RassMix Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Hei! Jeg er i ferd med å selge min bolig men lurer på en viktig ting i forhold til oppgjør mot banken hvor jeg har boliglån. Siden dette er første gang jeg skal selge et hus og gjøre opp så stor gjeld - hvordan fungerer dette i praksis ved oppgjør? Altså - når jeg får oppgjøret for salget, vil da banken (hvor jeg har boliglån) umiddelbart ta tilbake sin "andel" av gjelden, eller er det mitt ansvar selv å velge hvor mye jeg betaler tilbake til banken - for deretter å refinansiere resterende? Eksempelvis: Gjeld til banken for boliglånet er 1.800.000 men huset selger for bare 1.500.000. Kan jeg da etter å ha fått mine 1.500.000 gå til banken og si at jeg vil fortsette med lånet, betale dem 1.300.000 og refinansiere de resterende 500.000 som et nytt lån? (Eller - vil banken automatisk ta mine 1.500.000 og refinansiere de resterende 300.000?) Takker på forhånd for svar. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Megler, eller den som håndterer den økonomiske delen av oppgjøret, vil sende hele salgssummen (- gebyr etc) på 1.500.000 direkte til banken hvor du har lån. Resten av lånet ditt, 300.000 (tar utgangspunkt i dine tall) vil konverteres til et usikret forbrukslån med mye høyere rente, med mindre du kan stille sikkerhet for den resterende delen av lånet. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Det er minst like sannsynlig at banken rett og slett vil nekte trådstarter å selge (banken nekter å slette pantet i eiendommen uten full innfrielse av gjelda, noe som selvsagt fører til at kjøper da ikke vil gjennomføre handelen med en slik heftelse), med mindre han er ute av stand til å betjene lånet og er få skritt fra et tvangssalg. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Du bør snakke med banken din om dette. Mekleren betaler uansett hele salgsbeløpet minus det de skal ha betalt til banken din. Hva du kan fortsette med av lån kommer an på hva du har som sikkerhet. Hvis du ikke får nok til å betale ned huslånet ditt har du et problem, og bør absolutt avtale en time med en kunderådgiver. Jeg er selv midt i prosessen med bytte av bolig, og har avklart dette med banken min på forhånd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå