Gå til innhold

Neseblod i Cyberspace

NeoGeo

Anbefalte innlegg

Sitat lederen i Pondus Nr 7 - 2003

Det var for lite slåssing da jeg gikk på skolen. Altfor få kom inn i klasserommet etter storefri med blåveis og nesa i en klut. Folk burde tatt ut mer aggresjon den gangen.

Da internett kom, ble det tydelig hvor skadelig det er å brenne inne med noe. Plutselig oppdaget de som ikke torde slåss på barenskolen en magisk, ufarlig kamparena der de også kunne delta - helt uten frykt for liv og helse. Denne gudegitte valplassen for pingler heter "diskusjonsgrupper". Her kan de med stor bravur dryppe av giftig ironi, sable ned de vankunnige og generelt sett oppføre seg som fulle trøndere med skinnvest på ei kneipe i Pattaya.

Tenk deg følgende samtale mellom to ukjente på en fest:

A: Var det ikke i 1973 Bowie ga ut "Zigy Stardust"?

B: Det var ikke i 1973, men i juni 1972, din tulling! Hvis du ikke vet mer om Bowie enn dette, foreslår jeg at du går tilbake til Postmann Pat-CDene dine. Dessuten heter det "Ziggy" med dobbel konsonant i midten - hvis du da vet hva en konsonant er for noe.

Jeg tror verten eller vertinnen - pluss alle omkringstående - hadde mosjonert øyenbrynene en smule etter denne replikkvekslingen, pluss at A antagelig hadde gitt B en harhendt tarmskylling med Maarud-dip'en.

I en diskusjonsgruppe er sånt som dette helt comme il fault, som er fransk for passende - om du ikke visste det, din idiot. (Beklager, jeg har gjort såpass med research på diskusjonsgruppene at det smitter over på stilen min!) Det jeg vil si, det er nok ikke passende ifølge god nettikette, men det er sånn verden i en diskusjonsgruppe ser ut.

I diskusjonsgruppene slipper man seg som en halvt ihjelsultet gribb ned på troskyldige, men kanskje litt naive spørsmål, skolder skrivefeil med kjeler av kokende ironi fra brystvernet - og det beste av alt:

Det hele foregår fullstendig uten risiko for egen nesebrusk.

Tastaturet brukes ikke til å kommunisere, men som en kommandosentral for og føre atomkrig mot en ansiktsløs motstander langt borte med litt mindre orden i plate- eller tegneseriesamlingen.

I diskusjonsgruppene har de stille, historisk interesserte guttene med akademikerforeldrene sin blodige gjenforeningsfest i 3D-nerd-o-rama.

Akkurst som da vi så på slåsskampene i storefri, sniker mistanken seg innpå oss tilskuere når apebur-underholdnigsverdien holder på å bli tynnslitt: Disse folka er ikke de sikreste hjemmekampene på kupongen.

PS! Kjøp Pondus og les orginalen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...