Xanman Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 (endret) Etter å ha prøvd meg på stronglifts 5x5 og RYP ekstrem muskelvekst har jeg lyst til å lage meg et eget program. Jeg vil gjerne trene hele kroppen, og alternere repetisjonene på denne måten: Mandag: 5x5 Onsdag: 4x8 Fredag: 3x12 Så langt har jeg, etter litt hjelp i treningstråden, kommet frem til dette programmet: Knebøy Benkpress Nedtrekk (håndflaten vendt inn) Arnoldpress Dips Core-press Trenger jeg flere øvelser? Kanskje en for ryggen? Jeg er fortsatt ganske ny, så jeg klarer ikke nok pullups til å ha det med i programmet. Endret 23. oktober 2010 av Le Professeur Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Hvorfor kan du ikke ha med pull-ups? Fordi et tall på papiret sier det? Det er jo ikke slik at du må kjøre samme repantall på alle øvelser heller. Du blir ikke bedre i pull-ups uten å trene dem heller Lenke til kommentar
Xanman Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2010 Jeg tenkte kanskje at det fannes en alternativ øvelse som var lettere. Jeg kan godt legge inn pullups, men da kommer jeg ikke til å klare mer enn 5 reps eller noe. Kanskje jeg burde kjøre 3xf på den øvelsen? Lenke til kommentar
Xanman Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2010 (endret) Ja, kjør 3xF Will do! Hva slags grep burde jeg ha? Da har jeg dette programmet: Knebøy Benkpress Pullups 3xF Nedtrekk (håndflaten vendt inn) Arnoldpress Dips Core-press Forslag til flere øvelser, evt. forandringer? Endret 23. oktober 2010 av Le Professeur Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 (endret) Ja, kjør 3xF Will do! Hva slags grep burde jeg ha? Her er stronglifts guide for hvordan å utføre pull/chin-ups. Du kan bytte mellom pull og chin for hver treningsøkt du har det. Endret 23. oktober 2010 av Tanner Lenke til kommentar
Xanman Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2010 (endret) Ok, takk for hjelpen! Jeg tror jeg bare tar 5x5 de første ukene, så da har jeg dette programmet: 5x5 Knebøy 5x5 Benkpress 3xF Pull/chin-ups 5x5 Nedtrekk (håndflaten vendt inn) 5x5 Arnoldpress 5x5 Dips 5x5 Core-press Ser det greit ut? Burde jeg alternere grepet på nedtekk også, siden jeg gjør det på pullupene? Endret 23. oktober 2010 av Le Professeur Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Nei det aner jeg ikke. Har aldri utført nedtrekk "seriøst". Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 nedtrekk er jo nesten samme øvelse som pullups/chinups, så kanskje bedre å bytte ut nedtrekk med f.eks roing? Lenke til kommentar
Xanman Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2010 nedtrekk er jo nesten samme øvelse som pullups/chinups, så kanskje bedre å bytte ut nedtrekk med f.eks roing? Ok, da gjør jeg det! Takk for forslaget! Lenke til kommentar
Moddaloug Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Hei, Hva med å ha to eller tre forskjellige dager? For eksempel kan du på dag to bytte ut knebøy med markløft, benkpress med hantler i stedet for stang, osv.? Lenke til kommentar
Xanman Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2010 Hei, Hva med å ha to eller tre forskjellige dager? For eksempel kan du på dag to bytte ut knebøy med markløft, benkpress med hantler i stedet for stang, osv.? Ingen dum idé! Har du flere eksempler på hvordan den andre dagen kan være? Hvordan ser dette ut? Dag 1: 5x5 Knebøy 5x5 Benkpress 3xF Pull-ups 5x5 Roing 5x5 Arnoldpress 5x5 Dips 5x5 Core-press Dag 2: 5x5 Markløft 5x5 Skråbenk med manualer 3xF Chin-ups 5x5 Bicepscurl 5x5 Arnoldpress 5x5 Dips 5x5 Core-press Lenke til kommentar
Moddaloug Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Det var ikke så dumt forslag det du hadde der. Jeg er dog litt usikker på å bytte ut roing med bicepscurl, da roing tar for seg mange muskelgrupper, mens curl bare tar for seg biceps. Istedenfor kan du kanskje bytte en ro-øvelse med en annen. Det finnes utallige ro-øvelser, som for eksempel disse: inverted rows, roing med stang, hantelroing, kabelroing mm. Du kan prøvde de ut, og finne de to du liker best og variere mellom disse. Betyr 3*F at du skal ha tre sett til failure? Det er veldig omstridt om å trene til failure er noe lurt, spesielt dersom du skal trene fullkropp tre ganger i uken. Det har med restitusjon og overtrening osv og gjøre. Jeg vil anbefale deg å søke litt opp på det, før du bestemmer deg for å kjøre failure-sett. Lenke til kommentar
Xanman Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2010 Ok, skal sjekke ut forskjellige ro-øvelser! Grunnen til at jeg kjører 3xF på pullups er at jeg klarer utrolig få. Når jeg begynner å bli sterkere kommer jeg til å endre på det. Lenke til kommentar
Moddaloug Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Ser den, men jeg vil allikevel anbefale deg å lete opp litt info om failure-trening. Dersom du synes det er tungt med pullups er det mange måter å trene det på. Det beste er selvfølgelig å trene ordinære pullups, men du kan suplementere med å gjøre motstanden lettere, for eksempel ved hjelp av strikk eller apparat som tar vekk vekt av kroppsvekten din. Men, nok en gang, det beste er å trene vanlige pullups. http://www.trim.no/pub/art.php?id=1131 Lenke til kommentar
Xanman Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2010 Ser den, men jeg vil allikevel anbefale deg å lete opp litt info om failure-trening. Dersom du synes det er tungt med pullups er det mange måter å trene det på. Det beste er selvfølgelig å trene ordinære pullups, men du kan suplementere med å gjøre motstanden lettere, for eksempel ved hjelp av strikk eller apparat som tar vekk vekt av kroppsvekten din. Men, nok en gang, det beste er å trene vanlige pullups. http://www.trim.no/pub/art.php?id=1131 Ok, skal se om jeg finner et slikt apparat neste gang jeg er på treningssenteret. Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Hvis det kan føre til overtrening med pull-ups til failure, kan jeg anbefale deg å ha den øvelsen i feks bare dag 1. Dag 1: 5x5 Knebøy 5x5 Benkpress 3xF Pull-ups/Chin-ups ETC. Lenke til kommentar
Xanman Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Tror egentlig ikke at det er fare for overtrening, i og med at jeg klarer så få reps. Hvis jeg finner et slikt apparat tror jeg ikke jeg kommer til å kjøre 3xF, og hvis jeg ikke finner det kommer jeg ikke til å klare nok reps til at jeg blir helt overtrent. Endret 24. oktober 2010 av Le Professeur Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Hvor mange klarer du nå? Har du trent mye før (pull/chin-ups)? Lenke til kommentar
Xanman Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2010 Da jeg begynte å trene brukte jeg Stronglifts 5x5-programmet, så da trente jeg pull-ups og chin-ups. Tror jeg klarte 4 eller noe. Det er en stund siden, så det kan være at jeg klarer et par til nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå