LostOblivion Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Heisann, SiO sier at de blokkerer nesten all UDP-trafikk på nettverket til studentene som bor på f eks Kringsjå. Hva mener de egentlig med dette? De kan jo ikke mene brannmur, fordi det er jo helt opp til hver gateway hvem de vil forwarde en pakke til (ingen). Så da gjenstår det kun at de blokker alle UDP-pakker som går ut av NAT-boksen/router slik at NAT-boksen aldri sender pakkene tilbake til originalkildeporten på klientmaskinen? De har jo noen porter åpne, men er det altså KUN disse portene som NAT-boksen tillater utgående/inngående trafikk gjennom? Ikke nok med det, men siden 13. oktober har SiO fjernet siden sin hvor de lister opp hvilke porter de lar være åpne..vanskelig å teste dette da desverre...:S Hilsen irritert student. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Hvis ting er blokkert i et nettverk knyttet til et universitet eller lignende så er det nok sperret lengre "opp" i systemet, ikke på din lokale ruter. Det sagt så høres det jo litt vel drakonisk ut at de skulle blokkere UDP trafikk. det vil jo fjerne muligheten for så og si alle typer spill, samt de fleste av voice og video tjenester. Ved midnre dette er noe du får gratius og kun er ment å brukes i forbindelse med skolearbeid da vel og merke... Jeg ville tatt en telefon inn til de som styrer med dette og fått en forklaring på hva som er sperret og hvorfor. -Stigma Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2010 Det er ikke lov å ha router i hver leilighet. Vi må bruke switch, så det er SiO's router som styrer med NAT. Ellers blokka de all UDP-trafikk før, men de har åpna for en del UDP-trafikk som f eks porter som Skype bruker og de mest populære spillene som Battle.net osv. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 ja, da er det nok i SiO ruteren at det sperres. Som sagt - jeg ville tatt kontakt med administrator og hørt hvilken begrunnelse det er bak sperren til å begynne med, og samtidig spørre hvordan en mer praktisk løsning for brukerene kan ordnes. -Stigma Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 30. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2010 Tror jeg (og nok en del andre) med mld min til SiO fikk dem til å åpne opp for generell UDP-trafikk! Nå funker alt som det skal. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå