Gå til innhold

Hvordan presentere filosofi for en 9.klasse på en flott måte?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal presentere filosofi for en 9.klasse. Opplegget skal gå over fire timer. Det skal omhandle filosofer som Kierkegaard, Marx, Freud, Sokrates. Tenkte å ende opp i en filosofisk samtale i siste timen (det er 4 timer over en uke. Ingen dobbelttimer). Noen som har noen ideer om hvordan jeg kan presentere emnet filosofi gjennom ca. 20 minutter den første timen? Bare for å introdusere det for dem, før vi jobber videre med filosofene og da ender i en filosofisk samtale.

Noen som har tips? Jeg spør fordi jeg vil gjøre det mest mulig interessant for elevene mine :)

Takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg fant veldig interessant da jeg tok filosofi i første året på universitet var hvor feil oppfatningen min og mine venners var av filosofi. Mange tror at man bare sitter og grubler på tullete spørsmål man aldri får svar på - eksistensielle ting osv (Newton var f.eks en naturalistisk filosof). Mulig du har allerede dette inkludert i planen, men jeg ville foreslått å framlegge hvor progressivt dette feltet egentlig. Nye ideer blir hele tida lagt ut i tidsskrift, deretter kritisert og det akademiske samfunnet justerer konsensusen etter dette. Mulig du ikke har tid, men hvis du har mulighet så kunne det vært veldig morro for de å se hvor annerledes mange profesjonelle filosofer tenker. Folk flest har som regel en tendens til å bestemme seg for en ting og deretter finne bevis for å støtte synet sitt. En av mine filosofiske helter, Hilary Putnam, er en juvel i denne sammenhengen. Muligens også viktig å påpeke at i hverdagen så anser mange det som en svakhet å endre synspunkt, mens for filosofer er dette en av de sterkeste kvalitetene man kan ha

Lenke til kommentar

Gaarder har skaffet seg ufortjent mye berømmelse gjennom sin tabloide fremstilling av filosofien i boken "Sofies Verden". Jeg vil heller foreslå å lese "Filosofi: En innføring" av Vegard Martinsen. Internettversjonen kan leses helt gratis her:

http://filosofi.no/

Jeg er enig i at Sofies Verden ikke er noen god innføring i filosofi, men jeg ser ikke hvordan det du anbefaler er noe bedre. Det er kanskje en god innføring i forfatterens manglende forståelse av filosofi og filosofihistorie, ikke noe mer. Endret av Psykotek
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde nettopp om filosofi, og jeg går i 9. klasse.

Kan sikkert slenge litt inn her senere. :)

Ja, det må du gjøre :) Hvordan presenterte læreren din det, og var det interessant og lærerikt?

Takk for forslagene, folkens. Problemet er at vi ikke har så mye tid, så det blir begrenset hva vi får tid til...

Lenke til kommentar

Prøv å les Sofies Verden?

Gaarder har skaffet seg ufortjent mye berømmelse gjennom sin tabloide fremstilling av filosofien i boken "Sofies Verden". Jeg vil heller foreslå å lese "Filosofi: En innføring" av Vegard Martinsen. Internettversjonen kan leses helt gratis her:

http://filosofi.no/

Skal kikke litt i den, men gitt at den blir anbefalt av deg, er jeg naturlig nok litt skeptisk da du syns å ha litt merkelige oppfatninger av hva du syns er logisk :)

Syns selv Sofies verden er fin, fordi den egner seg til å holde en 9. klassings oppmerksomhet samtidig som den fletter inn filosofi på en nokså sømløs måte.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...