KarlRoger Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Vil bare si jeg støtter opplevelsen av religion som tankefengsel for min egen del. Det siste som holdt på troen var frykten for Helvete. Når du er redd for noe som bare eksisterer i tankene, og dette hindrer deg i å tenke annerledes, så er det absolutt et tankefengsel. Men det var når jeg innså dette at troen ble til ikke-tro. En gud som ikke kunne holde meg med annet enn trusler var ikke en verdig gud for meg. 4 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Men det var når jeg innså dette at troen ble til ikke-tro. En gud som ikke kunne holde meg med annet enn trusler var ikke en verdig gud for meg. Akkurat! Og en annen ting som går opp for deg når du ramler ut av tankefengslet er at det omtrent blir som å innrømme et mord når du sier at du engang har trodd på dette... Lurer på hvorfor DEN følelsen er så sterk jeg... 1 Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Vil bare si jeg støtter opplevelsen av religion som tankefengsel for min egen del. Det siste som holdt på troen var frykten for Helvete. Når du er redd for noe som bare eksisterer i tankene, og dette hindrer deg i å tenke annerledes, så er det absolutt et tankefengsel. Men det var når jeg innså dette at troen ble til ikke-tro. En gud som ikke kunne holde meg med annet enn trusler var ikke en verdig gud for meg. For de som aldri klarer å riste fra seg troen, og faktisk tror på ett helvete, så vil man jo for alt i verden sørge for at sine barn blir godt lært opp i troen - så de også slipper helvete. Foreldrene gjør jo dette i beste mening.. problemet er når foreldrene lærer barna at de kan brenne en evighet dersom ikke de holder seg i skinnet gjennom livet... Ond sirkel, vanskelig å komme ut av. Sett Inception? Inception: 'The most resilient parasite is an idea planted in the unconscious mind' Dette gjelder også religion.. tror jeg Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 For å gå videre på temaet. Tankefengsel og hjernevasking i religiøse sekter: http://www.youtube.com/watch?v=GXA7GA9yntc Kjedelig diskusjon kanskje, men dette er realiteten for mange barn rundt i verden. Tenk bare på hvordan dommedags-sektene skremmer barna sine. Du tror faktisk at verden skal rase sammen hvert øyeblikk som helst. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger verden skulle ha endt i følge Jehovas Vitne for eksempel... Hva tror dere barna føler midt oppi denne galskapen? Jeg har møtt slike barn og de er klippefast i sin tro på det de voksne forteller dem er sant. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Jeg har ikke tall på hvor mange ganger verden skulle ha endt i følge Jehovas Vitne for eksempel...2, 1914 og 1975. Helvetesfrykt var ikke noe drivkraft til at de jødene trodde på Gud. Læren om fortapelsen kom senere. Helvetesfrykt er sjeldent drivkraften for de fleste kristne til å tro på Gud. Helvetesfrykt er også minkende, ettersom flere og flere ser det ut til, ikke anser fortapelsen som et evig tortursted, men mer i form av fravær av Guds nærhet her på jorden og/eller død, som i det motsatte av (evig) liv. Lenke til kommentar
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Med dette ønsker jeg å spørre ikke-troende om hvorfor de er så veldig opptatt av at troende ikke skal tro? Så forferdelig opptatt er vi ikke. Vi ønsker hovedsakelig at folk selv skal se lyset. Du ser ikke oss reise rundt i verden og starte kriger eller drive misjonering eller gi desperate mennesker hjelp i gjengjeld for å bli medlem av religionen vår. Vitenskapen, skolene, universitetene, sykehusene, forskningsinstitusjonene og massemediene er våre misjoner og katedraler. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Men de har sett lyset. Bare et annet lys enn deg. Lenke til kommentar
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Men de har sett lyset. Bare et annet lys enn deg. De har ikke sett lyset - de har sett en skjeggete innvandrer ifra midtøsten i Taxi som sier han kan kjøre dem hjem... med nattillegg og overtidsbetaling. 2 Lenke til kommentar
chokke Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Men de har sett lyset. Bare et annet lys enn deg. Likevel sperrer vi inne noen andre som har sett lyset, disse og religiøse? Endret 28. oktober 2010 av chokke Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 De har ikke sett lyset - de har sett en skjeggete innvandrer ifra midtøsten i Taxi som sier han kan kjøre dem hjem... med nattillegg og overtidsbetaling. Kall det hva du vil. I symbolsk forstand er det et lys. Likevel sperrer vi inne noen andre som har sett lyset, disse og religiøse? Jeg skjønte ikke spørsmålet? Lenke til kommentar
chokke Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Jeg skjønte ikke spørsmålet? Vi har institusjoner hvor disse fores med medikamenter og behandling, mens andre hedres og får god lønn for det. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Okey, men nå skjønner jeg ikke relevansen. Lenke til kommentar
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Kall det hva du vil. I symbolsk forstand er det et lys. Vi kan godt begi oss ut på det metafysiske plan og diskutere metaforiske fotoner, men religionen er ikke opplysning, det er et tankekontrollmemè, og det virker nesten utelukkende fordummende. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Jeg har vel aldri påstått at det er opplysning. Det er derimot en forklaring, derav lys, for hvordan ting henger sammen. Er det en god forklaring? Det avhenger fullstendig av religionen. Er det fortsatt en forklaring? Ja, det er det. Derfor jeg brukte ordet "lys". Det trenger ikke være fordummende, nei. Det som er fordummende er mangelen på ydmykhet og trangsyn. Endret 28. oktober 2010 av wingeer 1 Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Hva er det som gjør en form for hjernevasking bedre enn en annen? Lenke til kommentar
ikkeaktiv Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 ^ Ingen form for hjernevasking er bedre enn en annen. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Det var vel bare et spørsmål om tid før denne tråden gikk over til relativisme... 2 Lenke til kommentar
Sarah78 Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Jeg skjønte ikke spørsmålet? Vi har institusjoner hvor disse fores med medikamenter og behandling, mens andre hedres og får god lønn for det. Dette gjelder både religiøse og ikke religiøse Bi-polare genier Man kan være et geni uten å ha bi-polar ,men det hjelper. Kan ikke uttale meg om andre psykisk lidelse,det aner jeg fint lite om. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 En gud som ikke kunne holde meg med annet enn trusler var ikke en verdig gud for meg. Dette merket jeg i talen til en kristen (fanatiker?) som talte under komfirmasjonen til lillebroren min. Talen inneholdte mye som kan betegnes som trusler. Du trues med ene hånden og trøstes med den andre! Lenke til kommentar
G Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 (endret) I USA har fundamentale kristne kjempet en innbitt kamp om rettigheter til det samme. Dette må jo åpenbart et forsøk på systematisk hjernevasking og forsøpling av barnas virkelighetsoppfatning. Nei, det er et forsøk på påvirke andre til å tro det man tror på selv. Man kan mene mye om metodene osv, men når du kaller det systematisk hjernevasking mer enn antyder du at de ikke selv tror på dette og har onde hensikter med å lure barn. Barn har ikke utviklet evnene til å sortere mellom sant og ikke sant. Jeg mener det er trist når barna lyves til på denne måten. Vi misbruker deres tillit når vi forer dem med løgner som gjør dem til disillusjonerte tapere. Er troende desillusjonerte tapere? Og i såfall i større grad enn ateister? Hvilket grunnlag har du for å si det? Og igjen - du kan ikke anklage noen for å lyve om de forteller videre noe de selv tror er sant. De kan ta feil, men de lyver ikke. Er forsåvidt enig i det der, at om en er blitt lurt til å tro at noe er sant, så kan en ikke anklage dem for å lyve. Læremesteren deres har gjerne ofte løyet, da han/hun gjerne er mye mer inne i stoffet, og har sannsynligvis møtt sin egen og andres tvil, pluss en haug med skriftlig materiale som setter tvil ved religionen. Men, når personen blir konfrontert med "fakta", så blir ihvertfall vedkommende oberservant på muligheten av andre forklaringer/løsninger. Disse menneskene, kan man kalle dem for løynere nå, dersom de tviholder på troen sin? Endret 29. oktober 2010 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå