommer noe epic driver snart Og det kan jo hende din HBA er fysisk ødelagt? Nei, Solaris finner alle diskene, og BIOSen til SAS-kontrolleren finner også alle diskene. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 I see, mulig du skremte meg til å kjøpe Areca 1880i igjen, men da har jeg ett spm, de sier at hadrware raid kontrollere + software raid er fail fordi raid kontrolleren prøver seg på hardware raid logikk. Er dette noe jeg kan deaktivere? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 I see, mulig du skremte meg til å kjøpe Areca 1880i igjen, men da har jeg ett spm, de sier at hadrware raid kontrollere + software raid er fail fordi raid kontrolleren prøver seg på hardware raid logikk. Er dette noe jeg kan deaktivere? Jeg aner ikke. Hvis du kjøper 9211-8i så kommer den mest sannsynlig flashet med IR-firmware (integrated RAID), men på LSI sine sider finner du IT-firmware som da er det motsatte, uten raid-funksjonalitet. Driver og blogger litt etter hvert som jeg setter opp serveren (du kan følge med her), og skal legge opp en liten guide på hvordan du får flashet IT over IR (siden du må gjøre diverse for å overstyre det). Hvis jeg var deg, ville jeg ventet litt og sett. Det kommer sikkert en driver snart, og dessuten, det fungerer for veldig mange, selv om det ikke fungerte for meg. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Jeg har ikke ubegrenset med tid ettersom jeg flytter tilbake til Norge i starten av Juni og hvis noe utstyr skulle faile ville det sugd pikk om jeg måtte reise hjem med det og så shippe det til USA for å få det fiksa også må de shippe det tilabke til Norge og jeg skulle banne på at det blir stoppet i tollen og jeg må fortolle det!!! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Jeg har ikke ubegrenset med tid ettersom jeg flytter tilbake til Norge i starten av Juni og hvis noe utstyr skulle faile ville det sugd pikk om jeg måtte reise hjem med det og så shippe det til USA for å få det fiksa også må de shippe det tilabke til Norge og jeg skulle banne på at det blir stoppet i tollen og jeg må fortolle det!!! Ok. Nextron skal sende meg et LSI SAS3081E kontrollerkort som jeg skal teste med, dette er ikke SAS2, men det er vel heller tvilsomt at du trenger det, siden du uansett skal kjøre SATA-disker. I følge Nextron, har denne driveren vært med i FreeBSD lenge, og skal derfor fungere stabilt. Det er også billigere enn 9211-8i. Så det er jo et greit alternativ for deg, vil jeg tro. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 2500kr utan moms for det LSI kortet? Vanvittig pris, eg kjøpte nylig 2 stykk frå DealExtreme for 190 dollar ~1100kr Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 2500kr utan moms for det LSI kortet? Vanvittig pris, eg kjøpte nylig 2 stykk frå DealExtreme for 190 dollar ~1100kr Han trenger jo ikke kjøpe det derfra, men når jeg driver en bedrift, er det mye viktigere for meg med support og service som Nextron kan tilby, enn å kjøpe alt billigst mulig. Det lønner seg i lengden Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 Vel nå står det mellom 2 HBA kort. Enten LSI SAS 9211-8i eller Supermicro AOC-USAS2-L8E (som tidligerer er kjent for dårlig FreeBSD support) Men de sier den skal virker i IT mode. Noen siste innspill som kan hjelpe meg å velge? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Hva med det jeg foreslo, da? Det har jo visstnok full støtte i FreeBSD... Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 19. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2011 (endret) Hva med det jeg foreslo, da? Det har jo visstnok full støtte i FreeBSD... Driver å ser på det nå ettersom disse SAS 2.0 HBA kontrollerne er håpløse med FreeBSD på dette stadiet. Men det jeg lurer på er om dette du anbefalte har dual-link support mot HP SAS Expander kortet mitt. Og i verstefall så kan jeg oppgradere HBA når det er kommet flere drivere de, er jo ikke SÅÅ dyre. Men da er spmet er det bedre å kjøpe noe "tregt" du vet fungerer og oppgradere senere eller kjøpe noe som i de fleste tilfeller virker og ikke kjøpe nye nytt senere eller å se den feile og kjøpe noe nytt med en gang? Eller jeg kan kjøpe ett hovedkort med innebygd SAS 2.0 http://www.supermicro.com/products/motherboard/QPI/5500/X8DTH-6F.cfm Endret 19. mars 2011 av Rudde93 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå