Rudde Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Greier den fortsatt og fikse korrupte filer og alle disse guddommelige funksjonen den har? Og kan jeg bruke en SSD som catche for alle 3 RAID arrayene? For da tenkte jeg en SSD for OS og en for catche. Og er det noen som kan bekrefte om dette hovedkortet passer eller ikke passer i dette kabinettet siden form faktor på kabinettet er ATX mens på hovedkortet er SSI EEB, men er fortsatt innenfor kabinettets dimensjoner. Jeg er litt desperat nå siden jeg kan få kortet for en god pris. Endret 4. mars 2011 av Rudde93 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Ja ja ja SSD for server OS er waste. Kjøp heller 2 vanlege harddisker som speiler. SSD for ZIL cache bør ha supercapacitors ellers kan du risikere at alt går til helvette ved straumbrot. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Heller en 32 GB SSD til OS en en 500 GB HDD til OS? For 500 GB til OS blir vel også waste? Og jeg har ingen anelse om hva supercapacitors er, veg bare så noen i en blogg bruke to av den Intel gen2 80 GB disken som en catche disk. Er supercapacitors noe jeg kun får med spesefike disker eller noe jeg må ha i tillegg til disken? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Det er eit lite batteri som sørgjer for at data blir skreve frå cache til disk sjølv om straumen forsvinner. 500GB til OS er også waste ja Men du får 2 stykk 500GB harddisker for prisen av ein halv SSD. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 5. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2011 Det er eit lite batteri som sørgjer for at data blir skreve frå cache til disk sjølv om straumen forsvinner. 500GB til OS er også waste ja Men du får 2 stykk 500GB harddisker for prisen av ein halv SSD. Sant nok men en SSD må ikke defragges og det vil gi meg raskt starstup og formatering, og feiler ikke HDD'er oftere en SSD'er`? Og så UPS + Catche = Epic win? Og hvis ikke hvordan bruker jeg ett slikt batteri? BTW, hovedkort på vei. Hvilke minne unbuffered, buffered eller registered er best og hva er forskjellen? Ser det er quad channel memory, og jeg skal ha 2 CPU'er vil det si at jeg trenger 8 minne moduler? Og hvis ZFS er så bra og at man ikke trenger defragmentering, hvorfor kan jeg ikke ha en stor RAID array, siden jeg egentlig ikke trenger å tenke på tiden dette vil ta når jeg aldri vil trenge å gjøre det. Med tanke på de ekstreme viftene i kabinettet, trenger jeg no mer en passive CPU kjølere? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Det er eit lite batteri som sørgjer for at data blir skreve frå cache til disk sjølv om straumen forsvinner. 500GB til OS er også waste ja Men du får 2 stykk 500GB harddisker for prisen av ein halv SSD. Som vi har på hardware raid kontrollere. Derfor er også hardware raid +batteri + ups + zfs konge Nok båndbredde, sikkert, raskt filsystem og sikkert, sikker strømleveranse Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Da høres det ut som FreeBSD blir det beste. Og jeg har sett på TYAN hovedkort med innebygd LSI SAS2008 SAS kontroller som visstnok er veldig kompatibel med HP SAS Expanderen De har også innebygd KVM som kan bli nyttig. Så http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813151220 + 2 * http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16819105266 (hva salgs kjøler kan jeg kjøpe til disse?) + 2 * http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16820139262 Også trenger jeg ikke noe ekstern SAS kontroller. Men dette hovedkortet passer selvfølgelig ikke inn i Supermicro racket? og vil kryptering oedelegge for de fordelene man faar med ZFS? Trenger entlig 4x rambrikker på hver cpu. Siden AMD Opteron 6xxx serien bruker Quad channel ram. Lenke til kommentar
Varj Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Det er eit lite batteri som sørgjer for at data blir skreve frå cache til disk sjølv om straumen forsvinner. 500GB til OS er også waste ja Men du får 2 stykk 500GB harddisker for prisen av ein halv SSD. Som vi har på hardware raid kontrollere. Derfor er også hardware raid +batteri + ups + zfs konge Nok båndbredde, sikkert, raskt filsystem og sikkert, sikker strømleveranse hardware raid med zfs er penger ut av vinduet, i tillegg til at du mister funksjonalitet. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Ja, hardware raid og ZFS er tullball! Men BBU har ein nytte SSD'er feilar like ofte som harddisker. Og fragmentering er ikkje eit stort problem på unix systemer. Det kan ein lese mykje om ved å google Unbuffered og og registered gjer den same nytten, forskjellen er at unbuffered sjekker bittene i cpu/minnekontroller mens registered gjer det på sjølve brikka om eg ikkje tar feil. Problemet med eit stort raid array er rebuild/scrubbing. Har du eit gigantisk raid6 array med 20 disker så er det ikkje sikkert rebuildinga/scrubbinga greier nokon gong å bli ferdig. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 9. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2011 (endret) Jeg prøvde å google rebuilding of hard drive på google men det gjorde meg ikke klokere ettersom alle treff inneholder å whipe disken helt og innstalere operativsystemet på nytt. Så jeg lurer litt hva dette egentlig er forno, jeg trodde frem til nå at det var defragging. Jeg har også begynt å snakke med alle jeg kjenner som har erfaring innenfor RAID og servere osv.. og flere av de sier forskjellige ting når det kommer til Software Raid vs. hardware RAID, noen sier jeg bør ha software raid på små arrayer og hardware på store og noen sier software på alt eller hardware på alt, så jeg lurte på om dere kunne komme med noen pro / cons software raid/hardware raid mot den motsatte av hva dere argumenterer mot, for jeg er bare blitt mere forvirret etter at jeg viste software raid eksisterte. Og du sier at hardware RAID er penger ut av vinduet, hva mener du med dette? Andre sier jeg ikke mister ZFS sine funksjoner. Så hvem snakker sant? RAM Jeg har tittet litt på minne og funnet ut at 8x2GB er passende mengde og antall brikker. Her: http://tinyurl.com/4ze94el er minnemodulene som har 2 GB brikker, er ECC, er registerd, voldt 1.35-1.50, og er DDR3 1333. Prisene ligger å summer rundt 50 dollar pr brikke uansett og jeg lurer på disse merkene, 2 av de har jeg aldri hørt om og kingston har jeg aldri testet noe ordentlig eller lest noe spesielt om. dette er den raskeste modulen og alle andre spesifikasjoner er likt, så dette er den jeg vurderer kun pga hastighet er raskere en på de andre. Noen erfaring med merket, eller brikken, noe å anbefale? Hvilke CPU cooler vil jeg trenge, jeg vurderer som sagt 2 av denne, coolere jeg har funnet er, denne passive, denne aktive og denne aktive, tror ikke de kraftige viften på den kommer til å bry meg så mye med tanke på at det allerede er ett kabinett med 5 5k rpm vifter i seg. Hvor skaffer jeg en BBU? Og hvordan monteres den (innenfor kabinett utenfor kabinett, eget rackplass?) Og hvor stor cache disk trenger man, liksom er det noe forskjell om han har 32 GB eller 240 GB catch? Vil jeg liksom noengang bruke opp 32 GB cach? Og selvfølgelig, hvor mange % økning kan jeg forvente ved å putte på cache? Har cache andre skjulte talenter en å skrive(?)/lese(?) raskere? BTW, her er hovedkort og SAS Expander. Og siden jeg kjøpte ett refundert hovedkort fra newegg så lurer jeg litt på dette Spør du meg ser dett brent ut, jeg har bare 30 dagers retrett og jeg har ikke minne eller CPU og teste den med, er det noe jeg kan gjøre for å kun teste den med strømforsyning? Blir det vel retur av det og kjøpe det for fullpris Og har funnet denne fine billige harddisken for OS: http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16822145421 Innebygd kryptering og greier, har aldri prøvd det før og det hadde sikkert vært kult og eksperimentere litt med det. Endret 10. mars 2011 av Rudde93 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Dei som idag argumenterer for hardware raid er Windows folk som ikkje skjønner bæret av korleis eit moderne operativsystem idag fungerer. BBU finnes på eindel hardware raid kontrollere. BBU sørgjer for at ved eit straumbrot så får du redda med deg ein liten bit ekstra med data/transaksjonar. Om du ikkje køyre ein database som skriver data kontinuerlig til disken så er det ikkje verdt å bruka pengar på BBU. Dei fleste filsystemar idag håndterer straumbrot ganske fint, det er litt problematisk med at nokre harddiskar lyger til operativsystemet at data er nå faktisk skreve til disk. Men det er bare eit problem på billige harddiskar og du kan deaktivera writeback cachen på harddisken for å unngå den problemstillinga. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Så billigkontrollere har like god reliability som dyre kontrollere? Er vel kanskje en grunn for at bedrifter går for supermicro hovedkort? Eller er det like bra å gå for det aller billigste? Gjelder det samme for billige biler VS dyre biler? Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 10. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2011 Nå blir kontrolleren en LSI SAS2008, vil den bli kategorisert bra eller dårligere? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Nå blir kontrolleren en LSI SAS2008, vil den bli kategorisert bra eller dårligere? Den er bra nok den Den er garantert for bra for siDDIs, siden han bare bruker "sil" eller dealxtreme kontrollere Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Sil kontrollere er faktisk svært stabile. Dei mest stabile faktisk. Kor har du det i frå at Sil kontrollere er dårleg? Når du skal ha software raid i Windows? Lenke til kommentar
Varj Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Så billigkontrollere har like god reliability som dyre kontrollere? Er vel kanskje en grunn for at bedrifter går for supermicro hovedkort? Eller er det like bra å gå for det aller billigste? Gjelder det samme for billige biler VS dyre biler? Bedrifter utenfor gutterommet kjører stort sett ikke små tullekontrollere for viktige data, da er vi inne på langt større san/nas løsninger. Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Sil kontrollere er faktisk svært stabile. Dei mest stabile faktisk. Kor har du det i frå at Sil kontrollere er dårleg? Når du skal ha software raid i Windows? Mulig jeg har mista noe informasjon her i det siste, men når fikk man mulighet til ekte software raid i windows? Kan hende dette er ett tåpelig spørsmål, men skal sette opp server til høsten, så har stor glede av denne tråden og info som kommer ut EDIT: har funnet ut at raid 5 i allefall er støttet i Win7, så bare overse denne her litt. Men kunne godt ha tenkt meg svar på hvilket OS som har best (raskest og mest stabile) Raid løsningen Endret 11. mars 2011 av N|troXx Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Så billigkontrollere har like god reliability som dyre kontrollere? Er vel kanskje en grunn for at bedrifter går for supermicro hovedkort? Eller er det like bra å gå for det aller billigste? Gjelder det samme for billige biler VS dyre biler? Bedrifter utenfor gutterommet kjører stort sett ikke små tullekontrollere for viktige data, da er vi inne på langt større san/nas løsninger. Det er heller ikkje sant, mange seriøse bedrifter køyrer på billige kontrollere. Eit SAN derimot krevje høg ytelse og då må det litt dyrare kontrollere til. Sun køyrer svært mykje frå LSI. Lenke til kommentar
Varj Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Så billigkontrollere har like god reliability som dyre kontrollere? Er vel kanskje en grunn for at bedrifter går for supermicro hovedkort? Eller er det like bra å gå for det aller billigste? Gjelder det samme for billige biler VS dyre biler? Bedrifter utenfor gutterommet kjører stort sett ikke små tullekontrollere for viktige data, da er vi inne på langt større san/nas løsninger. Det er heller ikkje sant, mange seriøse bedrifter køyrer på billige kontrollere. Eit SAN derimot krevje høg ytelse og då må det litt dyrare kontrollere til. Sun køyrer svært mykje frå LSI. De fleste servere har en eller annen basic raid kontroller (det f.eks nizzen tror er high end stuff), men stort sett brukes bare denne til OS eller mindre viktige data. Men ikke misforstå meg, jeg har ingenting i mot LSI ol. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 15. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2011 Supermicro racket ble bestilt, men det var noen komplikasjoner ettersom butikken visstnok kun skal akseptere amerikanske crads. Så en eller annen styrings fyr skal ringe meg i morra. Hovedkortet blir mest sannsynligvis returnert i morra, men jeg har studert litt mer rundt det, og på hjemmesiden står det: Storage SAS Connector (2) Mini-SAS connectors (totally support 8 ports)Controller LSI SAS2008 Speed 6.0 Gb/s RAID RAID 0/1/1E/10 (LSI Integrated RAID) SATA Connector (1) Mini-SAS (4-port) + (2) SATA (totally support 6 ports) Controller AMD SP5100 Speed 3.0 Gb/s RAID RAID 0/1/10/5 (Promise Integrated Software RAID) Ingen RAID 6? Som liksom var det som var planen? Stemmer dette, eller er det kun noe de ikke har orket å liste? Isåfall what to do? :o Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå