Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

IKEA hvitevarer, Sigdal kjøkkeninnredning

3 stemmer

1. 1. Er du fornøyd med dine IKEA hvitevarer?

• Ja, de er helt topp!
    • Jeg har IKEA hvitevarer men er bare midt på treet fornøyd.
    • Nei, IKEA hvitevarer holder ikke mål.
      0

Anbefalte innlegg

Heisann!

Holder på med ny leilighets prosjekt. Kjøkken leverandør er Sigdal Kjøkken og innredningen kommer da derfra. Hvitevarer følger ikke med og der står jeg således fritt til å velge.

Det jeg lurer på er om man kan kjøpe helintegrert kjøleskap og oppvaskmaskin fra IKEA og få dette til å passe sammen med fronter fra Sigdal Kjøkken? Noen som har prøvd?

Den andre tingen jeg lurer på er om noen har erfaringer med IKEA hvitevarer? Har hørt at det er Whirlpool som lager hvitevarene til IKEA men samtidig så sier folk at Whirlpool ikke lengre er av den samme kvalitet som det en gang var.

Til sist må gjerne folk anbefale spesifikke modeller innen hvitevarer fra IKEA. Trenger fullt opplegg med hvitevarer.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg spørre hvorfor du absolutt vil kjøpe hvitevarene fra IKEA? Om du går til el-butikker har man vel større utvalg både når det gjelder merker og pris?

Hei!

Jeg føler meg ikke låst til IKEA på noen måte men jeg er veldig nysjerrig på kvaliteten derfra. Nå må jeg vel redigere åpningsinnlegget mitt da jeg nevner at jeg har hørt Whirlpool som leverandør for IKEA hvitevarer. Har lest litt på nett og funnet ut at Electrolux også leverer til IKEA.

Grunnen til at jeg ble så "hypp" på IKEA hvitevarer var at tilbudet fra kjøkkenleverandøren på Siemens hvitevarer (helintegrert kjøleskap, helintegrert oppvaskmaskin, koketopp induksjon, integrert stekeoven og integrert mikro) kom på hele 48.000 kroner inkl. montering og levering. Inni disse 48.000 kronene har jeg valgt nærmest de billigste Siemens hvitevarene innenfor de forskjellige kategoriene.

Samme "pakken" med hvitevarer fra IKEA summerer seg til ca. 28.000 kroner inkl. montering og levering. Men med IKEA har jeg kunne velge fra øverste hylle av de produktene de tilbyr, altså de dyreste produktene. Allikavel er besparelsen på 20.000 kroner!

Jeg ønsker gjerne anbefalninger fra elektrobutikker også men de blir vel uansett ikke like billig som IKEA? Elkjøp, Lefdal, Expert osv tilbyr vel heller ikke montering?

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke svare på det du direkte spør om, så er ikke meningen å ødelegge tråden din, du får ta det som velmente spørsmål/kommentarer.

Men du sammenligner Siemens og Whirlpool. Slik jeg har skjønt hvitevaremarkedet så er det omtrent som med biler.

Noen koster mer og er bedre, noen ganger betaler man gjerne mer for et bestemt merke (bare fordi det står "BMW" på logoen) og i flere tilfeller er produktene produsert på samme fabrikker.

Siemens er slik jeg har forstått det man kan kalle et "premiummerke". Fra samme fabrikkene som produserer feks siemens, kommer også Bosch som fremdeles er et godt merke, men ligger under Siemens både i pris og rykte. Om man går på kjøleskap så kan man (kunne man) finne enda en utgave av samme skap som var enda billigere og litt kjipere, som så ut som Siemens/bosch-skapet, men som het huyndai eller daewoo eller noe slikt (også det fra sammefabrikk ble jeg fortalt, man kunne se på hyllene inni at det var basert på samme modell).

Et annet premiummerke er Bauknecht. De har et billigere merke som heter Whirlpool. Misforstå meg rett, jeg tror Whirlpool er et godt merke, men det finnes en serie med dyrere merker, akkurat som med biler. Om det er verdt de ekstra pengene eller bare et rykte skal jeg ikke si.

På toppen av hele stabelen når det gjelder forbrukerprodukter har man (slik jeg har skjønt) Miele. De har godt rykte på seg, men er samtidig ofte det dyreste merket du finner i butikken. På bunnen finner man slike merker som candy og matsui.

Poenget er at å sammenligne Whirlpool med Siemens nok ikke er helt rettferdig. Jeg skal ikke stå inne for at Siemens er bedre enn whirlpool, men Siemensprosuktene er generelt dyrere og har slik jeg har hørt et bedre rykte.

Man skal likevel ikke kimse av IKEA, for alt jeg vet kan tilbudet du får derfra konkurrere ut vanlige el-butikker, men du må sammenligne epler med epler.

Jeg kan fortelle at da jeg skulle kjøpe nytt kjøkken for 3 år siden hadde jeg i utgangspunktet bestemt meg for å ha bosch over hele linjen. (Jeg skulle ha stålfronter, innbygd, men ikke helintegrert). Tanken min var at det var et godt merke og ved å kjøpe samme merket på alle komponentene var jeg sikret at stålfinishen så lik ut. Men jeg fant raskt ut at ved å begrense meg til et merke var utvalget av funksjoner og modeller begrenset (sammen med utvalget i butikkene) og endte tilslutt opp med et kjøkken med kun en boschkomponent.

Ovn, platetopp og mikro fra AEG, oppvask fra ASKO, kjøleskap fra Siemens og ventilator fra bosch. (det med stålfinishen ble ikke et problem, da alle var såpass like og jeg ikke hadde noen stående tett inntil hverandre slik at man fikk rare overganger)

Erfaringen min var også at tilbudet fra kjøkkenleverandøren ikke var i nærheten av å matche elbutikkenes priser, det var da sigdalkjøkken jeg kjøpte.

Jeg monterte selv, men kan være det er hakket mer plunder med integrerte varer.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Veldig bra innlegg med nyttig informasjon Ekko!

Jeg er selvsagt klar over det du mener med å vurdere epler mot epler, det vil vel i mesteparten av tilfellene bli litt sånn at enn får det man betaler for.

Må innrømme jeg er fristet av IKEA sin totalpris på hvitevarer men etter å ha lest uttallige timer i forumer virker det å være ting som skurrer med både stekeovner og oppvaskmaskiner derifra. Mange klager på at ting ryker i eninga samt at stekeovnen gjør en dårlig stekejobb.

Etter å ha lest disse trådene på nett i diverse fora så tok jeg å satt meg ned i 7-8 timer igår for å finne de beste (ut fra tester) hvitevarene innen hver kategori uansett merke og modell. Nå fantes det ikke allverdens med tester men pussig nok når man har studert tester, lest tilbakemedlinger fra folk på nett virker det som om Siemens er det som gir mest for pengene i det store bildet. Forslaget til Sigdal var i grunnen ganske bra produktmessig fant jeg ut. Er bare ikke så fornøyd med totalprisen derifra.

Neste steg blir nok å samle en komplett liste med hvitevarer jeg kunne tenke meg, altså spesifiserte modellnummere for å så sende e-poster til ektrokjedene for et godt pakketilbud.

På denne måten håper jeg å kunne få ned prisen på et akseptabelt nivå.

Lenke til kommentar

Jeg mener jeg fikk nesten 10 000 i avslag på butikkprisen hos elkjøp da jeg kjøpte, men dette var da mikro, stekeovn, platetopp, ventilator, oppvaskemaskin, kjøleskap, tørketrommel, fryseboks og vaskemaskin. Husker ikke nøyaktige prisene, men tror sluttsummen min havnet litt over 50 000kr etter rabatt.

Da gjorde jeg som du sa. Plukket ut hvilke jeg kunne tenke meg og gikk til butikken med det.

Det jeg har merket er at de varene de har annonsert er det til vanlig ikke noe å hente på i rabbaterte pakker, der har de allerede kuttet det de har lyst til.

En annen ting er å være litt tidlig ute, det tok noen uker før alle varene jeg hadde bestilt kom. Ikke gå i butikken dagen før du flytter inn med mindre du har en backupplan.

Tilslutt er det jo det evige problemet med at de ulike butikkene har nesten samme vare, men med forskjellige modellnumre, så det kan være vanskelig å finne den samme ovnen i 3 ulike butikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...