torkelorten Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Vi sitter og diskuterer agurk. En som mener at agurk har en dehydrerende effekt. Hvordan kan dette være riktig? Består ikke agurk av mer enn 95% vann? Hvis man befinner seg i ørkenen uten noe væske, så sier man vel ikke neitakk til en bunke med agurker? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Agurk er hydrerende, som alt av fuktighet man får i seg(med noen unntak så klart) Etter det jeg husker er 99% av agurken vann, så en liter agurk er nesten like bra som en liter vann edit: for å vri litt på spørsmålet, hvorfor er agurken dehydrerende? Endret 22. oktober 2010 av aklla Lenke til kommentar
torkelorten Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2010 Agurk er hydrerende, som alt av fuktighet man får i seg(med noen unntak så klart) Etter det jeg husker er 99% av agurken vann, så en liter agurk er nesten like bra som en liter vann edit: for å vri litt på spørsmålet, hvorfor er agurken dehydrerende? Ja, det er akkurat det jeg lurer på. I denne artikkelen står: "Vanndrivende medisiner, mat og drikke, som kaffe, te, alkohol, agurk og løk, gjør at vi skiller ut mer vann gjennom urinen. Da må også vanninntaket økes tilsvarende." Er det et stoff i agurken som gjør dette da? Lenke til kommentar
mistert Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Agurk er da ikke dehydrerende. Hvor har dere det i fra. Det består av nesten kun vann. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Kaffe består av nesten bare vann, og det er dehydrerende. Det jeg trodde tråden egentlig handlet om (litt skuffa): Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Kaffe består av nesten bare vann, og det er dehydrerende. Om man drikker kaffe ofte er det ikke dehydrerende, kroppen blir vant til det. Generellt sett er det veldig lite dehydrerende, det jeg finner på nett om kaffe går fra lite dehydrerende til ikke dehydrerende... Koffein er dehydrerende til en viss grad, dermed også kaffe. Agurk inneholder ikke koffein... Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Nei, men koffein er ikke det eneste vanndrivende stoffet som finnes. Det kunne jo være at agurk inneholder et annet vanndrivende stoff. Det jeg ville fram til er at det ikke er en definitiv sammenheng mellom dehydrerende stoffer og viskositet. Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Kan godt hende det er dehydrerende, men det er isåfall i en så liten grad at det ikke gjør en noe. Vannet er uansett godt for kroppen. Spørsmålet blir da om vannet veier opp for hva annet som eventuelt måtte finnes i argurken. Ta sjøvann f.eks. Med kraftig redusert saltinnhold ville fortsatt selve saltet i vannet vært dehydrerende, men mengden vann per del salt ville gjort opp for dette. Er dette reduserte sjøvannet mindre effektivt for å hydrere kroppen en hva vanlig vann er? Ja såklart. Er det umulig å drikke det? Nei absolutt ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå