Gå til innhold

Media PC/Lagringserver RAID kort, GPU, OS?

Rudde

Anbefalte innlegg

Har AReca 1880i støtte for dual link? (fant ut at det var support på hardforumet)

Men hav er fordelen med 2 linker ovenfor 1? Vil jeg noengang oppnå så stor hastighet at jeg trenger 2 linker?

Og hva slags kobling er det PCI eller PCIe? (fant ut det å :))

Hvordan skal jeg få oppgradert expanderen når jeg ikke har noe HP RAID kort?

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynner nesten å vurdere 2 TB disker fremfor 3 TB disker 2 TB diskene er alt svinebillige.

Men har ett spm, hvilket merke bør jeg gå for?

Jeg har 3 WD green hjemme 2 med 32 mb cache og 1 med 64 mb cache.

Er det no forskjell på 32 og 64mb cache?

Og hvis dere anbefaler meg noe annet en WD bør jeg unngå og putte WD diskene inn i samme array som de nye diskene?

Lenke til kommentar

WD Green diskane er utroleg treige. Dei bør ikkje brukas i raid når dei liker å skru seg av innimellom.

Min anbefaling er Samsung sine F4 modeller. Eg har F3 modellen og greier over 120MB/s skriveytelse med ein disk.

Samsung sine F3 og F4 modeller har jo 5400 rpm de å?

Men hva mener du med at de skrur seg av? Hva faen skjer da? krasjer hele raid setupet?

Lenke til kommentar

Hva med WD AV-GP? De er på under 1000 kr og den er på 7200 rpm, jeg finner ikke noe pris på F4 diskene til samsung i norge.

Og jeg ser F3 diksen er billigere en WD green saken.

Så en F3 disk vil ikke skape problemer for meg når jeg bruker raid?

Og når du nevner det med WD green diskene tror jeg at jeg har merket det, når jeg trykker på dem i min datamaskin tar det LAANG tid før filene på disken lastes og blir synlig for meg. Opp til nå trodde jeg det var ett resultat av at windows var tregt men det er vel at diskene er avskrudd.

Lenke til kommentar

WD diskane kræsjer ikkje raidet, det bare går jævlig treigt. Er mange her på forumet så kan bekrefte det også.

Kjørte WD green 1,5tb 64mb cache i ene raidet (6stk i raid5) og sleit med hakking når streamet fra det samt elendig ytelse.

Mens identisk raid samme kortet med seagate disker var problemfritt.

Lenke til kommentar

Hmm, det dere sier om at de kan være trege blir jo logisk ettersom det er green disker, men fortsatt vil ikke alle skru seg på når det skjer noe aktivitet på serveren ettersom alle disker brukes samtidig i RAID?

Og en ting til FreeBSD, hvordan er FreeBSD ovenfor drivere og slik blir alt bare lastet ned via oppdateringer som i ubuntu eller er det slik at jeg må kjøpe deler som har FreeBSD drivere?

Lenke til kommentar

Hmm, det dere sier om at de kan være trege blir jo logisk ettersom det er green disker, men fortsatt vil ikke alle skru seg på når det skjer noe aktivitet på serveren ettersom alle disker brukes samtidig i RAID?

Har du siste firmware kan du sette på en hopper som stopper de fra spinne ned, men holder seg igang.

Lenke til kommentar

Har du siste firmware kan du sette på en hopper som stopper de fra spinne ned, men holder seg igang.

Kan man gjøre slik at de går på 7200 rpm å? Og er det noe guide for dette?

Lenke til kommentar

post-42975-0-86841400-1290552962_thumb.png

8xWD green i raid-5. på Areca 1680ix kontroller. Kjapp test...

Sånne grafer sier meg ikke så mye men nesten 500 MB/sek gjennomsnittlig høres da ikke så ille ut.

Nå vet jeg heller ikke om du syns dette resultatet er bra eller dårlig, så kan du forklare meg det? :p

Lenke til kommentar

post-42975-0-86841400-1290552962_thumb.png

8xWD green i raid-5. på Areca 1680ix kontroller. Kjapp test...

Sånne grafer sier meg ikke så mye men nesten 500 MB/sek gjennomsnittlig høres da ikke så ille ut.

Nå vet jeg heller ikke om du syns dette resultatet er bra eller dårlig, så kan du forklare meg det? :p

WD green suger balle  :yes:

Lenke til kommentar

Samsung F4 er tingen å gå for?

Hvilke disker ryker mest da? Samsung eller WD?

Ingen fasit...

Men for min del så har jeg mest samsung på mine kontrollere. Har over 20 stk samsung i forskjelige størrelser. Har ingen f4 enda, men skal snart teste 4 stk som jeg skal ha i serveren. Blir å benche dem med skikkelig kontroller først da :p

Hitachi eller Samsung ville jeg ha satset på.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har fått litt kalde føtter når det kommer til FreeBSD... Det er ett OS jeg aldri har brukt og når jeg ser apps til det er det alltid windows, linux og FreeBSD som jeg sjeldent ser, dere sier jo at man så og si kan få alt av linux stuff på FreeBSD men jeg har jo så lite linux kompetanse at jeg tviler på at jeg får til slike ting hvor du må gjøre det klart for FreeBSD osv...

Uansett så er jeg blitt nyskjerring på filsystem jeg kan ha som fungerer både i linux og windows om jeg skulle bli litt nyskjerrig på og prøve nye ting. Er ikke så lett å få backupa 20-40 TB hvis jeg plustelig vil ha windows.

Og er virkelig ZFS så bra at jeg bør dedikere hele OS'et til det?

NTFS fungerer i windows og i ubuntu vet jeg iallefall? Er det noe bedre alternativ?

Og hører dere sier at ZFS er BEST til fillagring men jeg lurer på hva som gjør den bedre en andre filsystem?

Og jeg har vudert å sette kryptering på hele RAID arrayen, tanker?

BTW så tror jeg at jeg kommer til å gå for Raid 60 på 24 disker..

Jeg la også merke til at Areca har sluppet ARC-1880ixl-8 som har denne SFF-8088 kontakten som egentlig er første kontakten til HP SAS Expanderen.

Men prisen ligger også likt med areca ARC-1880ix-12 som har flere porter og mere minne..

Er noen av disse og vudere ovenfor areca ARC-1880i?

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...