Sarah78 Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2010 Så lenge vi ikke har avtalt noe bestemt så er det som jeg først antok? Ja. Håper at du forstår hva du selv sier og samtidig at dama du gifter deg med ikke er så veldig kinky da jeg tror du hadde slitt noe vanvittig min kjære pinsevenn :D:Dhahaha fordi du mener oppriktig at dette er måten å ungå hor-og hor er jo det verste i skriften. Er selv overbevist at alle former for tvang når det gjelder seksualitet er avskyelig og en av grunnene til at det er ulovlig i norge-dette er for deg en bagatell? har editet dette innlegget-håper du leser lars. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Det er problematisk å ta Matteus evangeliet som en god historisk kilde til Jesus sitt liv og virke. Her har nok en eller flere skribenter med jødisk bakgrunn rørt i sammen en ny historie basert på eldre skrifter (Markus for eksempel, selv om også denne ikke er uten historiske problemer). For alt vi vet basert på historisk granskning av bibelen kan hele NT være en oppkonstruert mytisk historie om en helt vanlig religiøs oppvigler (en av mange) i det gamle Israel. Hvert ord i Bibelen er inspirert av Den Hellige Ånd. Enten tror man på alt, eller ingenting. Og den hellige ånd har rett i alt? Lenke til kommentar
Lars ikke L4r5 Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Håper at du forstår hva du selv sier og samtidig at dama du gifter deg med ikke er så veldig kinky da jeg tror du hadde slitt noe vanvittig min kjære pinsevenn :D:Dhahaha fordi du mener oppriktig at dette er måten å ungå hor-og hor er jo det verste i skriften. Er selv overbevist at alle former for tvang når det gjelder seksualitet er avskyelig og en av grunnene til at det er ulovlig i norge-dette er for deg en bagatell? har editet dette innlegget-håper du leser lars. Ikke overdriv nå. Når du er gift med din mann har dere begge rett på samliv, har du vondt i huet skal du ikke bli tvingt! Ikke ta ting så utrolig bokstavelig for å få igjennom poenget ditt. Når du gifter deg lover du at du skal bli hos din ektemake til døden skiller dere ad. Da kan du ikke nekte din partner samliv. Det er problematisk å ta Matteus evangeliet som en god historisk kilde til Jesus sitt liv og virke. Her har nok en eller flere skribenter med jødisk bakgrunn rørt i sammen en ny historie basert på eldre skrifter (Markus for eksempel, selv om også denne ikke er uten historiske problemer). For alt vi vet basert på historisk granskning av bibelen kan hele NT være en oppkonstruert mytisk historie om en helt vanlig religiøs oppvigler (en av mange) i det gamle Israel. Hvert ord i Bibelen er inspirert av Den Hellige Ånd. Enten tror man på alt, eller ingenting. Og den hellige ånd har rett i alt? Selvfølgelig, Gud kan alt utenom èn ting. Han kan ikke lyve Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Selvfølgelig, Gud kan alt utenom èn ting. Han kan ikke lyve Lurer på hva du vil svare på dette her: Er han da ikke allmektig? Lenke til kommentar
Sarah78 Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2010 Håper at du forstår hva du selv sier og samtidig at dama du gifter deg med ikke er så veldig kinky da jeg tror du hadde slitt noe vanvittig min kjære pinsevenn :D:Dhahaha fordi du mener oppriktig at dette er måten å ungå hor-og hor er jo det verste i skriften. Er selv overbevist at alle former for tvang når det gjelder seksualitet er avskyelig og en av grunnene til at det er ulovlig i norge-dette er for deg en bagatell? har editet dette innlegget-håper du leser lars. Ikke overdriv nå. Når du er gift med din mann har dere begge rett på samliv, har du vondt i huet skal du ikke bli tvingt! Ikke ta ting så utrolig bokstavelig for å få igjennom poenget ditt. Når du gifter deg lover du at du skal bli hos din ektemake til døden skiller dere ad. Da kan du ikke nekte din partner samliv. Det står i skriften mannens kropp skal eies av kvinnen-du sa selv enten tror man på alt eller ingenting. Det er dette som står-det er det som menes bokstavelig. og det er ikke det eneste poenge jeg ville frem til-å forlange en person skal gjøre noe sexuelt hun/han ikke er i stand til da alle har sin grense hva sex angår-er det samme som tvang. Lenke til kommentar
Lars ikke L4r5 Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Selvfølgelig, Gud kan alt utenom èn ting. Han kan ikke lyve Lurer på hva du vil svare på dette her: Er han da ikke allmektig? Jeg blir så provosert over sånne spørsmål. Gud kan lyve, men Gud er god! Han lyver aldri! Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Du siterer Matteus i NT. Vet du ikke at denne delen av bibelen ble skrevet lenge etter at den såkalte Jesus Kristus levde. Vel, det er gjengs oppfatning om at det er skrevet før Jerusalems ødeleggelse, altså før år 70, men ikke tidligere enn år 60. Så det spørs hva lenge er.. Sitat wikipedia: Det anses som usannsynlig at Matteus kan være forfatteren til Matteusevangeliet. I likhet med de øvrige evangelier er det et anonymt evangelium. Matteusevangeliet bærer dessuten tydelig preg av å hatt blant annet Markusevangeliet som forlegg, og man kan neppe forestille seg at en apostel og øyevitne til Jesus skulle basere sitt evangelium på senere annenhåndskilder. Usansynlig er det ikke, det er flere ting som tyder på det, både i evangeliet selv og fra andre tidlige forfattere. At evangeliet ikke selv nevner sin forfatter er rett, men det er ikke noe til hinder for at en evangelist og øyevitne og kan støtte seg til andre kilder, slik f.eks. Lukas gjør. Det er problematisk å ta Matteus evangeliet som en god historisk kilde til Jesus sitt liv og virke. Her har nok en eller flere skribenter med jødisk bakgrunn rørt i sammen en ny historie basert på eldre skrifter (Markus for eksempel, selv om også denne ikke er uten historiske problemer). For alt vi vet basert på historisk granskning av bibelen kan hele NT være en oppkonstruert mytisk historie om en helt vanlig religiøs oppvigler (en av mange) i det gamle Israel. Ja, hadde ikke det vært kjekt? Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 En del av bøkene, ja. Deriblant Matteus Evangelium. Du bør lese hele bibelen selvstendig og vurdere hva som faktisk står der. Jeg tror ikke du er klar over konsekvensene ved å tro slavisk på bibelens ord. Dette går Off topic så jeg dropper videre diskusjon om dette her. Om du gidder kan du jo ta utfordringen du får HER Lenke til kommentar
Lars ikke L4r5 Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Det står i skriften mannens kropp skal eies av kvinnen-du sa selv enten tror man på alt eller ingenting. Det er dette som står-det er det som menes bokstavelig. og det er ikke det eneste poenge jeg ville frem til-å forlange en person skal gjøre noe sexuelt hun/han ikke er i stand til da alle har sin grense hva sex angår-er det samme som tvang. Det nytter ikke å prate til deg. Håper andre har lært noe. Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 (endret) Jeg blir så provosert over sånne spørsmål. Beklager, det var absolutt ikke intensjonen min. Jeg ville vite hvordan du håndterer dette tilsynelatende paradokset: Gud kan lyve Han kan ikke lyve Hvordan vil du da forklare at han ikke kan lyve, mens han kan lyve? Edit: dette er nok litt OT, oh well Endret 23. oktober 2010 av Ishq Lenke til kommentar
Sarah78 Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2010 Det står i skriften mannens kropp skal eies av kvinnen-du sa selv enten tror man på alt eller ingenting. Det er dette som står-det er det som menes bokstavelig. og det er ikke det eneste poenge jeg ville frem til-å forlange en person skal gjøre noe sexuelt hun/han ikke er i stand til da alle har sin grense hva sex angår-er det samme som tvang. Det nytter ikke å prate til deg. Håper andre har lært noe. tråden heter bibelen om sexualitet-jeg mener oppriktig dette er et viktig!!! Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Selvfølgelig, Gud kan alt utenom èn ting. Han kan ikke lyve Lurer på hva du vil svare på dette her: Er han da ikke allmektig? Jeg blir så provosert over sånne spørsmål. Gud kan lyve, men Gud er god! Han lyver aldri! Dette er hva JEG kaller ignorant... Så vet du det... Men hvor allmektig er egentlig guden din? Han løp da rundt i paradis og lurte på hvor adan var etter at adam hadde spist det eplet og fordi adam gjemte seg (Han var plutselig blitt blyg, hvem hadde han lært et av mon tro?) og det ser jo ut som om gud IKKE viste hva de hadde gjort.... Og hvem hadde lært adam og eva at nakenhet var unaturlig liksom...? For det er ikke det, nakenhet er helt naturlig, da vi faktisk er født nakne... litt av en allmektig gud må jeg si... Som ikke så det komme... Hadde gud vært allmektig hadde han såklart skapt jesus med en gang slik at jesus kunne passet på eple treet... tenk deg hvor mue DET ville spart... 3 Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Jeg blir så provosert over sånne spørsmål. Beklager, det var absolutt ikke intensjonen min. Jeg ville vite hvordan du håndterer dette tilsynelatende paradokset: Gud kan lyve Han kan ikke lyve Hvordan vil du da forklare at han ikke kan lyve, mens han kan lyve? Edit: dette er nok litt OT, oh well Hva i all verden er det dere vil oppnå med dette? Er målet å lære noe nytt, eller er målet å tulle mest mulig? Å argumentere som Erasmus Montanus bringer ingen videre: «En sten kan ikke flyve. Mor Nille kan heller ikke flyve. Ergo er Mor Nille en sten». Lykke til! 1 Lenke til kommentar
Sarah78 Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2010 Selvfølgelig, Gud kan alt utenom èn ting. Han kan ikke lyve Lurer på hva du vil svare på dette her: Er han da ikke allmektig? Jeg blir så provosert over sånne spørsmål. Gud kan lyve, men Gud er god! Han lyver aldri! Dette er hva JEG kaller ignorant... Så vet du det... Men hvor allmektig er egentlig guden din? Han løp da rundt i paradis og lurte på hvor adan var etter at adam hadde spist det eplet og fordi adam gjemte seg (Han var plutselig blitt blyg, hvem hadde han lært et av mon tro?) og det ser jo ut som om gud IKKE viste hva de hadde gjort.... Og hvem hadde lært adam og eva at nakenhet var unaturlig liksom...? For det er ikke det, nakenhet er helt naturlig, da vi faktisk er født nakne... litt av en allmektig gud må jeg si... Som ikke så det komme... Hadde gud vært allmektig hadde han såklart skapt jesus med en gang slik at jesus kunne passet på eple treet... tenk deg hvor mue DET ville spart... Hahaha :D fantastisk bra skrevet Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Håper at du forstår hva du selv sier og samtidig at dama du gifter deg med ikke er så veldig kinky da jeg tror du hadde slitt noe vanvittig min kjære pinsevenn :D:Dhahaha fordi du mener oppriktig at dette er måten å ungå hor-og hor er jo det verste i skriften. Er selv overbevist at alle former for tvang når det gjelder seksualitet er avskyelig og en av grunnene til at det er ulovlig i norge-dette er for deg en bagatell? har editet dette innlegget-håper du leser lars. Ikke overdriv nå. Når du er gift med din mann har dere begge rett på samliv, har du vondt i huet skal du ikke bli tvingt! Ikke ta ting så utrolig bokstavelig for å få igjennom poenget ditt. Når du gifter deg lover du at du skal bli hos din ektemake til døden skiller dere ad. Da kan du ikke nekte din partner samliv. Det er problematisk å ta Matteus evangeliet som en god historisk kilde til Jesus sitt liv og virke. Her har nok en eller flere skribenter med jødisk bakgrunn rørt i sammen en ny historie basert på eldre skrifter (Markus for eksempel, selv om også denne ikke er uten historiske problemer). For alt vi vet basert på historisk granskning av bibelen kan hele NT være en oppkonstruert mytisk historie om en helt vanlig religiøs oppvigler (en av mange) i det gamle Israel. Hvert ord i Bibelen er inspirert av Den Hellige Ånd. Enten tror man på alt, eller ingenting. Og den hellige ånd har rett i alt? Selvfølgelig, Gud kan alt utenom èn ting. Han kan ikke lyve Så bibelen er inspirert av den hellige ånd, som er gud og gud kan alt og har ALDTID RETT. Så når bibelen sier at slaveri er riktig, betyr det at gud sier at slaveri er riktig, og siden gud altid har rett er slaveri riktig, Så da regner jeg med at du eier et par dusin somaliere for å gjøre små ting rundt huset? Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 (endret) Hva i all verden er det dere vil oppnå med dette? Er målet å lære noe nytt, eller er målet å tulle mest mulig? Jeg vil oppnå ny kunnskap i form av at han, altså Lars, som kaller seg selv kristen, kan forklare et tilsynelatende paradoks. Å forklare dette er vel essensielt hvis man vil forsvare sin tro. Jeg er ikke ute etter å provosere, og dessuten, hvem er «dere»? Endret 23. oktober 2010 av Ishq Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Hva i all verden er det dere vil oppnå med dette? Er målet å lære noe nytt, eller er målet å tulle mest mulig? Jeg vil oppnå ny kunnskap i form av at han, altså Lars, som kaller seg selv kristen, kan forklare et tilsynelatende paradoks. Å forklare dette er vel essensielt hvis man vil forsvare sin tro. Jeg er ikke ute etter å provosere, og dessuten, hvem er «dere»? Så lange Gud er sannhet kan han ikke lyve, men det har jo ingen ting med allmektighet å gjøre. 1 Lenke til kommentar
Lars ikke L4r5 Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Hva i all verden er det dere vil oppnå med dette? Er målet å lære noe nytt, eller er målet å tulle mest mulig? Jeg vil oppnå ny kunnskap i form av at han, altså Lars, som kaller seg selv kristen, kan forklare et tilsynelatende paradoks. Å forklare dette er vel essensielt hvis man vil forsvare sin tro. Jeg er ikke ute etter å provosere, og dessuten, hvem er «dere»? Så lange Gud er sannhet kan han ikke lyve, men det har jo ingen ting med allmektighet å gjøre. Så godt å endelig høre noe fornuftig. Lenke til kommentar
Sarah78 Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2010 ok nå er vi helt off topic hva tråden angår. STår det noe som helst positivt i bibelen angående sexualitet? Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 ok nå er vi helt off topic hva tråden angår. STår det noe som helst positivt i bibelen angående sexualitet? Det spør hva du ser etter. Du kan jo se i Høysangen. Først og fremst fokuserer bibelen på kjærlighet (agape) og ikke på seksualitet (eros). På norsk mister vi mange nyanser når vi tror disse er ett og det samme. Når det gjelder seksualitet (eros) er bibelen egentlig gansk realistisk beskrivende. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå