Gå til innhold

dirty c: og chkdsk vil ikke starte. Alt av programer "lagger"

Anbefalte innlegg

Hei!

Har i en lengre tid hatt problemer med at så og si ALT jeg gjør på pc'en henger. Alt fra utorrent, opera, explorer osv sliter med not responding.

Har prøvd alt for å kjøre en chkdsk men den starter ALDRI ved omstart. Etter lengre tid på Google fant jeg ut at disken min ( C: ) er dirty

Sitat

Click on Start then Run , type cmd and press Enter . Next type fsutil dirty query x: where x: is your boot drive. This queries the drive, and more than likely it will tell you that it is dirty.

Har så og si nettop formatert og lagt inn windows på nytt, samme problem var grunnen til dette, og no sitter jeg her igjen med hode i salaten. Dette er snakk om en "ekte" windows 7 64b.

Har kjørt full Panda antivirus scan (som tar AAAALT for lang tid forhold til normalt) og super antispyware uten å finne noe, begge er fult oppgradert. Jeg har en bruker konto på windowsen og den har admin retigheter. Om jeg starter opp i safe mode eller normal mode har ikke noe å si, har også prøvd å starte chkdsk fra cmd uten hell.

Tok å henta frem windows pinnen min og valgte repair og cmd for å prøve en disk scan der men det funket ikke der heller. Tok ca 10 sek og satt igjen med dette (se bilde)

Noen som har noen gode råd til en ung man som snart mister håret pga dette?

post-32072-1287857147,3146_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og det er jo neppe et Windows 7 problem, siden du har prøvd både XP og Win7, samt formatert pcen mellom de to installasjonene.

Så har snakker vi nok defekt hardware...hva er mer usikkert, virker jo ikke som disken. Kanskje RAM eller at CPU blir for varm eller noe.

Software feil kan man vanligvis utelukke om man prøver to ulike operativsystemer og/eller formaterer pcen og legger inn ett nytt.

Om du ikke da bruker piratkopier av flere av programmene du bruker til vanligvis da, og at enten OS eller ett annet program har noe som ikke virus programmet greier å finne. Kanskje noen sitter å ser på skjermen din via et eller annet program som de har laget...man vet aldri med piratkopier. Eller andre typer virus, rootkit, bakdører, adware, spyware etc. Men de skulle jo ha blitt borte ved formatering, om du som sagt ikke bruker piratkopi av ett eller annet som du har brukt på begge installasjonene.

Lenke til kommentar

Hei!

Har i en lengre tid hatt problemer med at så og si ALT jeg gjør på pc'en henger. Alt fra utorrent, opera, explorer osv sliter med not responding.

Har prøvd alt for å kjøre en chkdsk men den starter ALDRI ved omstart. Etter lengre tid på Google fant jeg ut at disken min ( C: ) er dirty

Sitat

Click on Start then Run , type cmd and press Enter . Next type fsutil dirty query x: where x: is your boot drive. This queries the drive, and more than likely it will tell you that it is dirty.

Har så og si nettop formatert og lagt inn windows på nytt, samme problem var grunnen til dette, og no sitter jeg her igjen med hode i salaten. Dette er snakk om en "ekte" windows 7 64b.

Har kjørt full Panda antivirus scan (som tar AAAALT for lang tid forhold til normalt) og super antispyware uten å finne noe, begge er fult oppgradert. Jeg har en bruker konto på windowsen og den har admin retigheter. Om jeg starter opp i safe mode eller normal mode har ikke noe å si, har også prøvd å starte chkdsk fra cmd uten hell.

Tok å henta frem windows pinnen min og valgte repair og cmd for å prøve en disk scan der men det funket ikke der heller. Tok ca 10 sek og satt igjen med dette (se bilde)

Noen som har noen gode råd til en ung man som snart mister håret pga dette?

Til orientering:

Som du ser på bilde, så du har utført controll på din system reserved som er ikke mer enn 100 MB.

Husk at <bokstaver> du ser under diskbehandling ER ikke nødvendigvis de samme under booting.

Hos deg vil det bli greit først å kjøre:

diskpart

list volume

notere hvilken bokstav er på windows volume (partition), for så å utføre commando du ønsker.

For alle kommando du ønsker å utføre, men ikke husker helt <hvordan>, vil du med å skrive feks chkdsk /? eller chkntfs /? få litt mer forståelse.

Når det gjelder fsutil, husk også at < fsutil dirty set X: >, vil merke volume i (x) som dirty og en controll vil bli utført ved boot.

Du har ingenting å miste for å chkdsk, som riktig nok, kan i noe ganger gi rare resultater.

Etter du har kontrollert det, se litt nærmare på om utorrent og minnesluking er et tillfelle.

Taskmanager vil og hjelpe, slik at du ser virkelig hva det foregår.

Kontrollere og diskspace etter litt utorrent bruk.

Minne-veldig viktig å kontrollere

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

Wiberos:

så lenge jeg skriver chkdsk /r /v C: så går det vel bra. Prøvde også på c: altså jeg skrev først c: og så chkdsk ....

Myken:

Kan no ikke være varme problem da det er snakk om bare bruk av opera og andre enkle oppgaver. Har ikke brukt win XP så (tror ikke jeg skrev det i posten) og formatering hjalp forje gang men problemet kom fort tilbake. Vist det har vært en defekt HD ville ikke da pc'en vært mye mer ubrukelig? Min virker tross alt til tider, men det meste henger til tider (men ikke hele tiden). kan være heldig å ikke ha noe problem en dag, menst neste dag kan pc'en nesten være ubrukelig. Har tatt memtest og DELL test uten å finne noe problem.

Bruker ikke pirat kopierte programer lengre :) Windows 7 er mitt første låvlige OS, av programmer bruker jeg kun: XP Media player, Opera, Itunes, Explorer, Spotify og et par andre små programmer. Laster heller ikke så mye ned kun et par episoder av div serie fra en privat torrent client så tror ikke det er så mye virus der. Samt at jeg betaler for Panda Antivirus 2010.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Men C: ER ikke det volume du skal kontrollere. C: er ca 100MB. Det er ikke plass til mye der.

Derfor må du kjøre først i commandprompt (etter du har bootet fra minnepenn)

diskpart og enter

list volume og enter----- se da hvilken bokstav har din Windows partition

exit for å gå ut av diskpart

for så å kjøre

chkdsk X: /f /r (ikke /v)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

ooh:o men c: er no system disken min jo. Tenkte no ikke på at den fikk en ny partition ved system repair.

Men har blitt så lei no av dette at jeg har bestemt meg for å formatere igjen. Kan vi heller fokusere på "hvorfor/hvordan" dette skjer? Skjer no også etter jeg formatere og legger inn windows på nytt.

Lenke til kommentar

ooh:o men c: er no system disken min jo. Tenkte no ikke på at den fikk en ny partition ved system repair.

Men har blitt så lei no av dette at jeg har bestemt meg for å formatere igjen. Kan vi heller fokusere på "hvorfor/hvordan" dette skjer? Skjer no også etter jeg formatere og legger inn windows på nytt.

Du skriver ikke på bokmål, så beklager om jeg misforstår, men feilen er hos deg fortsatt nå etter installasjon nr 3? (og du formaterer virkelig disken under installasjonen, se denne guiden for hvordan du gjør det...)

Og beklager det med XP, var nok litt trøtt da jeg leste tråden. Men prinsippet er det samme, om du formaterer og legger inn alt på nytt, og du bruker lovlige programmer av alt du installerer så er det ikke mange mulighetene igjen.

1. Prøv å kun installere Windows, bruk IE til surfing, ikke legg inn noe annet av de vanlige programmene dine.

Se om det funker.

Om det funker, kan du om du har tid legge inn ett og ett program som du vanligvis bruker. Mellom hver gang bruker du pcen en time eller to for å se hvordan den oppfører seg.

På denne måten vil du finne ut om det er et av programmene dine.

Bruk f.eks Microsoft Security Essentials som virusprogram mens du tester de andre programmene.

Du minker sannsynligheten for software feil for hver ny installasjon du gjør. Om du gjør testen over riktig, så vil du enten oppdage av to av programmene dine går dårlig sammen, eller at ett skaper problemene.

Eller så oppdager du at feilen er der uansett, og da er det dessverre noe feil med selve maskinen din.

Da er det ingen feil med Win7, men med hardwaren din. Noe er på vei til å ryke. Hva, det vet jeg ikke, men disk, RAM, CPU, hovedkort, PSU, ja altså det meste kan være synderen.

Jeg går da ut i fra at du snakker sant om at alle programmer, inkludert Windows 7 er 100% ekte kjøpt og betalt og enten ligger på originale CD/DVD plater eller er lastet ned originalt fra produsentens hjemmeside. Det er vesentlig at stemmer, for å kunne si om det er en software feil eller en hardware feil.

Dumt å begynne å bytte ut deler på pcen, om det viser seg at feilen er at du bruker piratkopi eller en kopi av noe lastet ned fra en eller annen tvilsom side.

Du kan jo også laste ned Linux bare for å teste LiveCD for å se hvordan pcen funker til surfing etc via Linux. Har du noen tomme CD/DVD plater, så kan du laste ned f.eks

Linux Mint 9

Ubuntu 10.10

Mer hjelp føler ikke jeg at jeg kan tilby deg. Vet at det virker tungvint, men skal du virkelig finne ut hva det er må du nesten gjøre det på denne måten.

om jeg skulle veddet penger på problemet ditt ville jeg satset 40% på korrupt programvare (piratkopi, lastet ned fra tvilsomme steder etc)

Og 60% på defekt hardware, ukjent hva, men noe er på vei til å ryke.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Takker igjen for godt svar :)

Er 100% sikker på at jeg formaterer disken før jeg legger inn windows igjen. Har instalert en del windows'er opp gjennom årene.

Siden du skreiv det du gjorde har jeg faktisk allerede formatert. Det jeg har gjordt er:

* Valgte C:, Format 2 ganger for å være sikker (i windows installer) og la inn windows.

* La inn en og en driver (restart mellom hver driver)

* Instalerte Opera, Panda 2010, XP Codec Pack utorrent og flash.

* Tok en CHKDSK (finket endelig og fant ingen feil) 

Det er ALT jeg har gjordt på pc'en. Har ikke lastet ned noe og alt funket fint en times tid før det nettop hang i 3 min før jeg fikk kontrol igjen av pc'en. kl 05:42 frøys det, kunne ikke åpne/lukke noen programer, ctrl-shift-esc og ctrl-alt-del virket ikke. Ventet og når jeg endelig kunne gjøre noe igjen var klokken 05:45. 

Satt faktisk med Opera og skreiv denne tråden når det skjedde, gjorde ingenting annet.

-------------

Lurer kanskje på om det kan være en driver feil. Er en hel rekke med drivere som Dell anbefaler meg å legge inn, halvparten av de vet jeg ikke hva er. Var "forsiktig" med å legge inn driver denne gangen la som sakt bare inn 3 av dem.

Når jeg logger meg inn på Dell sine sider med produkt nøkkel får jeg opp disse Driver'ne/programmene:

Som du ser (vedlagt bilder) så er listen ganske lang, de som er merket med rødt er de jeg har instalert. Tok GPU driver fra nVidia sine egene hjemme side denne gangen.

Venter svar fra deg, kan godt formatere igjen og legge legge inn steg for steg som du sa i forje post.

post-32072-1287893461,9564_thumb.jpg

post-32072-1287893472,4047_thumb.jpg

post-32072-1287893479,2559_thumb.jpg

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Prøv uten noen drivere fra Dell, la Win7 oppdatere de driverene den trenger, og ikke last ned noe fra dell.

Hent Nvidia driveren direkte fra nvidia siden som du allerede har gjort.

Fortsetter problemet da, er feil søking ett og ett program neste løsning, før du må begynne å se på hardware.

Siden Dell har drivere for Win7 for din maskin, regner jeg jo med at de støtter Win7 på den maskinen...

En annen mulighet er jo å prøve Win7 32bit da, om du har tilgang til det. Trenger ikke å aktivere Win7, 30 dagers gratis testing. Bare for å se om det funker bedre.

Ikke ultimat om du har mer enn 3 GB RAM, men bare for å se om det kan ha noe å si.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har disken blitt dirty igjen. Har ikke instalert noe nytt siden jeg la inn windows på nytt den 24. okt. Er også tilbake til "not responding" marerittet, både opera, utorrent og volum mixer er umulig å bruke. Har kun brukt pc'en til å se et par episoder og vanlig surfing.

Kan det være noe galt med selve windows iso'en min? Den jeg pakker ut på minne pennen? Jeg følger guide med å fixe minne pennen bootable og formatere den "sikkerlig" i cmd.

Fant et par spyware filer med Norton, husker ikke i hode hva det var men kommer tilbake til det seinere. Siden hverken Panda eller SuperAntiSpyware fant noe valgte jeg å laste ned Norton 2011 og teste det.

Lenke til kommentar

Har ikke noen annet svar enn at det må være hardware feil, om du er helt ærlig med at du kun bruker lovlig programvare.

Du skulle ikke hatt samme feil etter tre formateringer, sjansen for at samme feil skulle skje tre ganger med ny frisk installasjon er som å vinne med 7 rette på lottoen hver uke i et par år eller noe slikt...

OM du ikke bruker et korrupt program, piratkopiert program etc.

Hadde det vært en feil på Win7 "USB sticken" din, ville du neppe fått installert, den hadde hengt seg under installasjonen. Det har jeg selv opplevd på et par feilbrente plater.

Så beklager å si det, men du har nok trolig en defekt pc.

Går selvsagt ut fra at du kjører med brannmur etc, og at problemet ikke er at noen har kontroll over pcen din.

Trykk eventuelt CTRL + ALT + DEL(ETE) når den lagger for å se hvor mye CPU og minne pcen bruker.

Lenke til kommentar

Takker for enda et godt svar myhken. Og jada, er 100% ærlig mot meg selv ang lovlig programvare. Til og med ringt Microsoft windows aktivering for å aktivere siden det var litt rot sist gang jeg la inn windows.

Vet selv at det er noe mystisk feil når samme feilen skjer gang etter gang og selv ikke formatering hjelper. Problemet er at når ting først henger så henger det. har ikke mulighet til å trykke CTRL + ALT + DEL. Skjer ikke noe før pc'en starter å jobbe igjen.

Det som er enda mer merkelig er at det fungerer kjempe fint å kjøre filer/spill fra andre partisjoner (selv om jeg kun har en disk). Spillte wow i 3 timer i strekk i går natt uten noe problem (uten den normale laggen da vel og merke) men både før og etter hadde jeg problemer med å få Opera og stille lyden pga "program not responding". Som nevnt før så har jeg kjøpt og betalt for Panda Antivirus og har der firewall som jeg bruker.

Det som er enda verre er at Dell er fast bestemt på at dette er en software feil eller en bruker feil siden memtest / Dell tool ikke finner noe HW feil. Jeg har brukt windows/pc meste parten av livet mitt (er no 30 år) og vet både en ting og 2 om bruk, feil søking og hw.

Lenke til kommentar

Her kommer info ang spyware. se bilde for info

Kom til å tenke på en sak: Før jeg fikk lastet ned windows 7 fra MSDN eller hva den siden heit så holdt jeg på med mange forskjellige release candidate av win7. Kan vist det er en feil iso av windows jeg holder på å legge inn men med rett cd-key. ville jeg da fått beskjed om det ved instalasjon?

iso fila heter: en_windows_7_professional_x64_dvd_X15-65805

hmm. Fant en windows 7 ISO Verifier og fikk følgende beskjed:

The specified ISO file is a valid Windows 7 Professinoal build 7600.16385 (US English) 64 bit image.

Er dette rett build nr?

post-32072-1288742335,2262_thumb.jpg

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Du ville ikke fått installert Win7 RC/Beta med en RTM nøkkel, så det er ikke feilen. Den ville også umiddelbart begynt å restarte pcen hver andre time, eventuelt ikke starte i det hele tatt, siden det er langt over tiden for sluttdatoen for den siste RC versjonen.

Regner med at jeg har samme fil som deg, fra MSDNAA, fant den i arkivet mitt nå.

Den skal ha følgende Hash data: (last ned programmet her..)

031110_w7iso1.jpg

MD5: 7b7af5fe3a01e9fd76de4dacb45a796b

SHA1: 50127304441a793ee51b3f501289f6599a559e9f

CRC32: 502c42c1

Det er selvsagt om du ikke har endret filen på noen måte, som f.eks å ta bort ei.cfg filen, eller gjøre den om til norsk etc.

De "virusene" eller tracking cookies er ikke noe farlig. Du får dem bare du besøker noen sider med f.eks innlogging, eller annen data innskrivning. Du vil ALLTID finne slike om du surfer på nett.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Joda, både MD5, SHA1 og CRC32 stemmer med det du fikk.

En liten oppsummering:

*Det er ikke noe virus/spy. Kan vel nesten utelukke det siden verken Panda Antivirus 2010, Norton Antivirus 2011 og Antispyware ikke finner noe. Alle 3 er fult oppgradert og har heletiden brukt Firewall til Panda.

*Det er ikke noe feil ved Windows 7 iso eller installasjon av Windows siden pc'en faktisk virker en periode får problemene kommer tilbake.

* Det kan ikke være feil på disk da scndsk ikke fant noen feil like etter installasjon og en så alvorlig feil kommer vel ikke av seg selv og så fort når jeg bruker C: så lite (ser vekk fra HW feil her).

* Når jeg velger c: og trykker format disk 2 ganger, sletter partisjonen, lager en ny og så formaterer en gang til, så kan det ikke være noen gammle filer som ligger igjen eller at jeg legger Windows over Windows.

* Programmer som blir kjørt fra C: er Windows (rett iso og lovlig cd-key), spotify med Premium konto, opera, itunes, Panda, Norton, Superantispyware og utorrent. Er vel liten sjanse for at det kan være noen pirat program her siden nesten alt jeg kjører er freeware.

* Prøvd clean install med kun nødvendige drivers, og lastet ned drivers fra Nvidia istedenfor dell.no

Så da står vi igjen med en og samme konklusjon. At det nesten må være en HW feil en eller annen plass. Da blir det igjen å ringe Dell og prøve og overtale de at det er en HW feil.

Dette er det værste problemet jeg noensinne har hatt og vil ha innen pc...

Lenke til kommentar

Joda, både MD5, SHA1 og CRC32 stemmer med det du fikk.

En liten oppsummering:

...

* Det kan ikke være feil på disk da scndsk ikke fant noen feil like etter installasjon og en så alvorlig feil kommer vel ikke av seg selv og så fort når jeg bruker C: så lite (ser vekk fra HW feil her).

Så da står vi igjen med en og samme konklusjon. At det nesten må være en HW feil en eller annen plass. Da blir det igjen å ringe Dell og prøve og overtale de at det er en HW feil.

Dette er det værste problemet jeg noensinne har hatt og vil ha innen pc...

Du kan ikke utelukke harddisk feil. Jeg sitter med et merkelig disk problem på en av mine pcer om dagen. En disk detter bare ut, helt plutselig, en av 8 interne disker. Ingen feilmeldinger, ingen ting skjer i Windows etc, disken bare blir borte.

Etter en omstart er den der igjen. Detter ofte ut to ganger nokså kjapt etter hverandre, så kan den virke helt fint i en uke eller to.

Kjørt diverse SMART tester med ulike programmer, som HDD Tune, Acronis Drive Monitor etc, ingen finner noen feil.

Ingen feil på resten av system, andre disker etc. Byttet alt av kabler etc, fra en disk som virket (og virker helt 100%). Fortsatt kun den ene disken som detter ut.

Stress testet den i hele helgen, kjørte HD Tune error skanning, som tar 3-4 timer per gang, gjentatte ganger, ingen feil funnet, og disken virker 100%. Så da er det bare å vente til den detter ut igjen.

Heldigvis har jeg kjøpt disken hos seriøse folk hos Netshop, så de har godtatt å ta inn disken og sjekke den uten noen kostnad for meg, utenom frakt, men leverer og henter den selv, så det blir ikke noe. Men jeg venter med å levere den inn til den enten detter ut oftere enn nå, eller jeg finner en måte å fremprovosere feilen på. Men at noe er feil, det er jo klart.

Hadde dette vært en OS disk, så ville jeg nok hatt merkelige feil, frysninger av OS, blue screen osv.

Og da er det lett å skylde på programvaren, og ikke den hardwaren som forårsaker feilen.

Lenke til kommentar

Du kjenner ikke noen med en intern 2,5 tommer SATA disk til overs da? Eller bor du i nærheten av en Netshop butikk?

335 kroner (uten frakt) skal de ha for en 160 GB 7200 RPM SATA 2.5 tommer disk.

Kompletts billigste disk koster 325 kroner den også, men er en 250 GB 5400 RPM disk, og de tar 40 kroner bare for å hente disken hos dem, og ca 100 kroner for å sende den.

Kan jo også være at din lokale databutikk eller Elkjøp/Expert etc har billige disker.

Poenget er at kommer du under 400 kroner for ny disk som du kan teste med, så er det billigere enn å eventuelt få regning for at Dell ikke finner noen feil. Du kan selvsagt ikke bytte mye på en bærbar pc, men RAM og HDD kan man bytte.

Enten har du noe liggende, eller så se hva du må ut med for å teste selv. Vurder det opp mot hva det vil koste å sende fra seg en pc de ikke finner feil på.

Har du prøvd å kjøre med Linux noen dager bare for å se? Du får jo ikke spilt så mye da, så er kanskje ikke så aktuelt?

Lenke til kommentar
A disk volume in a Windows computer running MS Windows XP and later can occasionally be marked as "dirty" which essentially means that the CHKDSK facility runs every time the computer starts. Why is the volume dirty? The Windows XP operating system does a regular check of the underlying file system where all the files needed to run the system are stored. If it finds inconsistencies in that file system, a check disk is scheduled to run at boot-up time (because it cannot run on files which are being used in a Windows environment. Once it has run, Windows can restart.

Kilden for feilen er disken uten tvil, for OSet bare gjør jobben sin og sjekket statusen til systemfilene. Og dermed flagger disken som "dirty".

Selv om harddisken fungerer tilnærmet feilfritt nå, er det bare tidsspørsmål før den vil ende opp med en fysisk feil. Skift den nå enkelt og greit.

Endret av TCi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...