Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Odelsloven, oppgjør med søsken og driveplikt

Ivan Drago

Anbefalte innlegg

Jeg har to eldre søsken som ikke vil ta over gården og jeg som yngstemann skal ta over. Min far jobber fulltid med saudrift og skal snart pensjoneres. Jeg kommer ikke til å fortsette med saudrift. Gården har også en del utmarkseiendom samt seter med alle fasiliteter og meget attraktiv beliggenhet (mulighet for leieinntekter).

Spørsmålet er hvordan dette bør løses. Mine to eldre søsken har kun sagt fra seg retten muntlig så dette må vel dokumenteres. I tillegg skal vel de løses ut på et vis.

Og hvordan er det med bo og driveplikt? Jeg kan godt leie ut dyrket mark, eller leie ut både fjøs og mark dersom noen vil drive gården. Har også mulighet til å leie ut halve hovedbygningen siden denne er delt opp i to leiligheter (hhv ca 150 og 250 kvm).

Jeg jobber fulltid som ingeniør i nærmeste by hvor jeg eier pendlerbolig. Skatter til hjemkommunen og får derfor ført opp pendlerfradrag i selvangivelsen. Vil helst fortsette å pendle noen år, men kanskje slå meg til ro i hjemkommunen når jeg blir eldre. Er fortsatt under 30 år.

Tips om hvordan dette kan løses mottas med stor takk!

Endret av Ivan Drago
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...