Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

inkontinens og bruk av hjelpemidler.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på korleis dere ser på bruk av bleier for å kunne ha full utnyttelse av ein aktivitet, som f.eks å reise på ski. Du trenger ikke bleien men det vil resultere i at du vertfall bruker 1-2 time på å stresse med å gå på toaletet. Enten fordi du er funksjonshemmet, eller at du må ha fleire turer på do i løpet av kort tid.

Du kan rett og slett se på det som å bruke bleie fordi du er litt slapp og vill heller nyte dagen. Helt galt eller akseptabelt hvis du kan få mer ut av livet, ved og bruke dei hjelpemiddlene som er tilgjengelig sjølv om du kanskje egentli ikke har behov for det?

Lurer også litt på det når det gjelder om natten, hvis du må stå opp opptil flere ganger i løpet av natten for å gå på do. Noe som resulterer i dårlig nattesøv=dårlig dag. Er det då greit og bruke bleie for å få sovet ordentligt om natten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bleier eller lignende er faktisk ikke så uvanlig å bruke som folk tror. Det er bare det at det ikke snakkes om det, fordi brukere av dem ofte synes det er flaut. Bare spør på et apotek hva slags kundegrupper det er som kjøper bleier og lignende ;)

Og jeg ser faktisk problemet om det ødelegger nattesøvnen at man må opp flere ganger om natten. Spørsmålet er da om det holder med en bleie? At den ikke blir "full" av å brukes en gang, sånn at man faktisk må opp allikevel for å bytte den? I så fall er det jo ikke til noen hjelp, men om man sliter med blæreproblemer og må "skvette" flere ganger i løpet av natten, uten at det gjør bleia gjennomvåt, synes i hvert fall jeg at det er helt greit.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Men når en ser reaksjonen til andeposter her, så kan vell det også begrunnes på hvorfor det ikke snakkes om det? Virker som det er store fordommer mot det ol.

Lenke til kommentar
Gjest annonym

Eg syns det er synd at folk som sliter med inkontinens bruker tynnest mulig beskyttelse noe som gjør at dei er redde for lekkasjer, må skifte bind hele tiden tør ikke gjøre aktiviteter som gjør at dei lekker mer, en at eit lite bind skal holde. Bleier er eit utrolig godt hjelpemiddel når du sliter med inkontinens. Kvifor er det ikke bedre og ta på seg en stor bleie og bli med på livet! Av erfaring veit eg kor mykje inkontinens sliter på kroppen, men etter at eg begynte med og bruke ordentlige bleier i enkelte anledninger, gjett om det er deiligt og slippe og stresse... kjenne etter hele tiden lekker du nå, må du snart på do, kanskje eg skal gå på do nå for sikkerhetskyld... dette er ikke tull men disse tankene er i hodet hele tiden! Bleier er ikke noe eg ønsker eller bruker hele tiden men dei få gangene det er ekstra vanskelig og komme til toalettet i tide og diverse. Er det ingen som ser den?

Foresten du trenger ikke være barn eller pensjonist for å være inkontinent! tilogmed unge spreke 18, 20, 25, 30, år gamle damer mannfolk sliter med dette, problemet er berre at ingen sier det til noen, det er derfor du tror at du må bo på gammlhjem for å trenge bleier!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe problem med å bruke en bleie om du skal reise og liknende, jeg skjønner forsåvidt ikke hvorfor folk skal være dømmende ovenfor det. Jeg har dessverre ikke selv mye erfaring med bleier i voksen alder, men regner med at å gå en mil med en full bleie lett kan føre til irritasjon i huden. Jeg tror også at alt arbeidet man får med "vasking" etter en natt med bleie (med mindre det består av urinering alene) kan være mer problematisk enn å faktisk ta seg en tur på do.

Det er hva jeg tenker i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...