Gå til innhold

Media PC/Lagringserver RAID kort, GPU, OS?

Rudde

Anbefalte innlegg

ZFS er best fordi den opererer som ein skikkeleg database og tar skikkelege forhåndsregler for transaksjoner og sånt. ZFS overvåker dataen din for datakorrupsjon enten via hardware eller bit råte på harddiskane. Med ZFS så er det også veldig enkelt å ta backup med bruk av snapshots. Med snapshots kan du då også bruke inkrementell backup sånn at du slipper å måtte ta full backup daglig men overfører bare dei endringane som har skjedd i løpet av dagen.

Med ZFS får du også automatisk compression av data for å spare enda meir diskplass.

Eg ville aldri ha vurdert raid 6 med 24 disker. Eg ville heller ha laga 3 stykk raid 6 med 8 disker som stripes. Rett og slett fordi rebuildtida vil bli altfor lang.

Eg har sjølv kryptert mitt raid med geli modulen til FreeBSD, den støtter også hardware kryptering. Går lynkjapt her og makser lett eit gigabit nettverk sjølv med kryptering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du 3 RAID 6 arrayer som er satt sammen i RAID 0 eller 3 separate arrays?

Rebuilding av HDD? Er ikke det slikt man gjør når den eventuelt skulle krasje?

Jeg tenkte på truecrypt men er geli bedre/raskere eller hva jeg skal si?

Og hvor lang nøkkel er det egentlig anbefalt å bruke når du krypterer data?

Lenke til kommentar

Ja 3 raid 6 som stripes. Rebuild av eit raid array bør du gjere minst ein gong i veka for å få sjekka at alt er i orden.

Geli og Truecrypt skal vere like raske, forskjellen er at Geli er tett integrert i FreeBSD systemet og er dermed veldig enkelt å bruka i FreeBSD.

Lenke til kommentar

3 RAID 6 arrays, da mister jeg jo.... hele 6 harddisker ~ 12 TB med potensiell data o_O

Men når du krypterer diskene blir de noe tregere?

Hører du sier den takler gbit under kryptering, tror du den vil takle 2x gbit?

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

Rudde93: Hvorfor ha raid 60 i det heletatt? Hvis dette skal være en filserver i nettverket, så er jo ikkje hastighet så evig viktig? Hadde det vært på hovedmaskinen så er det noe annet.

Selv har jeg mange raid-5 og 6 i serveren og hovedpc'en. Samt raid 1 for linux os og raid-0 for windows os.

Det største raid-6 arrayet mitt er med 10 disker. Du kan jo ha en "hotspare" sånn i tilfelle på kontrolleren også. Rebuild går jo relativt fort med en Areca 1880 uten å si noe eksakt tid på det. Det flotte med en hefiig hardware kontroller er at hastigheten er bra selv med "degraded" array :thumbup: Ved kopiering over nettverk (gigabit) kan ikkje jeg merke at arrayet er degraded for å si det slik. Testet dette ved å boote uten en disk i arrayet.

Nå tester jeg 4 stk Hitachi 3TB 7200rpm harddisker. Kanskje du skal gå for 3TB disker i stedet :ph34r: 24x3TB :w00t:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg har fått litt kalde føtter når det kommer til FreeBSD... Det er ett OS jeg aldri har brukt og når jeg ser apps til det er det alltid windows, linux og FreeBSD som jeg sjeldent ser, dere sier jo at man så og si kan få alt av linux stuff på FreeBSD men jeg har jo så lite linux kompetanse at jeg tviler på at jeg får til slike ting hvor du må gjøre det klart for FreeBSD osv...

Altså .. uansett hav du skal bruke, så blir du nødt til å lære deg det, sant? (med mindre du skal ha noen andre til å drifte det for deg da)

Når det gjelder å gjøre programmer klart for FreeBSD... vel, FreeBSD har ports. I skrivende stund er det litt over 22500 programmer (applikasjoner) som er "ferdigpakket" for FreeBSD (ok, du må selv legge til uinnhold feks. i en web, gjøre innstillinger, osv. men det er ihvertfall ingen utfordring med å få installert programmene på FreeBSD). På FreshPorts så kan du sjekke om akkurat det programmet du er ute etter er med.

Uansett så er jeg blitt nyskjerring på filsystem jeg kan ha som fungerer både i linux og windows om jeg skulle bli litt nyskjerrig på og prøve nye ting. Er ikke så lett å få backupa 20-40 TB hvis jeg plustelig vil ha windows.

Backup må man ha uansett. Og en backup har man et annet sted enn der man har dataene (raid er ikke backup).

At et filsystem fungerer i flere operativsystemer betyr ikke nødvendigvis at ytelsen på det er like bra i alle disse operativsystemene. Typisk er at et ikke-native filsystem yter dårligere enn et native filsystem, uansett os.

Jeg ser at du lurer og lurer på hva, hvordan og så videre. Dersom du virkelig er interessert, så prøver du ut alle variantene du er interessert i selv, inlusive at du lærer deg hvordan de forskjellige systemene funker, settes opp, og hvordan du tester ytelse og andre elementer som du er interessert i for hvert system.

Andres meninger, erfaringer og utsagn kan være en god pekepinn, men de kan aldri erstatte din egen erfaring og kompetanse.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Ja jeg er nødt til å lære meg det men jeg er mere kjent med (litt)linux og windows fra før av så da gjør det jo alt mye lettere.

Ja det er en filserver i utgangspunktet men kommer nok til å encode x264 på den også.

Jeg kjøper ikke alt dette for å kjøpe det en gang til for å ta backup av filene...

Jeg har forresten aldri rebuildet en harddisk før så vet egentlig ikke hva det er.

Og kan jeg bruke harddiskene under rebuilding? Og hvor lang tid tar slikt sånn ca? Altså en RAID-6 8 disk array og/eller en RAID-6 12 disk array?

Og jeg syns bare 3x8 Disker høres litt drastisk ut ettersom jeg vil miste såpass mye potensiell lagring.. Og jeg ville kjøre RAID 60 fordi jeg syns det virker så tungvindt med mange partisjoner og forholde seg til.

3 TB disker blir det ikke denne gang, kanskje den dag 5 TB diskene er ute og alle vil bli kvitt 3 TB disken :p

Hva er en hotspare (disk?)?

Og er det noen ulemter med diskkryptering jeg bør vite om?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Update,

Jeg har tenkt på noen nye deler, CPU Intel i7 2600K, hovedkort: Gigabyte GA-P67A-UD7 minne, kjøre på med 8 GB på 4 GB brikker så jeg har muligheten til å oppgradere, eller bare kjøre på med 16 GB med en gang. TIl OS er jo litt usikker igjen, en Revodrive x2 eller en normal SSD, revodrive blir kanskje litt i det dyrese laget.

Når det kommer til diskene har jeg bestemt meg for Array 1 8x Samsung F4 2 TB i RAID6 Array 2 og 3 blir 8x Hitachi Desktar 3 TB så 8x2TB+16x3TB.

Når det kommer til skjermkort tror jeg ikke kommer til å trenge mere en dette bare slik at jeg kan koble til en skjem fra og til når det trengs.

Lurer også på hvilke swich jeg skal kjøpe, skal brukes hjemme og på mindre LAN events, jeg bruker vel vanligvis rundt 8-10 av portene i en switch hjemme.

prisklasse skal være rundt 300 dollar +/- jeg har lyst på en ny en fordi den 8 posrt billigsaken jeg har nå ikke leverer mere en 15 MB/sek over tid og har kanskje en max på 25 MB/sek. Så jeg vil egentlig bare ha en swich som takler gbit og kan monteres i rack skap. Jeg har sett på Cisco Small Business SLM2024, Cisco Small Business SR2024T-NA og Cisco SG 300-20

Hvilke av SFP og mini-GBIC er best egentlig? Ikke at jeg kommer til å bruke det med det første men man vet jo aldri hva jeg kommer til å bruke litt frem i tid.

Cisco SG 300-20 syns jeg også får litt + fordi den er managed.

Lenke til kommentar

Kva med Netgear sine gigabit switcher? Dei er jo billige og like bra som Cisco sine. Eg ville heller aldri vurdert filserver utan ECC minne. Og ECC minne er per dags dato nesten like billig som vanleg minne.

SSD er overkill til OS disk, eg bruker faktisk bare minnepenner på 8GB som speiles.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har lyst på ECC minne, men finner ikke noe hovedkort (jeg vet ærlig talt ikke hvor jeg skal lete heller) og ram hvis dual channel 16 GB hvis tipple 12 GB.

Og jeg trenger 3 PCIe porter eller 2 PCIe porter + integret skjemkort.

Vil helst ha for LGA 1155

Jeg lurer også på om oppgraderingen til denne er verdt det? http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16816151092

4 GB ECC minne på kortet fremfor 512 MB ikke ECC minne på http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16816151071

400 dollar mer hmmm..

HEY! Jeg har sjekket ut noen server hovedkort ( så jeg vet de har ECC minne ) og fant dette: http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813131643 ASUS KGPE-D16 jeg ser på det større bildet at de markerer de røde sata portene under SAS, betyr det at jeg kan koble en slik:

post-129544-0-75125300-1298605229_thumb.png

og koble den i HP SAS Expanderen min?

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

Jeg har lyst på ECC minne, men finner ikke noe hovedkort (jeg vet ærlig talt ikke hvor jeg skal lete heller) og ram hvis dual channel 16 GB hvis tipple 12 GB.

Og jeg trenger 3 PCIe porter eller 2 PCIe porter + integret skjemkort.

Vil helst ha for LGA 1155

Jeg lurer også på om oppgraderingen til denne er verdt det? http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16816151092

4 GB ECC minne på kortet fremfor 512 MB ikke ECC minne på http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16816151071

400 dollar mer hmmm..

HEY! Jeg har sjekket ut noen server hovedkort ( så jeg vet de har ECC minne ) og fant dette: http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813131643 ASUS KGPE-D16 jeg ser på det større bildet at de markerer de røde sata portene under SAS, betyr det at jeg kan koble en slik:

post-129544-0-75125300-1298605229_thumb.png

og koble den i HP SAS Expanderen min?

SAS porten på ASUS HK er ikke aktiv utenom du kjøper pike kort.

Både CPU og HK må støtte ECC minne. Derfor er veldig lite Intel kort så støtter det. Og bare Xeon cpu støtter ECC. Så du må over på Server HK her.

ALLE cpu til AMD støtter ECC, ved del ASUS kort har støtte for ECC minne.

Jeg bruker Supermicro X8SIA-F HK støtter 32GB ram. Med Intel Xeon Quad-Core - X3460, eneste cpu nextron hadde på lager da :p

HK har velding mange PCI-Express slots også.

* 3 (x8) PCI-E 2.0 (1 in x16 slot)

* 1 (x4) PCI-E 2.0 (using x8 slot)

* 2 (x1) PCI-E slots

Lenke til kommentar

Slenger meg med på denne tråden for å ikke danne ny tråd for enkelt spørsmål: Hvor får man tak i Opteron 4000 serie + hovedkort for tiden? Husker for en del år siden at opteron fantes i de fleste webshopper. Har sett litt rundt, og finner fint lite. Tenkte også kjøre 4x2TB disker i raid 0+1 på denne fremtidige server, er dette mulig (dvs speilet og stripet)?

Lenke til kommentar

Slenger meg med på denne tråden for å ikke danne ny tråd for enkelt spørsmål: Hvor får man tak i Opteron 4000 serie + hovedkort for tiden? Husker for en del år siden at opteron fantes i de fleste webshopper. Har sett litt rundt, og finner fint lite. Tenkte også kjøre 4x2TB disker i raid 0+1 på denne fremtidige server, er dette mulig (dvs speilet og stripet)?

raid 0+1 er generelt idiotisk, mens 1+0 (gjerne kalt 10) er smart.

lar det ligge som hjernetrim for leseren å avdekke hvorfor.

Lenke til kommentar

Jeg har lest meg opp veldig mye paa ZFS naa sien sist.

En kompis av meg sa jeg kunne faa ZFS i debian hvis jeg innstalerte det, hvis jeg kan det hva skal jeg med FreeBSD? Jeg har mer erfaring med debian og ville faaretrukket det fremfor FreeBSD hvis dette er mulig.

Og paa hardforum leste jeg at ZFS er ett software RAID og jeg oer bruke software raid fremfor hardware raid. Betyr det at jeg ville fucke opp alt naar jeg formaterer eller hva skjer og hva maa jeg gjoere ved en formatering?

Kan jeg sette opp disse snapshootsa til aa lage ett recovery punkt vaer dag, automatisk?

Jeg har ogsaa bestemt meg for aa kryptere diskene.

Lenke til kommentar

Du kan få ZFS med Debian, men ikke med Debian Linux. (Gitt at du ser bort ifra FUSE.)

Debian har en versjon med freebsd kernel, men normal Debian userspace. http://www.debian.org/ports/kfreebsd-gnu/

Jeg har testet den litt, og den virker helt ok, selv om zfs versjonen ligger et godt stykke bak det du finner i solaris/solaris express.

Ja, ZFS er software raid, men det påvirker på ingen måte hva du må gjøre ved en formatering.

Og ja, det er trivielt å sette opp en jobb som tar snapshots daglig.

Lenke til kommentar

Da høres det ut som FreeBSD blir det beste.

Og jeg har sett på TYAN hovedkort med innebygd LSI SAS2008 SAS kontroller som visstnok er veldig kompatibel med HP SAS Expanderen :D De har også innebygd KVM som kan bli nyttig.

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813151220 + 2 * http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16819105266 (hva salgs kjøler kan jeg kjøpe til disse?) + 2 * http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16820139262

Også trenger jeg ikke noe ekstern SAS kontroller.

Men dette hovedkortet passer selvfølgelig ikke inn i Supermicro racket? :(

og vil kryptering oedelegge for de fordelene man faar med ZFS?

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

Om du har ny nok utgave av ZFS, får du kryptering innebygget.

dersom du velger å legge kryptering helt på toppen, vil det ødelegge for zfs funksjonalitet som compression og dedup, men ellers bør det ikke være noe pes.

Endret av Varj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...