Gå til innhold

Trening senker leveårene?

Anbefalte innlegg

Så jeg satt her hin dagen og grubla på trening, og spesielt styrke rettet trening. Så jeg tenker.

Kroppen har organer, som blir slitt som alt annet. Hjertet pumper blod, nyrene renser blodet ..

Trening - og som sagt, spesielt styrketrening. Gjør at kroppen får mer styr ved å reparere skader på kroppen. Man trener jo, og da oppstår det rip i muskler, hjertet må pumpe mer blod og nyrene må rense mer blod. Så spiser man igjen mer for å dekke veksten og vokse, som igjen gjør at leveren får spesielt mer arbeid.

Da tenker jeg, trening i seg selv gjør jo organe og kroppsceller mer utslitt og det gjør aldringsprossesen av organene kjappere. Som mange vet, så kan kun celler byttes ut et viss antall ganger før det ikke går ann å bytte ut, og de som bytter ut seinere enn andre, lever lengre.

Så kan vi jo se. Om en mager man sitter i ro hele livet sitt, vil jo organene holde seg ganske bra velstand. Men skjelletet og muskelturen vil ikke være det beste stand, og som vil føre til at man ikke får brukt instinkter som gjør livet alt fra gøydt. I den andre enden, tenk på en mann som jobber fysisk hardt arbeid åtte timer om dagen. Organene i kroppen vil bli kjappere utslitt, men det vil igjen gjør eat man får brukt instinktene -> et bedre liv.

Eller er jeg helt på vilspor? Men selfølgelig er det MANGE andre ting å tenke på enn dette, men synes spørsmåle tvar intersangt. Vi mennesker har som vane med å begynne på ting enn å slutte..

Endret av Knife
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo den tanken de fleste sitter inne med. De linkene du reffirerte til forteller om trening og overvekt (fedme). Det jeg sikter er om generelt fysisk livstil med fysisk nedbrytende arbeid , eller trening for såvidt. For å ikke snakke om hvor mange som har død av hjerteinfart på treningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Advarsel: broscience

Jeg har lest (men klarer ikke å finne tilbake igjen til) ting som tyder på at utholdenhetstrening fyrer igang aldringsprosessen ekstra. MEN vektkontroll og det å være i generelt god form, påvirker det den andre veien. 50åringer som trener som toppidrettsutøvere (tenk birken-fantomene) har jo en lei tendens til å trene på seg hjerteflimmer og annen dritt.

Trening reduserer også risiko for insulinresistens (og påfølgende diabetes 2). Og husk at kroppen forfaller også når den ikke brukes, det skal igrunn svært lite inaktivitet til før muskelmassen forvitrer. Det kan man for eksempel se om man har gått med gips noen måneder og sammenlikner leggmuskulaturen. Det samme med astronauter i vektløs tilstand. Det er ikke nødvendigvis sånn at inaktivitet dermed "bevarer" kroppen.

Ja folk dør av hjerteinfarkt på trening, det gjør de også hjemme, og i heiser, og på jobb. Poenget er jo at hjerteinfarkt på trening er mer "spektakulært" og derfor hører man gjerne om det. En som får et illebefinnende og bare faller om på gaten kommer ikke i avisen.

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar

Det viktigste er jo å variere, samme gjelder matveien også. Trener du kjempe mye styrke vil jo det slite på kroppen, trener du bare kondis vil det også tære på kroppen. Ha et sunt forhold til trening. Eller du kan jo bare være mye i bevegelse.

Farfaren min la tak på eneboligien sin selv i en alder av 84 år, siden han ikke stolte på utenlandske arbeidere og norske var for dyre. Men han kommer fra en gård utenfor voss. Og jobbet som agronom, hele livet hans har jo vært å være i fysisk aktivitet. Hytta hver helg og slike ting. Kroppen hans var 10 år yngre enn hodet hans. Røykte gjorde han også, men gikk ikke ut over helsen hans.

Kroppen din vil jo også være flinkere til å lege seg selv gjennom livet hvis du er i god form.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For å gjenopplive de dødes skyld:

Vis du er i form X, så vil kroppen din bruke Y mengder krefter for å gjøre Z mengder arbeid.

Vis en annen person som er i bedre form, vil kroppen bruke mindre "krefter" for å gjøre mer arbeid.

Vis hjerte ditt kan pumpe et vist antall mengder blod per slag, så pumper det mer per slag vis du har et sterke hjerte(f.eks få via trening), det samme gjelder de fleste kroppsdeler. Vis du gjør mer arbeid per løft, så vil de arbeide mindre, og derfor vil de slites mindre.

Hvordan får man en sterk kropp? Trening.

Så...

Det trådstarter egentlig sliter med er å forstå at det finnes en "passe mengde".

Vis man bare trener, og trener og trener kan man slite ut kroppen. Som f.eks ekstremt tung løfting 8 timer hver dag, 5 dager i uke, 45-48 uker i året, vil skader kroppen.

Man bare sitter rolig holder man ikke musklene i gang, og derav igjen øke sjansen for at de må gjøre mere arbeid siden de kan stagnere litt.

Vis man trener seg til god form, og så trener man seg bare for å holde seg i god form, vil kroppen bli slitt mindre i lengden. Derav høyere levealder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...