Gå til innhold

Hvilket kamera? Lx5, Nx1, S95, Nx5 , Gf1 , G12?

Anbefalte innlegg

Har DSLR fra før og ser meg totalt blind på alle kompakter der ute..

Kikket litt på Sony nx5 som har 1080i HD liker også at du kan skifte optikk på den.

S95 er nok den eneste som egentlig kan kalles kompakt.

Tar alltid bare raw bilder.

Anbefal noe til meg, er litt lei av å drasse med med DSLR..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er minst en tråd til om samme tema, som kanskje kan være interssant for deg også selv om G12 og NEX-5 (antar det det er Sony NEX-5 og ikke Samsung NX5 du mener) ikke er med. Hvis søkefunkjsonen begynner å virke igjen kan jeg finne en link.

• Egentlig er det bare S95 som er virkelig lommevennlig og er det det du trenger blir S95 eneste alternativ.
  • Neste skritt opp er LX5, litt annet zoomområde, litt bedre blender på tele, mulighet for blits og elektronisk søker. Multiformat sensor synes jeg er et stort pluss.
  • NX1 er jeg ikke sikker på, du mener kanskje Samsung EX1? I så fall er det minste med vridbar skjerm, men bare 3x zoom og 72mm som lengste brennvidde synes jeg trekker litt ned, og det gjør kun VGA video også.
  • G12 er kanskje beste kompakt med veldig bra brukergrensnitt, bildekvalitet som S95 og LX5, solid og ganske stort. Zoomområdet gir litt mer tele enn de andre, og vridbar skjerm er et pluss i forhold til S95 og LX5.
  • NEX-5 er jo en helt annen klasse kamera, kompakt hus, men linsene er like store som på et speilrefleks så skal du ha en 3x zoom blir det et "stort" kamera i forhold til S95 og LX5.

Slik jeg ser det er det egentlig en prioritering du må gjøre selv. S95 er minst og lettest, NEX-5 størst tyngst og best og du må bare velge hvor på skalaen med features vs størrelse du vil.

Edit: Ser jeg glemte GF1, det er litt større enn NEX-5, men linsene er mindre. Fast LCD-skjerm, men mulighet for søker (som NEX-5 ikke har foreløpig, bortsett fra en optisk en for vidvinkelen). Du kunne også ta med Olympus E-PL1 som er på størrelse med GF1, har dårligere skjerm, mne bedre elektronisk søker (tilleggsutstyr på begge) og mindre standardzoom.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...