AlXs Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Heisann. Har linje som skal være på rundt 20Mbit. Er flere pcer på nett, så da er router tilkoblet. Uten router, med kabel rett i pc er hastigheten rundt 20Mbit på speedometer test. Men gjennom routeren (og ja.., med kun én pc), så skal det visstnok være nede på 8Mbit, Har flere pcer på nå, og jeg måler i underkant av 8Mbit selv. (De andre målingene ble jeg fortalt. Har ikke tilgang til å måle dette nå, da nettet er i bruk av andre..) Men back to topic. Kan dette være routeren sin skyld? Det er en Medion Router med trådløst nett. (Bruker kabling til pcer. Og trådløst noen ganger til laptop + ps3) Medion MD 40900 tror jeg den het. Om dette er tilfellet..., så lurer jeg på om noen har bra anbefaling til en ny router/switch som kan levere full hastighet til alle pcer og enheter. (Selvfølgelig vil hastigheten reduseres når flere erpå samtidig og bruker linja.., men når kun én er på burde det være nærme full hastighet ) Takk skal dere ha! Mvh Aleksander Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Det er jo merkelig om routeren makser ut ved 8Mbit. Foreslår du resetter routeren. Dette gjør du ved å trykke inn reset switchen bak på routeren i >10 sek. Med 20Mbit, så vil uansett ikke trådløsnettet på den henge med i hastighet. Det er derfor en god ide å oppgradere til en nyere modell. En bra 11n-router med lang rekkevidde og Gigabit nettverk: https://prisguiden.no/sok?pg-q=wzr&n= Lenke til kommentar
AlXs Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2010 Det er jo merkelig om routeren makser ut ved 8Mbit. Foreslår du resetter routeren. Dette gjør du ved å trykke inn reset switchen bak på routeren i >10 sek. Med 20Mbit, så vil uansett ikke trådløsnettet på den henge med i hastighet. Det er derfor en god ide å oppgradere til en nyere modell. En bra 11n-router med lang rekkevidde og Gigabit nettverk: https://prisguiden.no/sok?pg-q=wzr&n= Heisann. Takk for svar Har gjort en liten test nå. Fakta over ser ikke helt ut til å stemme. Tok en test med kun én pc via router. Og en test UTEN router. Endte da på ca 7,40Mbit og ca 7,60Mbit.., det er jo helt likt omtrent. Restartet alt av bokser og prøvde igjen uten noe bedre resultat. Dette er linje fra Nextgentel... Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Hei, lurte på om ruteren din har samme "problemet" som de jeg har vært borti: Wan connection:10mbit. Hvis dette stemmer, så vil du aldri greie å få 20mbit, men ofte oppnå 7-8mbit brukende nett+noe overhead ~10mbit. Er bare ett tips, men sjekk ut, slik at du får luket bort den usikkerheten i allefall Lenke til kommentar
AlXs Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2010 Hei, lurte på om ruteren din har samme "problemet" som de jeg har vært borti: Wan connection:10mbit. Hvis dette stemmer, så vil du aldri greie å få 20mbit, men ofte oppnå 7-8mbit brukende nett+noe overhead ~10mbit. Er bare ett tips, men sjekk ut, slik at du får luket bort den usikkerheten i allefall Nja.. det er vel noe rart siden jeg ikke fikk noe høyere hastighet når jeg koblet vekk routeren? Eller kan det være at hastigheten må settes opp igjen pga en slik wan limit f.eks hos nettlevrandør? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Det er jo ikke sikkert du skal ha 20Mbit. NGT ADSL2+ er "best effort" som betyr at du får hastighet avhengig av tap i kabel mellom hus og sentral. Har du lang linje, så vil du kunne få den hastigheten du måler. Bruk http://nettfart.no for å få en rimelig nøyaktig måling Lenke til kommentar
AlXs Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2010 Ifølge NGT så måles alle deres linjer i nettohastighet nå, mot mange andre levrandører. Stod det ihvertfall på deres sider Takk. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Det er jo normalt å oppgi nettohastighet. I ditt tilfelle er hastigheten 0,0 til 20Mbit. Oppgitte hastigheter er maksimale nettohastigheter. Faktisk oppnådd hastighet avhenger av linjekvalitet og linjelengde. http://www.nextgente...onnement/next2/ Endret 24. oktober 2010 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Skaff deg en sånn ruter som stjeler Internett hastighet, leste om det for en liten stund siden at det var slike rutere som tok inn raskere nett enn det du hadde betalt for, dette var i statene. Lenke til kommentar
AlXs Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2010 Oki.. Linje eier har visst vært i kontakt med NGT også, og de skyldte på routeren virker det som... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå