Gå til innhold

Hjelp til å sette opp treningsprogram

Xanman

Anbefalte innlegg

Etter å ha prøvd meg på stronglifts 5x5 og RYP ekstrem muskelvekst har jeg lyst til å lage meg et eget program. Jeg vil gjerne trene hele kroppen, og alternere repetisjonene på denne måten:

Mandag: 5x5

Onsdag: 4x8

Fredag: 3x12

Så langt har jeg, etter litt hjelp i treningstråden, kommet frem til dette programmet:

Knebøy

Benkpress

Nedtrekk (håndflaten vendt inn)

Arnoldpress

Dips

Core-press

Trenger jeg flere øvelser? Kanskje en for ryggen? Jeg er fortsatt ganske ny, så jeg klarer ikke nok pullups til å ha det med i programmet.

Endret av Le Professeur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, kjør 3xF

Will do! Hva slags grep burde jeg ha?

Da har jeg dette programmet:

Knebøy

Benkpress

Pullups 3xF

Nedtrekk (håndflaten vendt inn)

Arnoldpress

Dips

Core-press

Forslag til flere øvelser, evt. forandringer?

Endret av Le Professeur
Lenke til kommentar

Ok, takk for hjelpen! Jeg tror jeg bare tar 5x5 de første ukene, så da har jeg dette programmet:

5x5 Knebøy

5x5 Benkpress

3xF Pull/chin-ups

5x5 Nedtrekk (håndflaten vendt inn)

5x5 Arnoldpress

5x5 Dips

5x5 Core-press

Ser det greit ut? Burde jeg alternere grepet på nedtekk også, siden jeg gjør det på pullupene?

Endret av Le Professeur
Lenke til kommentar

Hei,

Hva med å ha to eller tre forskjellige dager? For eksempel kan du på dag to bytte ut knebøy med markløft, benkpress med hantler i stedet for stang, osv.?

Ingen dum idé! Har du flere eksempler på hvordan den andre dagen kan være? Hvordan ser dette ut?

Dag 1:

5x5 Knebøy

5x5 Benkpress

3xF Pull-ups

5x5 Roing

5x5 Arnoldpress

5x5 Dips

5x5 Core-press

Dag 2:

5x5 Markløft

5x5 Skråbenk med manualer

3xF Chin-ups

5x5 Bicepscurl

5x5 Arnoldpress

5x5 Dips

5x5 Core-press

Lenke til kommentar

Det var ikke så dumt forslag det du hadde der. Jeg er dog litt usikker på å bytte ut roing med bicepscurl, da roing tar for seg mange muskelgrupper, mens curl bare tar for seg biceps. Istedenfor kan du kanskje bytte en ro-øvelse med en annen. Det finnes utallige ro-øvelser, som for eksempel disse: inverted rows, roing med stang, hantelroing, kabelroing mm. Du kan prøvde de ut, og finne de to du liker best og variere mellom disse.

Betyr 3*F at du skal ha tre sett til failure? Det er veldig omstridt om å trene til failure er noe lurt, spesielt dersom du skal trene fullkropp tre ganger i uken. Det har med restitusjon og overtrening osv og gjøre. Jeg vil anbefale deg å søke litt opp på det, før du bestemmer deg for å kjøre failure-sett.

Lenke til kommentar

Ser den, men jeg vil allikevel anbefale deg å lete opp litt info om failure-trening.

Dersom du synes det er tungt med pullups er det mange måter å trene det på. Det beste er selvfølgelig å trene ordinære pullups, men du kan suplementere med å gjøre motstanden lettere, for eksempel ved hjelp av strikk eller apparat som tar vekk vekt av kroppsvekten din. Men, nok en gang, det beste er å trene vanlige pullups.

http://www.trim.no/pub/art.php?id=1131

Lenke til kommentar

Ser den, men jeg vil allikevel anbefale deg å lete opp litt info om failure-trening.

Dersom du synes det er tungt med pullups er det mange måter å trene det på. Det beste er selvfølgelig å trene ordinære pullups, men du kan suplementere med å gjøre motstanden lettere, for eksempel ved hjelp av strikk eller apparat som tar vekk vekt av kroppsvekten din. Men, nok en gang, det beste er å trene vanlige pullups.

http://www.trim.no/pub/art.php?id=1131

Ok, skal se om jeg finner et slikt apparat neste gang jeg er på treningssenteret. ;)

Lenke til kommentar

Tror egentlig ikke at det er fare for overtrening, i og med at jeg klarer så få reps. ;) Hvis jeg finner et slikt apparat tror jeg ikke jeg kommer til å kjøre 3xF, og hvis jeg ikke finner det kommer jeg ikke til å klare nok reps til at jeg blir helt overtrent.

Endret av Le Professeur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...