Gå til innhold

Hvorfor kjempe for at troende skal slutte å tro?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er mer umoralsk å spre fiendebilder og unyanseringer. Slik jeg ser det så er det ikke tro, eller fravær av tro, som er et samfunnsproblem. De fleste ateister og religiøse har sitt livssyn privat og lever sitt liv i fred og ro. Det som lager problemer er fanatikerne. De som ikke kan la andre leve sine liv i fred, som er aggressive mot alle de mener har et feil livssyn (siden de jo sitter på det eneste rette), som ikke evner eller ønsker å se nyanser og som hauser opp stemningen mot et ensidig fiendebilde. Noen av disse tyr også til vold (det har, såvidt jeg vet, fortsatt ingen antiteister gjort i ateismens navn).

 

Å tegne slike fiendebilder anser jeg som umoralsk. Fordi det er med på å lage dikotomier, man lager et kunstig skille mellom "oss" og "dem", og hauser opp en aggressiv stemning mot "de andre". At man skal ta både avstand fra, og aktivt jobbe mot, de som tyr til vold er soleklart. Men man oppnår ikke så mye med å dra alle religiøse under samme kam fordi noen er ekstremister. Det blir som mange folks holdning til "de muslimene". Man overser at det finnes over 1 milliard muslimer i verden som lever sine liv i ro og fred som alle andre, og anser nesten hver eneste muslim som en mulig terrorist.

 

Så jeg er helt uenig med deg i at det er religion som er roten til fanatismen og alt ondt i verden. Det er fanatismen som er problemet, og den finner vi flere steder - religiøs fanatisme, ateistisk/antiteistisk fanatisme, dyrevernsfanatisme, miljøfanatisme, politisk fanatisme, nasjonalistisk fanatisme osv. Disse er totalt avstengt fra alle rasjonelle argumenter, og totalt ute av stand til å diskutere nyanser. De sitter på Sannheten, og vil kjempe - noen ganger med alle mulige midler - for at deres holdninger og syn skal få en maktstatus i samfunnet. Vi kan ikke fjerne politikk, dyrevern, religion, ateisme og det meste annet bare fordi noen blir fanatikere. I stedet kan vi heller være obs på at vi kritiserer saklig og nyansert, og er bevisst på stereotypifisering og generalisering. At vi kjemper mot fanatisme, ikke kaster bensin på bålet.

 

Så det er hva jeg anser som kilden til ganske mye vondt i verden - fanatisme.

signerer
Lenke til kommentar
Min grunn for å kjempe for en religion-fri verden;
Antar du nå ser på summen av alt negativt som har direkte eller indirekte skjedd pga en hvilken som helst religion. Selv forholder jeg meg til Norge og kristendom, ikke uggbuggidismen i en vill stamme i Afrika.

 

- Religion skaper krig.

Ikke kristendom.

 

- Religion hemmer kritisk tenkning.

Ikke kristendom.

 

- Religion og politikk går ikke sammen.
?? Skjønner ikke hva du prøver å si. Hvem ville du stemt av to likverdige kandidater, men han ene var kristen og han andre var ateist. Endret av MikkelRev
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Min grunn for å kjempe for en religion-fri verden;
Antar du nå ser på summen av alt negativt som har direkte eller indirekte skjedd pga en hvilken som helst religion. Selv forholder jeg meg til Norge og kristendom, ikke uggbuggidismen i en vill stamme i Afrika.

 

- Religion skaper krig.

Ikke kristendom.

 

- Religion hemmer kritisk tenkning.

Ikke kristendom.

 

Den er ganske grov. Hadde du holdt deg til "Norge og kristendom" og bare snakket om i dag, så hadde det vært nærme sannheten. Men ser vi på kristendom alene så har den hemmet utviklingen i Europa med minst tusen år, og vært fanebæreren i alle krigene opptil moderne tid.

 

Og ser vi utenfor Norge i dag så er det nok av styggdom å ta tak i når det gjelder kristendom.

- Religion og politikk går ikke sammen.
?? Skjønner ikke hva du prøver å si. Hvem ville du stemt av to likverdige kandidater, men han ene var kristen og han andre var ateist.

Hvis den religiøse holder sin religion ute av sin politikk, så er de fortsatt likeverdige. Religiøse kan godt være politikere, men religion kan ikke være sentralt i politikk når religion ikke har bein å stå på.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

The God virus i full blomst i tråden her ser jeg... Du snakker altså om å trekke rullegardinene ned for realitetene. Her forsøker man med å komme med argumenter for hvorfor religion er skadelig og så møtes man bare med kritikk for at man tar opp disse viktige spørsmålene.

Ateisten spiller med gode argumenter, men dømmes fordi det truer andres ideologier. "En rantene fanatiker er man blitt"...

 

Dette er religion i dagens Europa: Katolske prester verden rundt avsløres som sex-overgripere. Det er ikke kirken selv som melder overgriperne til politiet, men snarere at enkeltpersoner lekker informasjonen på tross av vatikanets pålegg om taushet. Så dypt er problemet at selv paven (Ratsinger) har selv sittet og håndtert en menge overgrepssaker som han har dyttet under det store tunge katolske vegg-til-vegg teppet.

Han har regelrett beskyttet sexualforbryterne ved flere anledninger!

Så når pavebesøket i London nærmer seg og sekulære/ateistiske krefter vil få mannen fengslet, finner det britiske parlamentet det for godt og ENDRE på lovverket slik at paven ikke lenger trenger å frykte rettsforfølgelse i Storbrittania!

 

Det er horribelt! Skandaløst!

Men fy meg for at jeg våger å åpne kjeften min...

Lenke til kommentar

Nei KarlRoger, ingen kriger har blitt startet pga kristendom, men noen har misbrukt religionen til å gå til krig.

Det blir oftere brukt som en unnskyldning enn en direkte grunn, ja. Og dette fordi religionen har hemmet den kritiske sansen til folket, slik at de lett blir overbevist så lenge guden deres er med.

 

Det er ikke noe poeng i å skille ut kristendommen fra de andre religionene. Det er hvor hardt religionen står og hvor mange som blindt tror som har mest å si.

Lenke til kommentar

Nei KarlRoger, ingen kriger har blitt startet pga kristendom, men noen har misbrukt religionen til å gå til krig.

 

Men kriger har blitt startet pga. Islam?

Skal kristendom få indirekte skylden i det, siden islam også er en religion?

 

Nei men det er veldig rart at du mener at islam skaper kriger, men kristendom ikke gjør det.

Når det er mer eller mindre same shit.

Mangel på fortåelse av verden kalles det.

Lenke til kommentar

Han over meg svarte greit på de andre spørsmålene/kommentarene, så lar de være for øyeblikket.

 

Min grunn for å kjempe for en religion-fri verden;
Antar du nå ser på summen av alt negativt som har direkte eller indirekte skjedd pga en hvilken som helst religion. Selv forholder jeg meg til Norge og kristendom, ikke uggbuggidismen i en vill stamme i Afrika.

 

 

Selvfølgelig forholder jeg meg til et verdslig bilde, da alt som skjer i verden igjen påvirker oss. Når vi lar den harmløse moderat-kristendommen få fortsette i Norge og resten av verden signaliserer vi at det er akseptabelt å tro på noe uten bevis, noe som støtter oppunder de mer ekstreme. Det er disse som skaper de negative situasjonene. Alt har en sammenheng.

 

Hvorfor forholder du deg kun til Norge og kristendommen? Ville du gjort det samme med økonomi? Disse to tingene er vel noen av de største samfunnsemnene, så jeg personlig synes det blir litt naivt å konsentrere seg kun om sin egen boble.

Lenke til kommentar
Og dette fordi religionen har hemmet den kritiske sansen til folket, slik at de lett blir overbevist så lenge guden deres er med
Unnskyld, kan du utdype?

 

Det er ikke noe poeng i å skille ut kristendommen fra de andre religionene. Det er hvor hardt religionen står og hvor mange som blindt tror som har mest å si.
Jo, det er et poeng i å skille en spade fra en hammer og en struts fra en potet, selv om de har visse likheter. Hvis ikke får man et veldig snevert, trangsynt, hjernevasket, feilaktig og svart/hvitt syn på ting. Man mangler essensiell forståelse når man ikke klarer å se forskjell på to negre.

 

Nei men det er veldig rart at du mener at islam skaper kriger, men kristendom ikke gjør det.

Når det er mer eller mindre same shit.

Stikkordet her er "mer eller mindre". Det er små utrolig viktige fundamentale forskjeller folk flest ikke kjenner til og heller ikke er interessert i å vite om. Jeg foreslår du bruker denne tråden til å diskutere islams hellige kriger: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1263953

 

Selvfølgelig forholder jeg meg til et verdslig bilde, da alt som skjer i verden igjen påvirker oss. Når vi lar den harmløse moderat-kristendommen få fortsette i Norge og resten av verden signaliserer vi at det er akseptabelt å tro på noe uten bevis, noe som støtter oppunder de mer ekstreme.
Hva kjennetegner en "ekstrem kristen" i kirken? Finnes det "ekstreme kristne" i alle hovedkirkene (protestantiske, katolske og ortodokse)? Kjenner ikke til det begrepet.

 

 

Hvorfor forholder du deg kun til Norge og kristendommen? Ville du gjort det samme med økonomi? Disse to tingene er vel noen av de største samfunnsemnene, så jeg personlig synes det blir litt naivt å konsentrere seg kun om sin egen boble.
Fordi det ikke bare er feil, men løgn å ta hva islamister gjør til inntekt for dine synspunkter på kristendom.
Lenke til kommentar
Stikkordet her er "mer eller mindre". Det er små utrolig viktige fundamentale forskjeller folk flest ikke kjenner til og heller ikke er interessert i å vite om. Jeg foreslår du bruker denne tråden til å diskutere islams hellige kriger: http://www.diskusjon...owtopic=1263953

 

Rister bare på hode, jeg, å på stå at kristendom ikke er en grunn til krig, men Islam er det er noe av det dummeste jeg har hørt, begge er jævlige religioner som tærer på menneskeheten og skaper faenskap alle steder de finnes, kristensom har skapt minst like mange kriger som islam og påstå noen annet er bare skummlet tullete og komisk.

Lenke til kommentar
Rister bare på hode, jeg, å på stå at kristendom ikke er en grunn til krig, men Islam er det er noe av det dummeste jeg har hørt, begge er jævlige religioner som tærer på menneskeheten og skaper faenskap alle steder de finnes, kristensom har skapt minst like mange kriger som islam og påstå noen annet er bare skummlet tullete og komisk.

Tull og tøys. Islam og jihad har jeg ikke tenkt å diskutere med deg i denne tråden, det finnes en egen tråd for det. Du er nå et typisk eksempel på en som ikke klarer å skille en sau og en potet - "faenskap fra åkeren begge to".

 

Du Jeg utfordrer deg til å nevne en krig som er utført pga kristendom, eller en kristen hellig krig om du vil.

 

Greit, fundamentalister. Fornøyd? Ekstrem er et adjektiv. Jeg brukte ikke "ekstreme kristne" som et eget begrep, men heller "ekstrem" som et beskrivende ord før "kristne". Håper dette oppklarte det for deg.

Hvorfor er en fundamentalistisk protestantisk/katolsk/ortodoks kristen farlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rister bare på hode, jeg, å på stå at kristendom ikke er en grunn til krig, men Islam er det er noe av det dummeste jeg har hørt, begge er jævlige religioner som tærer på menneskeheten og skaper faenskap alle steder de finnes, kristensom har skapt minst like mange kriger som islam og påstå noen annet er bare skummlet tullete og komisk.

Tull og tøys. Islam og jihad har jeg ikke tenkt å diskutere med deg i denne tråden, det finnes en egen tråd for det. Du er nå et typisk eksempel på en som ikke klarer å skille en sau og en potet - "faenskap fra åkeren begge to".

 

Du Jeg utfordrer deg til å nevne en krig som er utført pga kristendom, eller en kristen hellig krig om du vil.

 

Greit, fundamentalister. Fornøyd? Ekstrem er et adjektiv. Jeg brukte ikke "ekstreme kristne" som et eget begrep, men heller "ekstrem" som et beskrivende ord før "kristne". Håper dette oppklarte det for deg.

Hvorfor er en fundamentalistisk protestantisk/katolsk/ortodoks kristen farlig?

http://no.wikipedia.org/wiki/Korstogene

Lenke til kommentar
Rister bare på hode, jeg, å på stå at kristendom ikke er en grunn til krig, men Islam er det er noe av det dummeste jeg har hørt, begge er jævlige religioner som tærer på menneskeheten og skaper faenskap alle steder de finnes, kristensom har skapt minst like mange kriger som islam og påstå noen annet er bare skummlet tullete og komisk.

Tull og tøys. Islam og jihad har jeg ikke tenkt å diskutere med deg i denne tråden, det finnes en egen tråd for det. Du er nå et typisk eksempel på en som ikke klarer å skille en sau og en potet - "faenskap fra åkeren begge to".

 

Du Jeg utfordrer deg til å nevne en krig som er utført pga kristendom, eller en kristen hellig krig om du vil.

 

Greit, fundamentalister. Fornøyd? Ekstrem er et adjektiv. Jeg brukte ikke "ekstreme kristne" som et eget begrep, men heller "ekstrem" som et beskrivende ord før "kristne". Håper dette oppklarte det for deg.

Hvorfor er en fundamentalistisk protestantisk/katolsk/ortodoks kristen farlig?

http://no.wikipedia.org/wiki/Korstogene

 

 

Eller 30 års krigen som var så sent som 1600tallet, katoliker og protestanter som hamrer løs på hverandre med frankrike som outsider som var katolsk men slåss mot katolikkene av politiske grunner,

Eller Englands invasjon av Irland også på 1600tallet gjort av puritaner, en halv milion katolikker drept.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...