Gå til innhold

Hvordan redigere/bruke RAW-filer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet at det finnes mye dynamikk i en rawfil og har selv blitt overasket over hvor mye jeg har klart hente ut av tilsynelatende utbrente partier i bilder bare ved vanlig etterbehandling. Det er da ikke bare Hdr programmer som kan hente fram denne informasjonen, mye kan gjøres i rawfilkonvertringen og ved å blande lag Photoshop.

Jeg bruker jo også Hdr, i de tilfellene kameraet ikke klarer å fange all dynamikken i en eksponering.(Når det er for stor kontrast mellom himmel og forgrunn)

Jeg sier bare at slike programmer ikke kan trylle. Hvis en del av himmelen er utbrent(mangler informasjon) er det ikke nok med bare en eksponering. Da trenger man flere eksponeringer som har denne informasjonen.

Du vil fortsatt være låst til toneomfanget i den orginale filen.

Hvis kjolen har utbrente parti er det ikke noe Photomatix bare kan trylle fram.

HDR er bare samlebegrep for teknikker for å hente ut mer dynamikk enn ett enkelt vanlig bilde ut fra kameraet kan gi (mer dynamikk enn du får i et jpg-bilde ut fra kameraet, eller en default RAW-konvertering). For å gjøre dette skal du ha to eller flere jpeg-bilder, eller ett eller flere RAW-bilder. Det er irrelevant om du bruker layers i Photoshop, HDR-software eller kreativ RAW-konvertering - brukt riktig er alt dette HDR-teknikker. Å trekke i Recovery og Fill Light i Adobe Camera Raw er også i kategorien "HDR-redskaper" - det øker dynamikken. (Men dedikert HDR-programvare er ofte bedre til dette - Fill Light og spesielt Recovery har en tendens til å ødelegge fargene - noe som ikke skjer hvis du bare regulerer Exposure-slideren.)

Er noe utbrent i råmaterialet, uansett om råmaterialet er én eller flere eksponeringer, så er det vekk. Legg merke til at jeg i innleggene mine er helt enig med deg i dette, og at jeg slett ikke mener at noen programmer kan trylle hvis dataene ikke er i råmaterialet. (Forøvrig har heller ingen andre i tråden sagt noe som helst i mot dette punktet!)

Her er det irrelevant om råmaterialet er fra én eller flere eksponeringer - med flere eksponeringer kan du flytte yttergrensene for dynamikken, men er det borte så er det borte. Det samme gjelder om det så var fjorten eksponeringer - man flytter som sagt bare grensen hvor det slår inn.

Har du flere eksponeringer, så kan du få ut en mye høyere grad av HDR enn ved en enkelt RAW-eksponering - en RAW-eksponering vil (som jeg poengterte eksplisitt i det første svaret mitt) kun gi en begrenset mengde ekstra dynamikk vs en standard JPG.

De to poengene mine her, hvor jeg er uenig med det du skriver i den tidligere posten din, er at jeg mener at man fint kan få et HDR-bilde ut fra én enkelt RAW-konvertering, og jeg mener også at det ikke er nødvendig med tre skudd - selv to jpg-bilder kan gi et flott HDR-bilde.

Men - for å komme litt tilbake on topic - jeg anbefaler å gjøre det til en vane å alltid skyte i RAW hvis man er interessert i økt dynamikk i bildene sine. Mangler man bare litt dynamikk, så kan dette hentes ut i RAW-konverteringen, men skal du ha mye dynamikk i bildene, så er det ingen vei utenom flere eksponeringer med flere blendertrinns forskjell i eksponeringen, som du så kan sette sammen igjen i etterbehandlingen.

Lenke til kommentar

Hva anbefaler folket av Pc, hvis jeg skal gå for ny ? :p

Er apple/mac tingen ? :p

Er personlig ikke tilhenger av apple generellt :p

PC vs. Mac - kjøp det du vil. De fleste "viktige" programmene finnes til begge to uansett.

Kjøp en god skjerm, som viser gode farger, og som ikke endrer farge og kontrast når du flytter hodet opp og ned og fra side til side.

Skal du ha ny PC - kjør Windows 7 64 bit, ha en SSD-disk til systemdrev og ha en god del RAM. Så fløtter det seg. :)

Lenke til kommentar

Takker for mange gode svar :)

Trur jeg hopper over mac etter prat me flere dyktige pc folk og bilderedigerere :D

har forstått mere nå, begge måtene går, men ser selv at resultatet blir bedre me "3 shot with the cam" :D

Men skal bli mere egen forskning på dette når stasjonærn e oppgradert, sitter nå på en bærbar med noe av d tregeste av d trege inne data komponenter :)

Legger ut noen bilder, av dem jeg har fått gnisten ifra, legg gjerne til komentarer til bildene, om teknikk o.l

182191565_0537107963_b.jpg

3410783929_051d93bc86_b.jpg

2035748576_1c15eba0d7_b.jpg

Lenke til kommentar

Takker for mange gode svar :)

Trur jeg hopper over mac etter prat me flere dyktige pc folk og bilderedigerere :D

har forstått mere nå, begge måtene går, men ser selv at resultatet blir bedre me "3 shot with the cam" :D

Men skal bli mere egen forskning på dette når stasjonærn e oppgradert, sitter nå på en bærbar med noe av d tregeste av d trege inne data komponenter :)

Legger ut noen bilder, av dem jeg har fått gnisten ifra, legg gjerne til komentarer til bildene, om teknikk o.l

Som Trondster viste er det mulig å få dra ut mye av en råfil, også å skape flere utgaver som man så kan skape et slags HDR-bilde av, og mulig det er veien å gå for motiv i bevegelse. Men generelt tror jeg du kan få best og flest muligheter med flere bilder av samme motiv som forklart av andre tidligere.

Det er et endeløst hav av bilder på nettet, og det finnes mange mennesker som er utrolig dyktige på bildebehandling. Men det tar mye tid, veldig mye tid - og tolmodighet ikke minst. Til slutt vil det måtte nå det punktet at det blir dine egne preferanser som vil gjelde, din egen stil, og ikke andres.

Tor

Lenke til kommentar

Blir nåkk til en krafti maskin me Windows :) Så slipper man å sette seg inn alt d nye:)

Enig med TorVidle:)

Blir til at man må bare prøve seg litt frem, med både og, et stille motiv = 3 eksponeringer

bevegelse = 3 bilder hentet fra en RAW fil :)

Har egentli mange mange spørsmål enngående dette, men føler jeg må bare føle meg frem og teste:)

Tusen Takk for gode svar ;p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...