Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen(e) starter ikke

Anbefalte innlegg

Har 2 litt eldre datamaskiner her hjemme som ikke starter, en fra rundt 2003 og en fra 2006.

Den fra 2003 får jeg start på, men den finner ikke operativsysemet på harddiskene. Har prøvd å bytte til andre harddisker som jeg har installert OS på, men uansett hvordan jeg kobler til forskjellige harddisker finner den ikke noe operativsystem. Hva kan være galt med denne maskinen? Nekter da å tro at alle fire harddiskene jeg har testet på den er døde :wee:

Den andre maskinen er helt død i skrivende stund og jeg mistenker at det er strømforsyningen som er død. Når jeg kobler til strømmen så kommer det en veldig høyfrekvent lyd som er konstant og når jeg kutter strømmen går lyden bort som en gammeldags politisirene nærmest. Har tenkt å prøve å flytte over PSU'en fra maskinen 2003, men her er det et lite problem. Den gamle PSU'en har 20pins mens dette HK'et, Asus P5W DH Deluxe, har 24 pins kontakt. Er det en måte jeg kan sjekke om strømforsyningen fungerer? Andre ting jeg kan prøve for å feilsøke denne maskinen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskin nr. 1: Sikkert IDE-disker? Sjekk at disken er Master å ikke slave (jumper på disken).

PSU: Ta kontakten ut av HK å koble en ledning mellom grå å grønn ledning. Da skal PSUen starte. Dette med grå å grønn ledning tar jeg rett ut av hukommelsen og bør undersøkes/bekreftes av andre.

Lenke til kommentar

Nei, det er sata-disker på begge maskinene. Var litt vrient å prøve å bytte komponenter mellom maskinene siden det ene hovedkortet hadde 24pins PSU mens den andre hadde 20pins. Saken ble ikke stort bedre da det viste seg at det ene kortet ikke hadde AGP-spor til skjermkortet og kun pci-express, mens det var motsatt på det andre kortet *sigh*

Får vel kjøpe en ny PSU til den ene maskinen for å se om det fikser saken.

Lenke til kommentar

* Relevant informasjon om maskinvare og operativsystem.

Datamaskin nummer 1:

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket775 4MB

Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Kjøler

Lian Li PC6070BSCAND, Sort

2stk Western Digital 320GB S-ATAII

Asus P5W DH Deluxe

Hiper Strømforsyning ATX 580W Sort

NEC DVD-brenner AD-5170 IDE Black

PowerColor Radeon X1900GT 256MB

Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400

Datamaskin nummer 2:

CPU: AMD Athlon XP3400+64bits

Minne: 1024MB Dual DDR SDRAM PC400

Harddisk: 500GB (2x250GB S-ATA)

Skjermkort: 256MB ATI Radeon 9800

Lydkort: Audigy2 M/frontmodul

Nettverkskort: Integrert 10/100 ethernett

Porter: 4 x USB 2.0,FireWire

DVD-Rom: 16xDVD,48x cd

DVD-Brenner: 4xDVD+r, 2.4xDVD+RW, 8xDVD,

16x CDR, 10xCDRW,40xcd

340w PSU mener jeg å huske det var.

Begge maskinene kjører Windows XP.

* Når oppstod problemene? Installerte du noe maskinvare eller programvare rett før?

Maskin nummer 2 sluttet å fungere gradvis. En kveld opplevde min far at maskinen klarte å være på i noen få minutter før den skrudde seg av. Dagen etter kom man ikke inn i windows og fikk melding om at "operating system not found". Maskin nummer 1 døde brått, ingen sykdomssymptomer.

* Forklar mest mulig om problemet, og hvis du får en feilmelding, hva står det der?

Datamaskin nummer 1 er helt død, maskin nummer 2 får opp melding om at den ikke finner operativsystem.

* Har du nylig søkt etter virus og spyware/adware med ett oppdatert antivirusprogram og antispywareprogram?

Nei

* Har du nyeste drivere til all maskinvaren din?

Nei

* Har du lastet ned alle oppdateringer til Windows?

Nei

* Er du sikker på at all maskinvare fungerer bra?

Nei, jeg tror at PSU'en er død på maskin nummer 1. Når jeg kobler til strøm så kommer det en høyfrekvent konstant "ule-lyd", noe lignende som i denne videoen 3:20

. Når jeg kutter strømmen til PSU så forsvinner lyden som om noen skrudde av en gammeldags sirene. Har ikke mulighet til å teste om de andre komponentene fungerer.

På maskin nummer 2 så virker det som at alt fungerer utenom harddiskene, viftene starter på både PSU og CPU. Maskinen starter opp, men stopper som nevnt pga at den ikke finner noe operativsystem. Har prøvd å koble til harddiskene fra maskin 1 over i maskin 2 uten at det endret på noe, kan det være at s-ata2 disker ikke fungerer der? Maskinen er satt til å boote fra HDD.

Endret av CurSe
Lenke til kommentar

Skal gå fint å bruke en 20-pins psu på et 24-pins hovedkort, så det er bare å prøve :)

Skal du jump starte en psu så skal du koble en kabel mellom grønn og sort kabel (evt grønn mot metallet i psu).

Du bør ikke ha den tilkoblet hovedkortet når du tester på denne måten.

Men du bør ha litt last tilkoblet den.. f.eks et dvd-rom eller en harddisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...