Gå til innhold

Hvordan er uniformsreglene?

Pleya

Anbefalte innlegg

Så noen ting i går som fikk meg til å undres litt om forsvarets permisjonsuniformer. Rart hva man kan se på Oslo S nesten hver dag, og så mye forskjellig! Er det blitt opp til hver enkelt befal eller menig om hvordan man skal kle seg, eller hva har skjedd?

Vanskelig for en sivil å se forskjell på hærens perm- og arbeidsuniformer, men så i går en kar med det som så mest ut som arbeidsuniform og med VAKT-bindet rundt armen. Er dette lov etter rekrutten? Mener å ha lest at det snart skulle komme en ny perm-uniform for menige i hæren også?

Så også en fra Sjøforsvaret med tidenes største bag på ryggen iført den mørkeblå arbeidsuniformen og berret. Trodde ikke denne uniformen skulle benyttes utenfor leir/båt?

Til slutt, kan man som menig i Sjøforsvaret eller Luftforsvaret på perm, benytte m77 feltstøvlene på permisjon i stedet for de stygge penskoene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

arbeidsuniformen til sjøforsvaret brukes når den menige er i arbeid om det er på eller av basen eller båten er ikke egentlig vesentlig når det er i arbeid, den kan og brukes utenom arbeidstid så lenge man ikke forlater basen eller evnetuelt båten.

det skal og sies at i noen stillinge brukes ikke arbeidsuniformen, bare vanlig permuniform, svar bukse, blå skjorte, eventuelt natogenser med beret istedet for "fin"hatten.

ja feltstøvelen kan brukes på perm så langt man gjør det riktig, der jeg var ville det si at man måtte få hele troppen med på det i rekrutten eller tillatelse av befalet sitt på båten.

når vi stoæresvakt(eller hva de kalte det) brukte vi gakk-gakken med feltstøvler ikke finsko.

når man bruker feltstøvelen(eller eventuelt finversjonen av denne) skal buksen rulleso pp til kanten av skoen(skaftet?) fikk vi beskjed om.

arbeidsuniform skulle ikke brukes på perm fikk vi beskjed om, men det ble gjort vis man fikk perm i siste liten og bussen gikk for fem minutter siden.

men jeg var inne i 2004 så ikke helt fersk info

Lenke til kommentar

Så noen ting i går som fikk meg til å undres litt om forsvarets permisjonsuniformer. Rart hva man kan se på Oslo S nesten hver dag, og så mye forskjellig! Er det blitt opp til hver enkelt befal eller menig om hvordan man skal kle seg, eller hva har skjedd?

Vanskelig for en sivil å se forskjell på hærens perm- og arbeidsuniformer, men så i går en kar med det som så mest ut som arbeidsuniform og med VAKT-bindet rundt armen. Er dette lov etter rekrutten? Mener å ha lest at det snart skulle komme en ny perm-uniform for menige i hæren også?

Så også en fra Sjøforsvaret med tidenes største bag på ryggen iført den mørkeblå arbeidsuniformen og berret. Trodde ikke denne uniformen skulle benyttes utenfor leir/båt?

Til slutt, kan man som menig i Sjøforsvaret eller Luftforsvaret på perm, benytte m77 feltstøvlene på permisjon i stedet for de stygge penskoene?

Hæren (utenom HMKG) har ikke noe spesiell perm uniform. Det er en vanlig m04 som de ikke bruker til vanlig tjeneste. Med andre ord en som er tatt litt mer vare på. Han fyren du så med vakt-bind hadde sikkert bare ikke giddet å bytte uniform eller ta av bindet.

Ja hæren skal få perm uniform de også. Men ting i forsvaret tar sin tid.

Skal ikke uttale med noe som sjøforsvarets regler om uniform utenfor leier. Kan hende han personen du så synes at permuniformen er stygg, så han bruker heller aribeidsuniformen. Noe jeg skjønner veldig godt.

Du kan ikke bruke m77 til perm uniformen. Da skal du bruke de svarte lakkskoene. Men bruker du arbeids uniform så kan/må du bruke dem. Men man skal egentlig ikke bruke m04 som en permuniform når du er i luft eller sjø. Men så klart så følges ikke dette til en hver tid (og noen befal/avdelinger bryr seg ikke om soldatene drar i perm eller m04 ;D

Lenke til kommentar

Bare husk dette:

NB! NB!

V I K T I G

De uniformsreglementene som ligger ute på våre sider er IKKE

- det gjentas - er IKKE gyldige reglement. Endringene siden reglementene ble laget er mange og disse er ikke tatt med her. Det foregår for tiden en større revisjon av uniformsreglementene i Forsvaret men disse vil ikke komme til syne før i 2010 i endelig versjon.

SJEKK FIS-BASIS FOR KORREKTE REGLEMENT

Så:

BRUK IKKE DISSE REGLEMENTENE

NÅR DU SKAL KLE PÅ DEG ;-)))

Lenke til kommentar

Bare husk dette:

NB! NB!

V I K T I G

De uniformsreglementene som ligger ute på våre sider er IKKE

- det gjentas - er IKKE gyldige reglement. Endringene siden reglementene ble laget er mange og disse er ikke tatt med her. Det foregår for tiden en større revisjon av uniformsreglementene i Forsvaret men disse vil ikke komme til syne før i 2010 i endelig versjon.

SJEKK FIS-BASIS FOR KORREKTE REGLEMENT

Så:

BRUK IKKE DISSE REGLEMENTENE

NÅR DU SKAL KLE PÅ DEG ;-)))

Burde lest nettsidene jeg fant litt nøyere før jeg postet linkene ;)

Lenke til kommentar

Jeg lurer på noe lignende: Er det pålagt å gå i uniform på all permreise nå? Da jeg var inne måtte vi ha uniform på første permen på rekrutten, men etter det var var det skifte til sivil før vi forlot leiren.(*) Men når jeg har vært ute og flydd i det siste har Gardermoen vært godt fyllt opp med folk i uniform. Har reglene endret seg?

(Og jeg er forøvrig enig med trådstartet at det er mye rart av sjaskete uniformer å se. Og hva er greien med de enorme, glorete avdelingsmerkene en del har på armen? Nei, alt var mye bedre før. :) )

(*) Dvs: Man måtte ha uniform for å få full rabatt på NSB, men det var aldri noen problemstilling for meg.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på noe lignende: Er det pålagt å gå i uniform på all permreise nå? Da jeg var inne måtte vi ha uniform på første permen på rekrutten, men etter det var var det skifte til sivil før vi forlot leiren.(*) Men når jeg har vært ute og flydd i det siste har Gardermoen vært godt fyllt opp med folk i uniform. Har reglene endret seg?

(Og jeg er forøvrig enig med trådstartet at det er mye rart av sjaskete uniformer å se. Og hva er greien med de enorme, glorete avdelingsmerkene en del har på armen? Nei, alt var mye bedre før. :) )

(*) Dvs: Man måtte ha uniform for å få full rabatt på NSB, men det var aldri noen problemstilling for meg.

Er det ikke sånn at man må ha uniform på perm under rekrutten, og så fritt fram seinere?

Endret av Pleya
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...