Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'n slår seg når jeg spiller! hjelp..

Anbefalte innlegg

Jeg regner med at du mener "slår seg AV" i emnetittelen her... ikke "slår seg" som at den får sopp og råte ;)

I så tilfelle, om det kun skjer ved 3D spilling så er det et klart tegn på et av de følgende:

-Enten for lite strømtilførsel fra PSU (da 3D krever maks av maskinen)

eller

-CPU eller GPU overheater til den grad at de slår seg av (innebygget safeguard mot skade)

Hvis speedfan temperaturene dine stemmer så er både CPU corene og GPUen din veldig varme. Ikke nødvendigvis så varme at de definitivt er årsaken, men de er ihvertfall langt over det de burde være - og om CPU skalerer ned ytelsen for å hole varmen nede ville det ikke overrasket meg når den er 80+ grader.

Sjekk at heatsinks står godt på og ikke er hel fulle av støv er det første jeg ville sjekket. Spesiellt om du har montert selv og ikke har veldig mye erfaring bør du forsikre deg på at kjøleren for CPU er montert riktig - det er lett å gjøre feil uten at noe nødvendigvis SER helt feil ut.

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at du mener "slår seg AV" i emnetittelen her... ikke "slår seg" som at den får sopp og råte ;)

I så tilfelle, om det kun skjer ved 3D spilling så er det et klart tegn på et av de følgende:

-Enten for lite strømtilførsel fra PSU (da 3D krever maks av maskinen)

eller

-CPU eller GPU overheater til den grad at de slår seg av (innebygget safeguard mot skade)

Hvis speedfan temperaturene dine stemmer så er både CPU corene og GPUen din veldig varme. Ikke nødvendigvis så varme at de definitivt er årsaken, men de er ihvertfall langt over det de burde være - og om CPU skalerer ned ytelsen for å hole varmen nede ville det ikke overrasket meg når den er 80+ grader.

Sjekk at heatsinks står godt på og ikke er hel fulle av støv er det første jeg ville sjekket. Spesiellt om du har montert selv og ikke har veldig mye erfaring bør du forsikre deg på at kjøleren for CPU er montert riktig - det er lett å gjøre feil uten at noe nødvendigvis SER helt feil ut.

-Stigma

Dette er altså en laptop, ikke en stasjonære PC.

Til trådstarter, de temperaturene der er rimelig høye til å være ilde. Burde ligge på 60-70 grader på CPU og 70-80 på GPU. På load burde det ikke være høyere enn 95 grader. Du kan ikke forvente at den forholder seg feilfri i over 2 år om du ikke fjerner støv. Reklamerer du på den og den er full av støv så vil du bare sitte med en regning på utført sjekk da det blir en brukerfeil.

Lenke til kommentar

Blåste rein PCn min idag med trykkluft, demonterte også dekslet bak for å blåse der også (var sikkert ikke nødvendig). Og har testa pcn med 4 forskjellige spill. Og alle fungerer utmerket :dribble::new_woot:

Pcn blir heller ikke like varm lenger. Også nå har jeg prøvd å ikke dekke til viftene bak, med å ha pcn på kanten på bordet så vifta får luft. Og har spilt i hele kveld å fungerer utmerket..

Takk for gode tips :):thumbup:

Endret av bgulhaugen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...