myhken Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Om du ikke greier å overtale dem, så får du koste på deg de få hundrelappene en ny disk koster da. Tror det blir billigere enn å betale Dell for noe som helst av support. Men det handler litt om hva du har fokus på når du ringer dem også. Hvis du sier at du får feilmeldinger på disken og maskinen kræsjer osv, og på den måten sier at det må være disken, så kanskje de tror deg. Ikke bruk ordet "dirty" på disken. Den er på vei til å bli defekt. Ikke la dem styre samtalen, men stå på ditt. Bakdelen er uansett at du må betale godt over 100 kroner i returfrakt, og du risikerer, om de ikke finner noen feil, å måtte betale ganske mye for jobben de har gjort. Så sjekk ut hva du får kjøpt en ny disk i samme størrelse som du har nå, og ta den prisen mot hva du eventuelt risikerer å måtte betale Dell. Men det er jo ingen garantier for at det er KUN disken som er problemet, maskinen din kan ha andre problemer også. Det er det som er så "morsomt" med pcer, sjeldent kun ett problem, eller en enkel løsning. Er du heldig er det bare disken, er du uheldig så er det mer. Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 5. november 2010 Forfatter Del Skrevet 5. november 2010 Ja dette blir vel reprasjon nr 7-8 på denne maskina. Er glad jeg gikk for reprasjon hjemme hos meg avtalen.. Har alt byttet disk 2 ganger før, ram brikker, kjøle ribber x2, hovedkort og skjerm. Tror neppe at det blir dell neste gang, er fornøyd med den garanti ordningen men selve maskina har kun vært et stort problem de 2 årene jeg har hatt den. Vist jeg får ny disk, bør jeg be/forlange om å få en disk med støtte for S.M.A.R.T og eventuelt et spesielt merke? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 (endret) Du vet at du har krav på ny maskin etter at pcen må inn til reparasjon gang nummer 3? Så hvis du har hatt så mange reparasjoner på den, så kan du med forbrukerkjøpsloven i hånd kreve ny pc. Min nest nyeste bærbare fra 2008 har vært inne to ganger i år på grunn av defekte skjermkort (har SLI på den) og fikk beskjed om at hvis det skjer igjen, innen 3 år, har jeg krav på ny pc, for da er det tredje gang den må inn på reparasjon. Og det er 5 års "garanti" eller reklamasjonsrett på bærbare pcer i Norge, uavhengig av garantien til produsenten. De er pliktige til å ta den inn så lenge den er under 5 år gammel. Så hvorfor gidde å surre mer med en pc som det høres ut som du har hatt mer problemer med enn jeg har hatt med alle mine seks pcer de siste 5-6 årene. SMART er det på alle nye disker, det er eventuelt hovedkortet eller BIOS som ikke støtter det om det ikke funker hos deg. SMART har vel vært på alle disker de siste 5 årene i alle fall. Endret 5. november 2010 av myhken Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 5. november 2010 Forfatter Del Skrevet 5. november 2010 stod smart not supported på min disk når jeg kjørte en disk test. Joda, vet det med krav på ny maskin, men det er vel kun ved 3 like feil. Altså 3 feil på skjermkort f.eks. jeg har hatt feil på mange ting, men ikke samme tingen 3 ganger. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Tror det går på antall reparasjoner og ikke hva som er feil, sjekk i juss forumet, men jeg er nokså sikker. 6-7 høres såpass mye ut at du burde få ny pc uansett. Hvor sjekket du om disken støtter SMART eller ikke? Jeg har f.eks et ekstra SATA kort i en av pcene mine og det støtter ikke SMART. Så det er kun diskene på hovedkortet jeg får opp SMART info på, de to på SATA kortet får jeg samme feilmelding som deg på. Men bytter jeg om på ledningene, så får jeg selvsagt SMART på de diskene også (med da ikke to andre disker). Så det er pcen som styrer dette, enten hovedkortet og/eller BIOS. Ser ut som de fleste disk produsenter har brukt SMART på diskene sine siden 1995. http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T. Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 5. november 2010 Forfatter Del Skrevet 5. november 2010 Da er jeg i gang å tester minnebrikkene. fikk klar beskjed fra Dell og teste 1 og 1 brikke i slot A og B. Problemet er no at ting ikke har en fast rutine. Altså ting kan låse seg etter 10min, med en gang, etter 30 min og av og til går det fint i en lengre periode. så blir ganske vanskelig dette. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Hadde det vært min pc, hadde jeg krevd ny lenge før jeg hadde brukt så mye tid på et så merkelig problem. Jeg bruker litt tid på den disken på stue pcen, men grunnen er at den disken ikke betyr noe fra eller til. Alt innholdet er kopiert ut på en ny disk, som er montert og klar til bruk. Pcen funker helt fint, uansett om disken forsvinner eller er der. Så da kan jeg ta meg tiden til å prøve å finne ut av det. Men på en pc som jeg hadde vært avhengig av, de går rett til reparasjon, reklamasjon eller søplekassen avhengig av hvor gammel den er selvsagt. Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 5. november 2010 Forfatter Del Skrevet 5. november 2010 Har testet brikke 1 i slot A og B no. Hver test var 2 timer. Kjørte Opera med 5 vinduer, utorrent og en HD film samtidig. uten noe problem. Problemet er at feilen er såpass random og de ville ha svar innen 2 dager og jeg jobber ganske mye hver dag/natt til tirsdag. Så kommer nokk til å skrive at det ikke var noe feil å "kreve" at de sender meg en disk. Hadde det vært en feil på ram brikke ville vel feilen vert mer bluescreen, ikke startet opp windows og memtest eller Dell diagnostik tool ville vel ha funnet feilen en av 3-4 ganger jeg kjørte den testen. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Kan også være disk-kontrolleren, dvs hovedkortet. "Lett" å sjekk med en annen disk. Altså at det samme skjer med en annen installasjon. Om jeg husker riktig har disken blitt byttet ut før? Noe som tyder på at det kan være kontrolleren. Minnefeil er det definitivt ikke. Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 5. november 2010 Forfatter Del Skrevet 5. november 2010 Har desverre ikke mulighet til å teste disk-kontrolleren da jeg ikke har flere 2,5" disker. Har disk-kontrolleren et spesielt navn på engelsk (innen data verdenen) eller? Kan mulig få de til å bytte HK samtidig. Alt går på engelsk når det kommer til support hos Dell. Har lest litt rundt om kring ang antall reprasjoner før jeg har "krav" på nytt produkt. Det er 3 av samme feilen, så hjelper lite at jeg har hatt et hav av forskjellige feil. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Det er en bærbar? Ikke mange deler de kan bytte på den, det meste er loddet fast til hovedkortet. Noen nyere "spill" pcer har "løse" skjermkort. Du kan som oftes bytte prosessoren. Harddisk og minne og trådløst nettverkskort er standard, altså det kan man bytte på de fleste pcer. Alt jeg ikke har nevnt her, er som sagt trolig loddet til hovedkortet, og må de da bytte en del, bytter de hele hovedkortet. Så med det antall reparasjoner du har hatt, er jeg sikker på at de har byttet hovedkortet mer enn en gang i tillegg til den gangen du vet om. Tror også du tar feil om det med tre helt like feil før "rett" på ny pc. En bærbar pc er såpass kompakt at du må regne alt som en enhet. Sammenlign det litt med f.eks en Blue Ray spiller. Den har nå også CPU, minne, hovedkort etc, noen har disker også. Er det noe feil med den, så er det feil på Blue Ray spilleren, de splitter ikke opp til hvert enkel komponent. Samme blir med den bærbare også. Tre "kritiske" feil på pcen, samme hva, så lenge det ikke er forårsaket av brukeren, så har du krav på å "heve" kjøpet og få ett nytt produkt. Her er et utdrag fra forbrukerkjøpsloven: I § 27. i forbrukerkjøpsloven omhandler reklamasjon og her står det følgende:Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år Harddisk og minne, samt strømforsyning kommer utenom dette ville jeg tro. Men om harddisk etter harddisk ryker (og dette blir jo tredje gang de eventuelt bytter disk på pcen din) så må det jo være noe mer feil med selve pcen, ergo tredje gang = krav om reklamasjon. Hadde dette vært en selvbygd stasjonær pcen hadde det stilt seg anderledes, men om det var en ferdig bygd pc, ville jeg ment det samme. Inn til reparasjon tredje gangen = reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven §27 Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 6. november 2010 Forfatter Del Skrevet 6. november 2010 Den 26.02.09: kjøpte jeg meg en Dell Studio XPS pc, men tok ikke lang tid før problemene kom på rekke og rad.Den 18.06.09: skjermen sluttet å virke, byttet skjerm Den 12.07.09: Rar lyd fra pc'en. Vifte bytet ut, var "merke lappen" på vifta som hadde løsnet og kommet ned i viften Fikk ny vifte model for bedre kjøling med pc'en blir enda veldig varm. 25.02.10: sliter med svart skjerm, og blå skjerm samt varm pc. Dell bedde meg om å formatere, men det var ikke et alternativ da, sluttet å bruke pc'en til det jeg brukte den til og kun til surfe internett og se film. 08.03.10: CD/DVD rom virker ikke lengre, får ikke cd/dvd inn i cd/dcd drev. virker som det er for smalt. skal snart bli byttet ut. Forbrukerrett tråd Her er det jeg hadde skrevet i tråden jeg laget i forbrukerrett for en stund tilbake. Tilleg til dette er det en disk bytte. Tror jeg hadde fått med meg det meste der. og så kommer denne disk problemet her også. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Ut i fra historien der er det greit å anta at kilden til det meste har vært hovedkortet. Spesielt når flere komponenter fortsetter å dø ut. At Dell anbefalte deg å formatere og installere maskinen på nytt pga. blåskjerm og svart skjerm er ganske latterlig spør du meg. Selv har jeg hatt ganske god erfaring med bedriftstøtten. Jeg ville ha kontaktet Dell igjen og sagt at flere komponenter har blitt byttet ut uten at problemene har stoppet. Og at du ønsker å bytte hovedkortet på maskinen. Eller som myhkhen anbefaler, krev reklamasjon på hele maskinen. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Enkleste saken i verden, det er jo ikke tvil om at du her kan kreve full reklamasjon. Ikke et selskap som Dell en gang kan slippe unna med alt det der. De selger pcer i Norge og må forholde seg til norske lover, som alle andre. Og om ikke praksis er slik alle andre steder i verden, så er det slik i Norge. Du har en god sak her. Og for din egen del også, bytte av diverse komponenter vil bare gi deg mer hodebry etter hvert, dette er neppe siste feil på din pc. Og tiden går, og jo lengre tid det har gått, og jo mer du har godtatt, jo dårligere sak har du når det kommer til reklamasjon. 6-7 ganger i løpet av den tiden er ALT for mye. Enkelt å greit. Vet ikke hvor gammel du er, men en Dell bærbar er ikke noe å få grå hår over...send den tilbake og krev en ny. Og neste pc du kjøper, kjøper du hos f.eks Netshop.no som vet hvordan de tar vare på kundene, og kan norsk lov. Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 6. november 2010 Forfatter Del Skrevet 6. november 2010 gaah.. får ringe Dell på mandag. er lei no! Tror det er enklere å kreve heving av kjøp på norsk via telefon enn på engelsk på mail. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 (endret) Det var et bilde av når pcen lagger eller "hang" seg opp? Ikke bruker den mye minne eller CPU, så det er ikke problemet, om dette er et bilde av når feilen oppsto. Og ja, ta det på telefonen, med norsk support, slik at de forstår hva du snakker om. I utlandet har det jo ikke forbrukskjøpsloven slik vi har den...så de vet vel knapt hva den betyr. Endret 6. november 2010 av myhken Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 6. november 2010 Forfatter Del Skrevet 6. november 2010 jepp det var når feilen startet. Altså hang seg opp. Satt og så på simpsons, satt på pause for å sjekke forum. Fant ut at opera da hang seg, tenkte at jeg skulle vente litt å se mer på simpsons. Da hang den seg også. Etter 5min slo jeg av pc'en. Kan avslutte programmet å starte det på nytt med det henger da på nytt. Denne gangen fikk jeg opp "windows task manager" Men er bare å si at jeg har en dell pc som har hatt x antall reprasjoner og vil no heve kjøpet? Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 Enkleste saken i verden, det er jo ikke tvil om at du her kan kreve full reklamasjon. Ikke et selskap som Dell en gang kan slippe unna med alt det der. De selger pcer i Norge og må forholde seg til norske lover, som alle andre. Og om ikke praksis er slik alle andre steder i verden, så er det slik i Norge. Du har en god sak her. Og for din egen del også, bytte av diverse komponenter vil bare gi deg mer hodebry etter hvert, dette er neppe siste feil på din pc. Og tiden går, og jo lengre tid det har gått, og jo mer du har godtatt, jo dårligere sak har du når det kommer til reklamasjon. Litt forvirra her, holder på å undersøke litt og forberede meg til hva jeg skal si på når jeg ringer på mandag. Alastor hadde dette å si i forbrukerrett tråden min: MEN - her er det snakk om forskjellige feil hver eneste gang! Forbrukerkjøpsloven sier ingenting om hvor mange forskjellige feil det kan være, dessverre. Så trådstarter - du har ikke nødvendigvis krav på noe her, men jeg ville snakket med dell og bedt om ny pc da du har hatt masse problemer med den du har, og at du vil gi de en sjanse til å yte god kundeservice. Har ikke hevet noe kjøp før så er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem her, den personen jeg snakker med har sikkert "brei" erfaring i å avslå heving av kjøp. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Hmmm.. ikke noe lett sak da. Du må bare være trygg på deg selv, si at nok er nok, du har hatt pcen inne til reparasjon x antall ganger, fortsatt problemer med pcen. Du vil nå ha en ny pc eller heve kjøpet. Henvis til forbrukerkjøpsloven §27. Om de fortsatt sier nei, ber du dem å vise til hvilken lovhjemmel de bruker for å avvise kravet ditt. Da setter du dem nok ut skjønner du, for de har ingen lovhjemmel de kan bruke for å avslå reklamasjonen her. Men står de på sitt, må du be om et skriftlig brev/epost med begrunnelsen for avslaget på reklamasjonen, fortell at dette vil du ta med til forbrukerombudet. Du må gi inntrykk av at du er villig til å ga langt med denne saken, og du godtar ikke noen en reparasjon, du skal ha ett nytt produkt. Be om å snakke med en person som er over den personen du først snakker med, for den første du treffer vil garantert ikke kunne gi OK på noen reklamasjon. Den siste pcen jeg kjøpte fra Dell var i 2005. Da skjedde det en feil under bestilling, så de trakk pengene to ganger fra kontoen min. Så jeg gikk over en uke med 12.000 minus på kontoen. Måtte låne penger til mat og bensin, for det hjalp ikke å sette inn penger på kontoen, for jeg hadde ikke mer enn 12.000 kroner liggende. 1. person jeg snakket med beklaget bare, skulle fikse saken. Gikk tre virke dager. Ringte så igjen, ba om å snakke med en høyere opp. Da skjedde det ting, men det tok likevel noen dager før pengene kom, men som plaster på såret fikk jeg masse utstyr ekstra. Fikk et åpent spørsmål om hva jeg kunne trenge, og da sa jeg bl.a 1 ekstra normalt batteri, 1 mediebay batteri, 1 pc veske, 1 laserprinter, Office 2003 pakken og en ekstra lader. Og tror du ikke jeg fikk alt sammen da. Så fikk gratis utstyr og programvare for nesten like mye pcen kostet. Men greit, det var problematisk å ikke ha penger på kontoen på over en uke da. Med helger osv, ble det vel faktisk 13 dager totalt, to helger og frem til onsdag. Men poenget er at det alltid lønner seg å stå på sitt og be om å snakke med noen høyere opp. Endret 7. november 2010 av myhken Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 Og du ber meg om å kjøpe ny pc fra netshop eller noen som kan kundeservice? Grett nokk at Dell tabbet seg ut i ditt tilfelle, men de gidde deg no også god service da:) Takker for mange gode råd. Satser på at det ordner seg på mandag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå