Kenny Bones Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Hei Jeg er 25 år og jobber som IT-teknikker i et svært firma yadayadayada. Tjener nå 340k ca i året, ikke spesielt mye og har alle utgifter selv i dag. Tidligere hadde jeg samboer som også hadde omlag 13k utbetalt i måneden. Noe som hjalp veldig. Men jeg har alltid vært flink økonomisk og sløser sjeldent penger. Jeg er mer en samler, sparer kanskje. Men uten å være grådig, jeg elsker å gi bort. Men jeg en teori på at man kan legge av penger hele tiden, få alt mest mulig automatisert slik at jeg selv kan gjøre andre ting. Og samtidig spare på masse forskjellig uten at man tenker over det. Så jeg sprer pengene mine utover forskjellige kontoer slik at det samler seg opp smått om smått automatisk. Lønn går inn til hovedkontoen, men dagen etter overføres nesten alt til regningskontoen. Husleie og de fleste faste utgifter trekkes derfra og alt som eventuelt står igjen får bare hope seg sakte opp. Deretter fører jeg tilbake 1500 per uke til min vanlige konto. Dette systemet har fungert svært godt i de årene jeg har hatt samboer. Hun hadde alltid mellom 10 og 13k i måneden, noe som hjalp veldig. Men nå er jeg aleine og har samme utgiftene fortsatt. Så når jeg har utbetalt nesten 20k så står jeg faktisk ikke igjen med stort etter at faste utgifter er trekt. Inntekten min er ca 20.000,- utbetalt i mnd Av faste utgifter i mnd har jeg som følger (legger alltid på litt): - Husleie - 6300,- - Strøm - 1000,- - Telefon - 500,- - Øvingslokale - 500,- - Busskort - 700,- - BSU - 500,- - Fond - 500,- - Sparekonto - 500,- - Studielån - 1000,- - TV / Internett - 500,- - Forsikring - 500,- Dette blir da 12500,- i faste utgifter give or take. Da står jeg ikke igjen med store greia egentlig. 7500,-. Nå vet jeg jo at jeg fortsatt bor med den standarden jeg gjorde før, men jeg har overhodet ingen planer i å gå ned i bostandard. Så jeg må gjøre noen lure ting. I tillegg røyker jeg, noe jeg selvfølgelig kan slutte med. Men det er ikke sikkert det skjer med det første. Men broren min som er året eldre jobber og tjener litt mer enn meg og vi har tenkt å slå oss sammen med kjøp av bolig. Jeg vet at jeg får 1.5 mill inkludert husbanken og da gjør sannsynligvis han også det. Så vi ser for oss at vi leter etter noe til rundt 2.6 mill opp mot 3. Men det stadfester også at broren min, som har null økonomisk sans, faktisk klarer å bidra nok til at vi begge tjener på dette. Faktisk tenkte jeg å ha fullmakt over kontoene hans og kun gi han "dagpenger" eller "ukepenger" . Men seriøst, forvalter jeg pengene hans så skal jeg klare å få pengene til å vokse. Det er bare å la dem jobbe selv. I tillegg tenkte vi å kjøpe med tre soverom, eventuelt bygge et tredje. For å så leie ut til en person. Hvor vi da deler inntekten fra det og strør det utover månedsfradraget på huslånet. Nå tenker vi jo ikke å bo sammen så altfor lenge. Bare så vi begge tjener på det og sørger derfor for å se etter områder hvor prisen sannsynligvis vil stige mest mulig. Etter fire år har vi kanskje tjent litt på det og har råd til å kjøpe noe enda dyrere. Prinsippet er jo at én krone kan bli til en million. Jo mer man har jo mer tjener man og bolig er vel rimelig trygt å innvestere i uansett. I tillegg har jeg en del jobbing jeg gjør på privat basis hvor jeg utvikler diverse ting, alt fra web til office-maler. Og dette gjør jeg via et designbyrå som da leier meg inn. Jeg har enda ikke ordnet meg betaling enda så jeg er usikker hvordan dette bør gå for seg. Jeg har avtalt å ta 700 eller 1000 kr timen for det tar de uansett. Har vel jobbet i omlag 30 timer, mulig mer, men er usikker på om jeg må skatte av det? Jeg har jo tenkt å danne enkeltmannsforetak også, men er ikke interessert i å skatte av mine hardt tjente småkroner. Og jeg vet at man også har masse fordeler ved å ha lån, rent skattemessig. Så jeg ser for meg å bruke firmaet for å tjene penger og "lure vekk" penger om det er mulig. På lovlige måter selvfølgelig. Målet er jo å til slutt ha enorme summer Og når jeg leste så mye om skattelistene og hvordan Tommy Sharif og Røkke og gjengen klarer å lure vekk penger så ble jeg litt fascinert. Røkke f. eks har en oppført inntekt på 0,-. Hvordan er det mulig? Om han skal kjøpe seg en sjokolade, kjøper han det på étt eller annet firma? Går han rundt med cash? Men for min del, har jo sparing, BSU og fond. Fondet tjener jeg faktisk litt på. Har regnet ut at det lille jeg har skutt inn hver måned har vokst fra 8000,- til 9700,- ca. Noe jeg synes er rimelig bra prosentmessig. Men hvilke strategiske valg burde jeg gjøre her og nå for å spare mer og tjene mer, både kortsiktig og langsiktig? Endret 22. oktober 2010 av Kenny Bones Lenke til kommentar
Techster Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) hvis man skal virkelig tjene penger på salg av bolig er den "letteste" måten å kjøpe noe som er billig, pusse det opp selv og dermed selge det. det er jo slik at boligpriser følger prisstigningen i samfunnet generelt og det skal mye til for at en gitt leilighet skal stige veldig mye mer enn konsumprisindeksen. viktig å huske på at det koster å selge leiligheter også. gjerne fra 50.000 og oppover. ser ikke helt for meg hvordan man skal lure vekk penger uten at det er ulovlig. det aller beste spareproduktet er BSU. man får god rente på pengene og hvis man sparer 20.000 i året får du 4.000 ekstra i skattefordel. mtp sikkerhet og betingelser tror jeg BSU er nokså uslåelig. du har jo staret med fond og har tydeligvis gode erfaringer med det og mange har det. basisen for fondet er jo aksjer så det er mer usikkert og man får ikke de samme skattefordelene, men potesiale for å tjene mer enn BSU er der. røkke og gutta har profesjonelle økonomer som hjelper de å plassere pengene optimalt til enhver tid. det kan innebære at firmaene ikke har fakturaadresse i Norge og at man benytter såkalte "skatteparadis", og man kan få ned skatte ved å ha lån (det betyr ingenting om dette lånet er fra et av hans egne firmaer og dermed koster lånet ingenting). de har helt sikkert mange andre triks også. PS! hvis man har en idè om noe som enda ikke er bevist er det en hypotese. en teori er bekreftet som den beste modellen for å beskrive et gitt fenomen. Endret 26. november 2010 av Techster Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 En kjapp kommentar: Selv om du har hatt en historisk god avkastning på fondssparingen din så sett heller inn 1000 pr mnd på bsu'n. 500 som du har i dag vil kun gi deg 6k per år mot mulige 20k. Årsaken for det er at bsu vil gi deg en sikker høy avkastning, mens fondet er forbundet med volatilitet. Noe som vil gi deg 12k. Har du en solid (komfortabel) buffer på sparekontoen allerede kan det samtidig være hensiktsmessig å også plassere de 500 på bsu'n istedenfor! Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2010 Takk Martin! Har tenkt på å hive mer over på BSUen, men da må jeg potensielt tjene litt mer, eventuelt ta 500,- fra det som settes på Sparekontoen hver måned og sette over på BSUen istedet. Ser at jeg sannsynligvis får mer ut av det på den måten Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 (endret) Dersom du har en rimelig grei buffer så burde du fjerne postene sparing og fond, sørg i det minste for å fylle opp BSUen vært år (20000kr/år). Personlig ville jeg ha tynt studielånet så langt utover som mulig for å sette pengene i aksjer e.l. men det er selvfølgelig en stor risiko. Telefon for 500kr i mnd virker noe drøyt. Edit: Ser nå at du har fått endel av de samme tipsene tidligere. Endret 3. desember 2010 av Wisd0m Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Du må selvsagt betale skatt av biinntekter. Enkeltmannsforetak vil ikke gjøre noen betydelig forskjell. Røkke har sterkt varierende inntekt – i et år der børsen kræsjer er det for eksempel ikke helt optimalt å ha noen milliarder stående i aksjer, men mannen betaler nok mer skatt i et gjennomsnittsår enn vi gjør i et gjennomsnittsliv. Synes planen om å bli rik på å kjøpe egen bolig høres nokså halvhjertet ut. Én krone kan bli en million, og med 10% avkastning årlig tar det ikke mer enn 145 år. Du blir ikke rik av å snylte staten for noen kroner på småinntekter. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Hvis du sitter igjen med 7.500,- og dette kun skal dekke forbruk og mat så synes jeg dette høres mye ut egentlig. Jeg er omtrent i samme situasjon, tjener litt mer, men sparer mye mer. Tenker jeg sitter igjen med et par tre tusen hver mnd som går til daglig forbruk. Forsøker å spare 6 - 7.000 i mnd. Som de andre sier, prioriter BSU fremfor fond. Du får mer igjen for det, det er tryggere, og du har bare mulighet til å spare frem til du er 34. (Du har 9 år igjen, og sparer 6000 på bsu i året) dvs du vil ikke rekke å fylle den opp med mindre du allerede har ~ 95.000 der. Tanken med å tjene på bolig høres fornuftig ut. Sats på en enebolig med uteleiedel. Da kan du tjene ganske gode penger skattefritt. Men man må et stykke unna sentrum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå