appelsinbrus Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Skulle hatt meg et alternativ til det vanlige peltierelementet. Jeg er dessverre ikke så bevandret innen elektronikk, så jeg aner ikke hvor jeg kan lete etter noe sånt som dette; jeg trenger et element som er kaldt på begge sider, og gjerne på størrelse med en peltier. MÅ ikke være like liten, men den må være flat. Finnes det noe sånt? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Kjølekompressor / vannkjøling ? jeg trenger et element som er kaldt på begge sider, Hvordan skal du kunne lede bort varmen ? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 To peltiérelementer med en vannkjølingsblokk i midten? Blir muligens litt tykt og krever pumpe og radiator. I et kompressorsystem (AC) vil jo kjøleelementet være kaldt på begge sider men der trenger du også masse annet utenom. Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2010 (endret) Kjølekompressor / vannkjøling ? jeg trenger et element som er kaldt på begge sider,Hvordan skal du kunne lede bort varmen ? Blir det alltid varme uansett når det gjelder elektroniske komponenter? Dumt spørsmål, ettersom jeg egentlig vet svaret, men jeg spør likevel. Fåglarna må vite om de har funnet opp noe som bare kjøles ned og ikke blir varmt når man setter på strøm. To peltiérelementer med en vannkjølingsblokk i midten? Blir muligens litt tykt og krever pumpe og radiator.I et kompressorsystem (AC) vil jo kjøleelementet være kaldt på begge sider men der trenger du også masse annet utenom. Blir nok litt for stort, det skulle helst ha vært på størrelse med ei fyrstikkeske, helst tynnere. Endret 23. oktober 2010 av appelsinbrus Lenke til kommentar
espenoen Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Blir det alltid varme uansett når det gjelder elektroniske komponenter? Dumt spørsmål, ettersom jeg egentlig vet svaret, men jeg spør likevel. Fåglarna må vite om de har funnet opp noe som bare kjøles ned og ikke blir varmt når man setter på strøm. Tror det er et par fysiske lover som må bryte sammen før du får det du vil Dermed er det vanskelig å finne det opp... Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2010 Hehe er vel det. Crap. Men om jeg da satser på peltier, kreves det veldig mye kjøling? Vil det feks være samme temp på hver side av peltieren, bare på hver sin side av skalaen? Asså, om det er +10 på den ene så er det -10 på den andre? (Er vel ikke sånn, jeg prøver bare å få huet mitt litt rundt problemet, kanskje det ikke er så stort som det kan se ut som.) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Et peltiérelement har en temperaturforskjell som er noenlunde fast. Jo mere du kjøler ned den varme siden jo kaldere blir den kalde siden. Denne tempen er oppgitt i spesifikasjonene til elementet. Og de krever en god del kjøling samt en god del effekt. Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Blir det alltid varme uansett når det gjelder elektroniske komponenter? Nei, ikke all elektronikk utvikler varme. Men for å få det kaldt må varmen føres bort. Lenke til kommentar
compus Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Blir det alltid varme uansett når det gjelder elektroniske komponenter? Nei, ikke all elektronikk utvikler varme. Men for å få det kaldt må varmen føres bort. Skulle gjerne sett praktiske eksempler! Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 gjerne sett praktiske eksempler! Har du noen gang opplevd at en kondensator brukt i analoge eller digitale småsignalkretser bli varm ? Lenke til kommentar
kurrant Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 gjerne sett praktiske eksempler! Har du noen gang opplevd at en kondensator brukt i analoge eller digitale småsignalkretser bli varm ? Alle steder hvor det er energiomsetning utvikler varme, i henhold til termodynamikkens andre lov. Dette er en av de mest fundamentale og verifiserte naturlover man har, og selv om man formelt sett aldri skal si at noe er helt sikkert, så er vel dette blandt det nærmeste man kan komme å være helt sikker. En annen ting som er helt sikkert, er at ingen komponenter er ideelle. Kondensatorer vil dermed ha energiutvikling gjennom sin serie og paralell-resistans, og andre mer eksotiske effekter. Den vil utvikle varme, men ikke mye. Det er allikevel en stor forskjell mellom forsvinnende lite og ikke noe i det hele tatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå