Gå til innhold

Trenger noen etiske tilbakemeldinger.


Gjest Slettet-t8fn5F

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

Til forumets moderatorer og de som lager reglene.

 

Jeg har i den senere tid bitt meg merke i flere tråder som omhandler hvordan man går rundt diverse sperrer i nettverk. Spesielt skolenettverk er diskutert mye.

Jeg har vært aktiv medlem i mange år her inne. Jeg har jobbet som systemansvarlig på vidergående skole, men ikke nå.

 

Mitt spørsmål er: Skal dette forumet tillate diskusjoner og tråder som vil medføre problemer for systemansvarlige?

 

Om jeg ikke hører noe positivt til å forby slike tråder, så vil jeg takke for meg og vil for all fremtid ikke bidra med noen svar til et forum som godtar herverk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det blir litt for dumt å sensurere vekk slike ting. Hvor går grensen for hva som medfører "problemer for andre"?

Det bør være lov å spørre etter tekniske ting som tilfeldigvis også kan brukes til det du beskriver, også bør det være opp til brukerne om de vil hjelpe eller ikke. Vil si at det er et godt miljø for å ikke hjelpe til med slike ting her på forumet fra før uansett.

Endret av Ayb
Lenke til kommentar

Har raportert et par tråder hvor det hjelpes med omgå sperrene, men skjer aldri noe med de så kan bare tolke det som at det er godtatt på forumet her.

 

Kan jo sitere fra "prøver du å få admin-rettigheter på skole/jobb-pc?" tråden.

Det er en grunn til at du ikke har fått admin-rettigheter på maskinen du har til utlån. Hvis du "tar over" admin-kontoen på maskinen bryter du antageligvis avtalen du har med skolen/jobben om å låne maskinen. I tilleg skaper dette hodebry for de som jobber med it og må rydde opp i maskinen når du kræsjer den.

Hvor det sies at det er forbudt siden det er en grunn til at du ikke har admin tilgang samt at det bryter avtalen for bruk av maskinen.

Nett tilgangen går under akkurat samme avtalen, så jeg finner det veldig sært at hjelpe bryte en del av avtalen er ok mens bryte en annen del av samme avtalen helt fyfy.

 

Hjelpe elever rundt nettsperrene gir de f.eks facebook og nettspillene sine, men de omgår også nettsperrene for f.eks en prøve/tentamen/eksamen.

Strengt tatt slik det praktiseres nå så støtter forumet juks i organisert form ved f.eks eksamener da metodene deles i trådene her.

 

Antar dette betyr vi da fritt kan legge ut linker aimbots på cs delen eller maphacks på sc2 delen siden det er mildere former for juks enn hjelpe brukerene jukse seg til seksere?

Det bryter jo bare terms of use for spillet, skulle tro det er ok siden hjelpe folk bryte terms of use for elevpcne er ok.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Vil ikke dette kunne hjelpe folk som ikke har ærlige hensikter også? Ved å omgå sperrer som system admin har lagt inn, kan de få tilgang til data de ikke skal ha tilgang på?

Forumet er nokså strenge på piratkopiering snakk, så forumet burde også være strenge på dette området.

Kan jo sammenlignes litt med å "låse" opp Windows eller Adobe med diverse "hacker". Man omgår en sperre en eller annen har lagt inn av en god grunn.

 

Så tillater diskusjon.no snakk om hvordan man omgår slike sperrer, bør vi også tillate snakk om hvordan vi omgår alle typer sperrer uansett hva...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

På din side av saken må det vel være greit å lese om triksene, for å kunne forhindre de/forebygge (dersom du fortsatt jobber med nettverk)?

joda jobber enda med nettverk og slikt, men nå for voksne folk, så denne problemstillingen har jeg ikke i dag.

Ikke noe problem å stenge ned nettet for de som ikke skjønner hva det skal brukes til, men det rammer jo de som ikke misbruker det også.

Desverre er der ikke noen triks å få her inne på den biten. Proxy på uttrafikken hjelper meget bra. Steng ned alt og åpne for det som er tillat, så er den diskusjonen lagt død..

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...