Gå til innhold

Hvorfor kjempe for at troende skal slutte å tro?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ha-ha! Du aner ikke hva du snakker om. Ignorant kaller jeg sånne som deg.

Så.. hvem er det som ikke er ignorante?

Vitenskap er ikke religioners fiende. Nå har vi tilstrekkelig med informasjon som leder oss RETT TIL SKAPEREN. Og Ateistene kryper avgårde og finner noe annet å holde fast ved for å benekte Gud. M-teorien er helt på jordet. Tror du på flere universer kan du ligesågodt tro på julenissen, FORDI det fins ingen beviser for noen av dem.

Endret av Lars ikke L4r5
Lenke til kommentar

Vitenskap er ikke religioners fiende. Nå har vi tilstrekkelig med informasjon som leder oss RETT TIL SKAPEREN. Og Ateistene kryper avgårde og finner noe annet å holde fast ved for å benekte Gud. M-teorien er helt på jordet. Tror du på flere universer kan du ligesågodt tro på julenissen, FORDI det fins ingen beviser for noen av dem.

Men derimot for Gud, finnes det indiser og beviser?

Hvem lager unnskyldninger når denne skaperen lever utenfor vår fysiske verden, og dermed slipper unna 'før'-prinsippet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi vet at jorda hadde en begynnelse, det er vitenskapelig bevist. Universet utvider seg. Spoler vi tilbake i tid vil hele universet samles inn i ingenting. Dessuten vet vi alle at sola ikke varer evig, dermed har vi en slutt, og alt som har en slutt, har en begynnelse.

Da er det bare to muligheter, Gud skapte universet eller RANDOM LUCKY BIG BANG.

Nå argumenterer jeg ikke mer under dette temaet. Tror du at hele universet ble skapt ved en tilfeldighet, JA, så er du ignorant.

Endret av Lars ikke L4r5
Lenke til kommentar

Vi vet at jorda hadde en begynnelse, det er vitenskapelig bevist. Universet utvider seg. Spoler vi tilbake i tid vil hele universet samles inn i ingenting. Dessuten vet vi alle at sola ikke varer evig, dermed har vi en slutt, og alt som har en slutt, har en begynnelse.

Nå argumenterer jeg ikke mer under dette temaet. Tror du at hele universet ble skapt ved en tilfeldighet, JA, så er du ignorant.

Hvordan kan du vite at jorda hadde en begynnelse? Hvordan kan du vite at universet utvider seg, vhordan kan du vite at dersom vi spoler universet tilbake samles det inn i ingenting, hvordan kan du vite at sola ikke varer evig?

Det er mange antagelser du gjør for å kunne vite dette. Hvordan kan du si at det ikke har vært 10000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 (du ser hvor jeg vil hen) 'misslykkede' [eller bom om du vil] av universer? Hvordan kan du si at det er kun et univers og derfor må det være skapt? For alt du vet så kan vi være det sure eplet av alle univers (ikke plukk på sammenligningen).

Forskjellen ligger i at vi sier at Big Bang er den mest sannsynlige forklaringen UTIFRA DE FENOMENE VI OBSERVERER I UNIVERSET IDAG. Det er ikke slik at det ligger i grunn at 'hmm, universet er stort, vi sier det eksploderer og dermed har vi forklart alt'. Det er ikke tilfeldig plukket ut av en bolle. Det er basert på målinger og observasjoner.

På en annen side så står skaperen, som ikke har noe å bygge oppunder, annet enn 'kjipt om vi er her ved tilfeldighet'.

Så overbevis meg gjerne, noe mer enn 'ehm, du er ignorant hvis du tror at vi dukket opp fra ingenting, bibelen sier [...].'

Kom med noe konkret.

Lenke til kommentar

Ikke èn gang har jeg sitert Bibelen, for jeg vet at det ikke har noen nytte for Ateister. Derfor er det svært interessant å se at vi kan finne spor som leder til at universet har en skaper ved hjelp av vitenskap. Jeg skal ikke gjenta meg selv, det jeg har sagt er gjeldene. Hvis du velger å tro at universet har eksistert for alltid for å ha et godt grunnlag for å si 'Gud fins ikke' så er det helt ok for meg. Tingen er at det er ignorant i mine øyne å tenke sånn.

Jeg er en kristen med et veldig åpent sinn, jeg leser ikke hvert ord i Bibelen og tror det uten å lure, sånn som visse personer på dette forumet påstår. Jeg grubler på masse, men jeg tror forskjellen med meg er at jeg er åpen for at Gud faktisk eksisterer. Jeg tør påstå at flertallet Ateister ikke liker tanken på det. Undersøkelsen om "ikke-'religiøse': VIL du at det skal finnes en himmel?" viser tydelig holdningen blant Ateistene på dette forumet, de vil ikke at noen høyere makt skal finnes. For da har de et stort problem, de har jo syndet uten å tro at en dag vil de bli dømt for alle gjerningene. Jeg er veldig klar over at jeg selv synder, og at jeg ikke fortjener å komme til himmelen. Men det gjelder å tro på at Jesus Kristus, Guds Sønn, døde for våre synder, stod opp igjen og steg til himmelen. Betyr det at vi kan synde, så lenge vi tror på Jesus? Nei, forskjellen ligger i å synde og å leve i synd. Jeg kommer til å synde i fremtiden, det er sånn vi er, men vi skal hate synden og vedlikeholde det personlige forholdet til Gud for å få styrke til å holde oss unna synden.

Endret av Lars ikke L4r5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke èn gang har jeg sitert Bibelen, for jeg vet at det ikke har noen nytte for Ateister. Derfor er det svært interessant å se at vi kan finne spor som leder til at universet har en skaper. Jeg skal ikke gjenta meg selv, det jeg har sagt er gjeldene. Hvis du velger å tro at universet har eksistert for alltid for å ha et godt grunnlag for å si 'Gud fins ikke' så er det helt ok for meg. Tingen er at det er ignorant i mine øyne å tenke sånn.

Nå er det ENJESTE sanne svaret at vi ikke vet hva som startet det hele... Men sannsynligheten for at det er en entitet som startet det er til stede ja, om enn aldri så liten, da vi ikke har funnet noen spor etter en eneste av de påståtte gudene her på jorden så langt, så er alt dette skapt av en gud har jeg mer tro på at det er en gud vi aldri har hørt om enn noen av de røre køllene vi har beskrevet i all verdens bibeler her på jorden ihvertfall.... Den kristne guden er detfinitivt ikke, til det fremstår han for klønete og dum i sin egen bok til å ha fått til noe slikt... Så å låse seg til den forklaringen er for meg bare ignorant og dumt...

Jeg er en kristen med et veldig åpent sinn, jeg leser ikke hvert ord i Bibelen og tror det uten å lure, sånn som visse personer på dette forumet påstår. Jeg grubler på masse, men jeg tror forskjellen med meg er at jeg er åpen for at Gud faktisk eksisterer. Jeg tør påstå at flertallet Ateister ikke liker tanken på det. Undersøkelsen om "ikke-'religiøse': VIL du at det skal finnes en himmel?" viser tydelig holdningen blant Ateistene på dette forumet, de vil ikke at noen høyere makt skal finnes. For da har de et stort problem, de har jo syndet uten å tro at en dag vil de bli dømt for alle gjerningene. Jeg er veldig klar over at jeg selv synder, og at jeg ikke fortjener å komme til himmelen. Men det gjelder å tro på at Jesus Kristus, Guds Sønn, døde for våre synder, stod opp igjen og steg til himmelen. Betyr det at vi kan synde, så lenge vi tror på Jesus? Nei, forskjellen ligger i å synde og å leve i synd. Jeg kommer til å synde i fremtiden, det er sånn vi er, men vi skal hate synden og vedlikeholde det personlige forholdet til Gud for å få styrke til å holde oss unna synden.

Her må jeg bare le, for er det noe jeg ikke kan bli straffet for så er det nettopp synder da jeg ikke lenger er underlagt den kristne gudens synderegister på noen områder. Å tro at det er den rørekjeppen som du kaller den kristne gud som står bak alt blir bare latterlig når en leser hans egen bok, for maken til kløne skal en lete lenge etter. Så la oss for all del be om at det ikke er han som står bak alt, for hvis det er det er det ikke bare ateister som er ute å kjører... :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Derfor er det svært interessant å se at vi kan finne spor som leder til at universet har en skaper ved hjelp av vitenskap.

Jaha?

Og resten av posten din er bare subjektivt tøv som gjør at du får sove om natta. Og nei, 'vi ateister' er ikke imot Gud, men at sannsynligheten for en eksistens slik religiøse beskriver denne entiteten er løgnaktig, rett og slett. Vi er skapt i hans bilde? Vi burde være like. Han er god? Derfor det er så mye ondt i verden.

GG Gud.

Red: Det bunner ut i sannsynligheter. Det kan hende at tyngdekraften er inteligent dytting fra Gud, og at evolusjon er feilaktig, men at det er Gud som står bak en mekanisme hvor han velger ditt og datt. Det kan hende at vi lever i et 'matrix' hvor ingenting er reelt. Sannsynligheten for dette, er forsvinnende liten iforhold til eksperimenter utført at å holde sinnet åpent for alle alternative forklaringer, gjør en utmattet og dum. Et sted må du velge at noe er mest sannsynlig oppspinn og leve uten det. Du antar at bilen som kommer imot deg er virkelig, og at det kan gå ille hvis du ikke prøver å komme deg unna, men du kan ikke vite før utfallet er tilstede.

Du har sikkert hørt om apeeksperimentet hvor aper settes i bur og blir lokket med mat, men prøver de å ta den så får de støt. Deretter byttes apene ut og tilslutt vet ingen hvorfor ingen prøver å ta maten, annet enn at de har blitt lært opp til det .) .

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Ha-ha! Du aner ikke hva du snakker om. Ignorant kaller jeg sånne som deg.

Så.. hvem er det som ikke er ignorante?

Tror du på gud kan du likesågodt tro på julenissen, er ikke noe mindre sannsynlig at han finnes.

Lenke til kommentar

Hvis du bare ser to muligheter i noe vi faktisk ikke kan si noe om, så mangler du kreativitet. Når du nevner Gud så åpner det en uendelig rekke av forklaringer, for absolutt alt som ikke kan motbevises er minst like sannsynlig som Gud.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vitenskap er ikke religioners fiende.

Sannhet. De er på ingen måte relatert. Selv om mange her synes å tenke så.

Jeg er en kristen med et veldig åpent sinn, jeg leser ikke hvert ord i Bibelen og tror det uten å lure, sånn som visse personer på dette forumet påstår. Jeg grubler på masse, men jeg tror forskjellen med meg er at jeg er åpen for at Gud faktisk eksisterer. Jeg tør påstå at flertallet Ateister ikke liker tanken på det.

Flott. Jeg er ateist og åpen for det samme. Dog lar jeg det ikke ha noen innvirkning på livet mitt. Jeg tør påstå at mange ateister her inne gjør noen logiske feilslutninger.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar
Den påstanden kan jeg ikke huske å ha hørt fra noen troende.

Så du som troende sier at bibelen IKKE er bevis for guds eksistens? Du mener han er uavhengig av religionene? Annser du deg selv for å være kristen, agnostiker, eller deist? Og hvorfor klynger du deg til en gudsfigur dersom du ikke har ett eneste bevis for ham, inkludert en hellig skrift?

Jeg er agnostiker, tidligere troende.

Det er nok ikke mange som tror fordi de har vært innom et laboratorium og kjørt eksperimenter som viser at Gud eksisterer. Det er personlig (og åndelig/sjelelig/paranormalt om du er åpen for at slikt finnes) og på et helt annet plan enn naturvitenskapen opererer på. Mange mener å ha opplevd overnaturlige ting, som for dem er beviser at det fins noe mer.

Det er ikke min oppfatning at gud er fraværende. Det er et vitenskapelig faktum.

Jeg har aldri sett forskning på Guds eksistens, langt mindre noe som har konkludert med at han ikke eksisterer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
for maken til kløne skal en lete lenge etter
Trenger du lete lenger enn til din egen nese for å finne en? Ikke personlig ment, mer generelt, men "hvorfor ser du flisen i ditt brors øye når du ikke ser bjelken i ditt eget", er et sitat jeg kunne brukt hver eneste dag.

I gjennom bibelen dreper gud over 2 millioner folk.
Jeg vet hva du prøver å si, men hvor mange liv har du drept, direkte eller indirekte?
Lenke til kommentar
for maken til kløne skal en lete lenge etter
Trenger du lete lenger enn til din egen nese for å finne en? Ikke personlig ment, mer generelt, men "hvorfor ser du flisen i ditt brors øye når du ikke ser bjelken i ditt eget", er et sitat jeg kunne brukt hver eneste dag.

Ja sikkert et flott sitat det, men gjør det guden noe smartere om jeg også er dum? Når guden fremstår som et gigantisk universielt katastrofe område i klønethet og dumskap gjør det vel ikke fyren noe mer smart med å kalle meg, om en indirekte, for dum også? Guden har jo til og med skrevet en bok om dumskapen sin, det har altså ikke jeg gjort (Nei, RWS er IKKE forkortelsen for Knausgård nei... :) )

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om Gud skapte verden, hvem skapte Gud?

Å påstå at noe som helst i vitenskapen skjer ved et lykketreff er latterlig. Vitenskapen kan ikke forklare nøyaktig hvordan dette skjedde enda, men flere og flere undersøkelser gir mer og mer informarsjon. Det er mange som forveksler Darwins naturlige utvalg med lykketreff også, men dette bryter med teorien. Det handler ikke om flaks, det handler om den sterkeste, den som passer best. Utvikling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal jeg si meg enig i dette Webmaster Esso?

Å påstå at noe som helst i vitenskapen skjer ved et lykketreff er latterlig. Vitenskapen kan ikke forklare nøyaktig hvordan dette skjedde enda, men flere og flere undersøkelser gir mer og mer informarsjon.

Jeg finner teorier om det motsatte. Kvantefysikken gir oss en rekke muligheter for lykketreff i den forstand at du f.eks. ikke kan forutsi når et radioaktivt atom skal sende ut sine partikler. Dessuten har vi mye snadder i den ubevisede strengeteorien om en vil utdype søket etter dette.

Lenke til kommentar

Ikke èn gang har jeg sitert Bibelen, for jeg vet at det ikke har noen nytte for Ateister. Derfor er det svært interessant å se at vi kan finne spor som leder til at universet har en skaper ved hjelp av vitenskap. Jeg skal ikke gjenta meg selv, det jeg har sagt er gjeldene. Hvis du velger å tro at universet har eksistert for alltid for å ha et godt grunnlag for å si 'Gud fins ikke' så er det helt ok for meg. Tingen er at det er ignorant i mine øyne å tenke sånn.

Du er bundet av syndebegrepet, så enkelt er det.

Husk at det fantes en parallell kristne mennesker i tidlig kristen tid kalt gnostikere. De var ikke bundet av syndebegrepet.

Etter min oppfatning er syndebegrepet mer ett menneskelig kontrollbehov enn at dette er noe stort som guden gir oss i gave. Syndebegrepet er jo ett perfekt instrument i å kontrollere folkemassene.

Jeg har ingen tro på en slik gud, som har samme kontrollbehovet. At guden samtidig gir oss "sin enbårne sønn, slik at vi skal få evig liv", javel! Det er jo fint å ha en løsning på det slik at en ikke gjør folk helt fortvilte!!!!

Det er jo helt klart en grunn til å fortvile om du blir servert ett slikt budskap om evig fortapelse, men hør hør, vi har løsningen i Jesus som tilgir våre synder om vi kommer til å tro på ham.

La oss ta en tenkt mulighet, at guden finnes og Jesus er en fin fin kar som vil oss vel. Da tror jeg mer på at han vil tilgi oss uansett om en ber om det eller ikke. Jeg tror mennesker har forvridd budskapet, om det finnes ett slikt budskap fra guden.

La oss legge til side kontrollbehovet og heller fokusere på viktige ting som kjærlighet. Kjærlighet er noe alle trenger og som når inn til folk.

Kristendommen sier guden besitter all denne kjærligheten og overøser oss med den. Det kommer ett naturlig spørsmål inn her:

Om jeg gir noen min kjærlighet, er det da guden som er i meg og deler dette med oss?

Uansett om det er det eller ikke, så synes jeg kjærligheten er fin. Om vi så skulle klare oss uten en gud, så synes jeg fokus på den er viktigere enn noe annet.

Lenke til kommentar
Uansett om det er det eller ikke, så synes jeg kjærligheten er fin. Om vi så skulle klare oss uten en gud, så synes jeg fokus på den er viktigere enn noe annet.

Amen (!)

Og du er forresten på linje med selveste Paulus, som sa at kjærligheten er enda viktigere enn troen. En del ting i både bibelen og kristendommen ser annerledes ut om man belyser det fra den enkle påstanden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...